20 proc. Polaków wciąż nie ma konta bankowego

 20 proc. Polaków wciąż nie ma konta bankowego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ok. 20 proc. osób dorosłych w Polsce wciąż nie posiada rachunku bankowego (w 2012 r. - 23 proc.), co plasuje Polskę w końcówce rankingu krajów UE - wynika z badań Narodowego Banku Polskiego, które przedstawił serwis dlahandlu.pl.

W grupie nieubankowionych przeważają osoby starsze (powyżej 65 roku rachunku nie posiada 57 proc. ludzi), ale nie brakuje również ludzi młodych, tj. w wieku 18–24 lata, wśród których aż 30 proc. nie posiada rachunku bankowego.

Z badań NBP wynika, że 51 proc. dorosłych Polaków ma dostęp do bankowości internetowej, a wśród wszystkich posiadaczy kont osobistych odsetek wynosi 66 proc.

Realizacja zakupów i branie udziału w internetowych aukcjach dotyczy 28 proc. dorosłych Polaków, natomiast w grupie osób posiadających rachunek oszczędnościowo – rozliczeniowy procent ten wzrasta do 34 proc.

- Dla prowadzonych prac w zakresie rozwoju obrotu bezgotówkowego e-commerce stanowi bardzo ważny aspekt, gdyż widzimy dużą korelację pomiędzy posiadaniem rachunku bankowego a dokonywaniem zakupów w sklepach internetowych. Wśród osób, które nie posiadają rachunku, tylko 7 proc. dokonało zakupów w internecie, podczas gdy w grupie posiadaczy rachunku liczba ta wyniosła 66 proc. – ocenia Wioletta Barwicka, doradca Narodowego Banku Polskiego.

- Za zakupy w internecie klienci w 74 proc. przypadków płacili bezgotówkowo, najczęściej korzystając z formy przelewu internetowego. Na drugim miejscu wśród najpopularniejszych metod płatności w 26 proc. znalazła się gotówka, a w 8 proc. płatności za pomocą kart płatniczych - dodaje.

Doradca NBP zaznacza, że powody, dla których jeszcze wielu klientów nie korzysta z e-commerce, są zbieżne z tymi, jakie są wskazywane przy niekorzystaniu z obrotu bezgotówkowego i bezgotówkowych instrumentów płatniczych, a są to np. brak zaufania, który przejawia się zarówno u osób, które korzystają z zakupów online, ale płatność realizują gotówkowo przy odbiorze, jak i u tej części społeczeństwa, która nie korzysta z e-commerce co do zasady, a ponadto obawy o bezpieczeństwo czy własne zwyczaje i przekonania.

Założenia przewidują, że w 2020 r. będzie można powiedzieć, „polski konsument zmienił się i płaci bez użycia gotówki”.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 20 proc. Polaków wciąż nie ma konta bankowego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!