XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

BCC: rząd na dwójkę

BCC: rząd na dwójkę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Coraz mniejsze nadzieje wiąże z rządem Donalda Tuska Gospodarczy Gabinet Cieni (GGC) Business Centre Club. W skali od 1 do 5 GGC ocenia rząd na dwójkę. - Ten premier znaczących zmian gospodarczych już nie przeprowadzi - uważa Marek Goliszewski, prezes BCC.

Eksperci BCC oceniają, że w większości dziedzin, w funkcjonowaniu rządu zapanował marazm. - Drugi kwartał tego roku to całkowite przeorientowanie szefa rządu na szefa partii. Gospodarką sterują wicepremier Jacek Rostowski i szef Rady Gospodarczej przy premierze Jan Krzysztof Bielecki. Dawne cele premiera: szybki wzrost gospodarczy, niższy dług publiczny, powrót Polaków do kraju, podatek liniowy, wejście Polski do strefy euro – poszły w zapomnienie. Brakuje wizji: co dalej? – ocenia Marek Goliszewski.

Najgorsze zdaniem Gabinetu Cieni jest to, że działania rządu nie odpowiadają na wyzwaniach w trzech – zdaniem BCC - priorytetowych kwestiach: systemu emerytalnego, stanu finansów publicznych i systemu zamówień publicznych.

Zdaniem prof. Stanisława Gomułki w tym pierwszym przypadku mamy do czynienia z minimalizowaniem kosztów politycznych w obszarze finansów publicznych kosztem systemu emerytalnego. Innymi słowy rząd zamiast reformować finanse publiczne chce ratować ich sytuację pozyskując pieniądze z drugiego filara systemu emerytalnego. Prof. Gomułka uważa, że podnoszone przez rząd argumenty w tej debacie są nietrafione.

- Rząd twierdzi, że to OFE są odpowiedzialne za wzrost długu publicznego, ale z jego gwałtownym przyrostem mieliśmy do czynienia w ostatnich latach, a nie od 1999 roku, kiedy powstał drugi filar – podkreśla prof. Gomułka.

Zdaniem ekspertów BCC sytuacji nie zmieni nawet likwidacja OFE. – Deficyt Funduszu Ubezpieczeń Społecznych będzie się kształtował na poziomie 3,3 proc. PKB czyli ok 60 mld zł rocznie. To 600 mld zł w ciągu dziesięciu lat – o 200 mld zł więcej niż dostaniem z najnowszej perspektywy budżetowej UE – podkreślał Wojciech Nagel, odpowiedzialny w gabinecie cieni za ubezpieczenia społeczne. Jego zdaniem można temu przeciwdziałać likwidując przywileje emerytalne, wzmacniając trzeci filar ubezpieczeń społecznych. – Obecnie rozważane rozwiązanie nie są w długofalowym interesie ani emerytów, ani Polski – podsumował prof. Stanisław Gomułka.

Ekonomista ocenia również, że rząd znalazł się w narożniku jeśli chodzi o sytuację budżetu – według obecnych szacunków w kasie zabraknie w tym roku ok. 20-25 mld zł, a ustawa o finansach publicznych uniemożliwia zwiększenie deficytu przez rząd.

– Po raz pierwszy rząd stanął w sytuacji, że nie może sprostać wymaganiom ustawy o finansach publicznych. Pierwszy raz przewidziane w tej ustawie progi ostrożnościowe zaczęły działać w praktyce – powiedział prof. Gomułka. Obecny kłopot wynika z tego, że 2011 roku dług publiczny przekroczył pierwszy próg ostrożnościowy 50 proc. i rząd nie może zwiększać deficytu w relacji do dochodów budżetu wobec poprzedniego roku. Ponieważ w obecnym budżecie owa relacja była na ubiegłorocznym poziomie, deficyt nie może już wzrosnąć.

Co pozostaje rządowi? - Manipulacje – odpowiada prof. Gomułka. – Zmniejszenie funduszu Rezerwy Demograficznej, zmuszenie ZUS do zadłużenia w bankach, zamrożenie inwestycji, przesunięcie niektórych wydatków na następny rok. Ale to wszystko działania obliczone na krótką metę, które będą miały złe konsekwencje w przyszłości podkreśla prof. Gomułka.

BCC czeka również na konieczne zmiany w systemie zamówień publicznych domagając się m.in. zdefiniowania pojęcia „rażąco niskiej ceny” i odejścia od kryterium ceny jako podstawowego w przetargach.

– Uznajemy rolę ceny, ale uważamy, że w sposób centralny powinna zostać ograniczona waga tego parametru – powiedział Maciej Grelowski, minister infrastruktury w gabinecie cieni. BCC domaga się ponadto wprowadzenia możliwości waloryzacji ceny wg wskazań GUS, wprowadzenia zasady reformy kontraktowej itp.

Stosunkowo najlepiej BCC ocenia działalność rządu w obszarach: zagospodarowanie środków unijnych, oraz gospodarka i przedsiębiorczość. Nagorzej – w działaniach związanych ze spółdzielczością, finansami i rynkami finansowymi oraz ubezpieczeń społecznych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: BCC: rząd na dwójkę

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!