B. Bartkiewicz, ING BŚ: rewolucja startupowa to konsekwencja technologii cyfrowych

B. Bartkiewicz, ING BŚ: rewolucja startupowa to konsekwencja technologii cyfrowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dajemy przedsiębiorczym użyteczne treści i dostęp do wiedzy, aby mogli rozwijać swój biznes. Przykładem jest nasza obecność na European Startup Days – w tym roku oprócz udziału naszych ekspertów udostępnimy na naszych kanałach transmisję online całego wydarzenia – mówi Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

Zobacz także: Prezes ING Bank Śląski na EEC 2017 o innowacjach i inwestycjach

Obecnie mamy do czynienia ze start-upową rewolucją. To moda, czy faktyczne przewartościowanie w gospodarce?


- Rewolucja start-upowa jest prostą konsekwencją zaangażowania technologii cyfrowych. Dziś osoba obdarzona dobrym pomysłem jest w stanie wytworzyć ciekawy produkt lub usługę przy minimalnych (w porównaniu z poprzednią epoką) kosztach wytworzenia i stosunkowo niskich kosztach skali. Teoretycznie więc mamy do czynienia z gwałtownym spadkiem barier wejścia do praktycznie wszystkich sfer gospodarki.

To jednak sprawia, że konkurencja między nowymi przedsiębiorcami oraz między nimi, a podmiotami już okrzepłymi na rynku tworzy kalejdoskop zmian i innowacji, z którymi zaczynamy mieć do czynienia…


- Tak, dla branży bankowej  fintech  to kolosalny potencjał. Pojawia się na rynku duża grupa podmiotów z ciekawymi, potencjalnie zaawansowanymi rozwiązaniami. Musimy zmienić naszą architekturę, technologię, sposób zachowania, aby być w stanie wykorzystać ten potencjał. Nie musimy wytwarzać wszystkiego: nie produkujemy prądu, nie dostarczamy wody. Dlaczego mielibyśmy sam tworzyć wszystkie technologie? To dla nas zatem znakomita możliwość wykorzystania stworzonych przez innych świetnych rozwiązań technologicznych.

Już teraz branża fintech w Europie Środkowo-Wschodniej warta jest 2,2 mld euro. A na czele stoją polskie firmy wspierające usługi finansowe. Co może dać im sektor bankowy? To przecież konkurencja?!


- Jesteśmy bankiem, który jest świadomy konieczność zmian. Jeśli widzę podmiot, który wchodzi na rynek i chce obsługiwać bezpośrednio klientów, to może on dla nas stanowić podpowiedź, jak można na tym rynku działać, albo być potencjalnym partnerem, który zaoferuje usługi naszym klientom. Oczywiście, w pewnym stopniu jest to konkurent, ale przecież działamy na konkurencyjnym rynku. Pamiętajmy jednak, że zbudowanie skali szczególnie na konkurencyjnym rynku, nie jest zadaniem prostym. A co nie jest proste, często oznacza, że jest drogie. Stąd już dziś zdecydowana większość fintechów, to firmy, które są zainteresowane współpracą lub sprzedażą swoich rozwiązań bankom.

Zresztą dla większości z tych, które osiągnęły sukces finansowy, taka właśnie jest droga rozwoju. Konkurencja fintechów z bankami jest oczywiście medialnie bardzo chwytliwa, to historia Dawida i Goliata w nowej odsłonie. Rzeczywistość jest jednak inna. Istotnym elementem  dla mnie jest transformacja naszego banku tak, aby był w stanie funkcjonować w nowym środowisku ekonomicznym, w tym z wykorzystaniem potencjału fintechów. Naszą ogromną przewagą jest grupa pracowników banku, którzy bezpośrednio pracują z klientami. To jest bardzo istotna przewaga konkurencyjna.

Rewolucja cyfrowa wprowadza pojęcie ekosystemu. Nie do końca jeszcze rozumiemy jego funkcjonowanie czy samo pojęcie. Reguły konkurowania to walka o tort, a w erze cyfrowej to wspólne generowanie setek tortów zamiast jednego. Jest tu miejsce dla każdego.

Wsparcie dla start-upów a akceptacja ryzyka - na ile sektor bankowy jest w stanie zaakceptować ryzyko?


- Nasza strategia jest od bardzo wielu lat taka sama. Bank chce być instytucja dynamiczną, która sprzyja osobom przedsiębiorczym – ludziom, którzy wiedzą, czego mogą oczekiwać od finansów. I tym ludziom bank oferuje produkty, które służą zaspokajaniu ich potrzeb. Nie chodzi o to aby dawać przysłowiową rybę. My wychodzimy z założenia, że lepiej dać wędkę. Jesteśmy bankiem wspierającym przedsiębiorczych w podejmowaniu decyzji finansowych i bankowaniu. Inspirujemy i zachęcamy ich do działania nie tylko w kampaniach, ale poprzez  konkretne narzędzia, które im oferujemy a które na przykład upraszczają formalności przy zakładaniu firmy czy wspierają przy jej prowadzeniu. Stawiamy przy tym na relacje dlatego razem z klientami tworzymy i doskonalimy naszą ofertę. Dzięki temu możemy oferować im rozwiązania, których potrzebują i w formie jakiej potrzebują - online, mobilnie, zdalnie. Dajemy przedsiębiorczym użyteczne treści i dostęp do wiedzy, aby mogli rozwijać swój biznes. Przykładem jest nasza obecność na European Startup Days - w tym roku oprócz udziału naszych ekspertów udostępnimy na naszych kanałach transmisję online całego wydarzenia!

European Startup Days to wydarzenie towarzyszące tegorocznego Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbędzie się w Katowicach 10-12 maja br. Więcej na temat wydarzenia http://www.eecpoland.eu/pl/

Już za tydzień najbardziej innowacyjne pomysły na biznes zaprezentowane zostaną podczas European Start-up Days. Do udziału w tegorocznej edycji konkursu Start-up Challenge zgłosiło się blisko 200 start-upów. Jury wyłoniło 100 najciekawszych, które zaprezentują się w Scale-up Alley - dedykowanej biznesowym wizjonerom przestrzeni katowickiego Spodka. Zobacz: Znamy sto najlepszych start-upów, które zaprezentują się na European Start-up Days


×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: B. Bartkiewicz, ING BŚ: rewolucja startupowa to konsekwencja technologii cyfrowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!