Będzie wsparcie dla polskich firm na tureckim rynku

Będzie wsparcie dla polskich firm na tureckim rynku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polska Agencja Inwestycji i Handlu będzie wspierać przedsiębiorców sektora MŚP, którzy chcą inwestować w Turcji. W pierwszym kwartale 2018 r. powstanie biuro PAIH w Stambule - powiedział Wojciech Fedko, wiceprezes agencji, podczas wtorkowego Polsko-Tureckiego Forum Biznesowego w Warszawie.

  • Biuro PAIH w Stambule powstanie w pierwszym kwartale 2018 r.
  • Przedsiębiorcy dostają najpierw "asystę PAIH w Warszawie", a później wyjeżdżają za granicę i mają otrzymać "kolejną część wsparcia od państwa, której potrzebują".
  • W ocenie wiceprezesa PAIH rynek turecki nie jest bardzo trudny.

Jak wskazał Fedko, "już dużo eksportujemy do Turcji" i "należy postawić na wzrost".

Według PAIH w pierwszych ośmiu miesiącach 2017 roku Polska wyeksportowała do Turcji towary i usługi o wartości ponad 1,8 mld euro, a sprowadziła towary i usługi warte przeszło 2 mld euro. Dla porównania w 2016 r. eksport osiągnął wartość ok. 2,8 mld euro, podobnie jak import - ok. 2,8 mld euro.

- Mamy mandat i pieniądze publiczne, by wydobyć potencjał internacjonalizacji, czyli wyjścia poza granice Polski dla mniejszych, średnich, większych podmiotów potrzebujących asysty - powiedział Fedko.

Dodał, że biuro PAIH w Stambule powstanie w pierwszym kwartale 2018 r. - Biura takie mają za zadanie (...) m.in. organizowanie spotkań B2B, przygotowanie raportów sektorowych pod wybrane branże - zaznaczył.

Wyjaśnił, że przedsiębiorcy dostają najpierw "asystę PAIH w Warszawie", a później wyjeżdżają za granicę i mają otrzymać "kolejną część wsparcia od państwa, której potrzebują". "Dla jednych przedsiębiorców będzie to szukanie dystrybutorów pod ich produkty, dla innych szukanie towarów, których potrzebują np. do reeksportu" - wyjaśnił.

- Dysponujemy narzędziami państwowymi, które oferuje chociażby grupa PFR typu fundusze inwestycyjne Polskiego Funduszu Rozwoju czy fundusz ekspansji Banku Gospodarstwa Krajowego, sugerujemy instrumenty ubezpieczeniowe KUKE - wyliczył.

Dodał, że jeśli mały czy średni przedsiębiorca rozważałby inwestycje w Turcji, agencja będzie go aktywnie wspierać. - Zorganizujemy mu wszystkie konieczne spotkania, jak trzeba będzie to również na poziomie politycznym, np. ministerstwa gospodarki, wnioskując o wsparcie takiego polskiego inwestora w Turcji - zadeklarował. Dodał, że turecka agencja ISPAT ma mandat rządu tureckiego do dystrybucji np. cash grantów czy ulg podatkowych.

- My w partnerstwie jesteśmy w stanie, jako agenda rządowa, dość szybko otworzyć takiemu przedsiębiorcy drzwi do wszystkich produktów inwestycyjnych drugiej strony - powiedział Fedko.

Jak podkreślił wiceszef PAIH "sam rynek już pokazał, w co inwestują u nas Turcy". - Mają masę projektów inwestycyjnych w Polsce, szczególnie, jeśli chodzi o budownictwo i infrastrukturę. Skupują też np. naszą wołowinę - wyliczał.

I dodał: My z naszego punktu widzenia patrzymy na przemysł meblarski, dalszy rozwój naszego hubu motoryzacyjnego - zaznaczył.

Według niego szanse na zaistnienie w Turcji mają też szkutnicy z zagłębia augustowskiego, którzy produkują mniejsze łodzie i jachty.

- To produkty wysokoprzetworzone, które są bardzo popularne na północy Europy. Wydaje się nam, że położenie geograficzne Turcji i klimat morski uzasadniałby promocję tych polskich produktów nad Bosforem - ocenił. - Patrzymy również na inne branże np. instrumenty medyczne czy oprzyrządowanie medyczne, bo polskie firmy (...) są bardzo atrakcyjne cenowo. Czyli cena do jakości jest bardzo atrakcyjna - wskazał.

W ocenie Fedko rynek turecki nie jest bardzo trudny. - Natomiast jest to rynek pozaunijny. W związku z tym wejście tam wiąże się z szeregiem ryzyk - zaznaczył. Wyjaśnił, że chodzi m.in. o ryzyko kursowe, barierę kulturową, językową.

- Kluczem do ekspansji międzynarodowej mniejszych polskich firm jest to, żeby one obrobiły lekcję w Warszawie- zaznaczył. Dodał, że zadaniem agencji "jest staranie się, by zminimalizować jak najbardziej ryzyko handlowe czy inwestycyjne dla polskich przedsiębiorców".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Będzie wsparcie dla polskich firm na tureckim rynku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!