XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

BIG InfoMonitor: ostrożnie z telefonem na wakacjach

BIG InfoMonitor: ostrożnie z telefonem na wakacjach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Przeciętny dług osoby wpisanej do Rejestru BIG z powodu niezapłaconego rachunku telefonicznego przekracza 2 tys. zł. Najłatwiej narobić sobie kłopotów korzystając z telefonu poza krajami Unii Europejskiej - ostrzegają eksperci BIG InfoMonitora.

Z danych BIG InfoMonitora wynika, że najwyższe zadłużenie z tytułu nieuregulowanych rachunków telefonicznych posiada 31-letni mieszkaniec Kalisza, który ma do oddania ponad 104 tys. zł. Niewiele mniejsze zadłużenie ma 26-latek z Mazowsza z kwotą bliską 94 tys. zł, a trzeci jest 39-letni mieszkaniec Wielkopolski, który jest winny firmom telekomunikacyjnym ponad 55 tys. zł.

"Wiele rachunków telefonicznych oczekujących na uregulowanie dłużnicy przywieźli z letniego urlopu za granicą. Wszystko dlatego, że opłaty w ramach połączeń w roamingu są wyższe niż krajowe. Jak pokazują dane BIG InfoMonitor, operatorzy telekomunikacyjni jesienią wpisują do rejestru dłużników niemal dwa razy więcej osób, niż w pozostałe miesiące roku" - stwierdził wiceprezes BIG InfoMonitor Mariusz Hildebrand.

"Biorąc pod uwagę, że firmy mogą umieścić kogoś na liście dłużników, gdy opóźnienie w spłacie wynosi minimum 200 zł i trwa co najmniej 60 dni, to wakacyjne rachunki trafiają do rejestrów dłużników najczęściej właśnie w październiku" - dodał.

Hildebrand zaznaczył, że obecność w BIG ogranicza dostęp do usług bankowych i pozabankowych. "Osoba znajdująca się w rejestrze może nie dostać kredytu gotówkowego, ani sprzętu AGD na raty, nie podpisze też kolejnej umowy z operatorem sieci komórkowej również na telefon w abonamencie np. dla dziecka" - wskazał.

Eksperci BIG InfoMonitora zwracają uwagę, że najczęstszą przyczyną problemów wpadnięcia w tarapaty z powodu telefonu komórkowego jest brak świadomości wysokości opłat związanych z korzystaniem z roamingu. "Oczywiście istnieje możliwość wyłączenia roamingu przez firmy telekomunikacyjne na życzenie klienta. Jeśli jednak zależy nam na tej usłudze, koniecznie sprawdźmy, jakie są ceny połączeń oraz pobierania danych z internetu w kraju, do którego wyjeżdżamy" - podkreślił Hildebrand.

"Nie zapominajmy, że zostaniemy obciążeni również kosztem rozmów przychodzących. Osoba dzwoniąca do nas z Polski płaci jak za zwykłe połączenie krajowe, ale dodatkowe opłaty ponosimy my. Cena naliczana jest według cennika operatora, z którego usług korzystamy w danym kraju. Dlatego wyłączajmy również usługę poczty głosowej, bo jeśli nawet nie odbierzemy przychodzącej rozmowy, nagranie na poczcie głosowej również zwiększy nasz rachunek" - dodał.

Zdaniem ekspertów BIG InfoMonitora najbezpieczniej za granicą jest wyłączyć transfer danych i logować się do darmowego Wi-Fi. Trzeba też pamiętać, że nowoczesne telefony samoczynnie co jakiś czas aktualizują swoje oprogramowanie. "Gdy przeprowadzą taką aktualizację poza UE, korzystając z transmisji danych komórkowych, może to kosztować nas nawet tysiące złotych" - podkreślił wiceszef BIG InfoMonitora.

Jego zdaniem pobieranie danych bez kontroli limitów to jedna z głównych przyczyn wysokich rachunków telefonicznych. Dzieje się tak, gdyż w krajach UE 1MB kosztuje 1 zł, ale już poza krajami Unii jest to, w zależności od operatora i rodzaju abonamentu od 30 zł do ok. 45 zł za 1MB. W efekcie kosztowne może się okazać nawet wymienianie ze znajomymi zdjęciami pięknych krajobrazów, ponieważ wysyłanie i odbieranie MMS-ów wymaga transferu danych.

Eksperci BIG InfoMonitor przypominają, że zgodnie z unijnymi zaleceniami, każdy klient korzystający z roamingu ma ustalony z góry limit wydatków na transmisję danych za granicą (również poza UE). Jest to kwota 251,46 zł, chyba że klient sam zadecyduje inaczej. Po przekroczeniu tego limitu właściciel telefonu zostanie o tym poinformowany. Jak podkreślają eksperci, najkorzystniej jednak wyznaczyć pułap wydatków, przy którym transmisja danych znów się wyłączy, aby nie ryzykować, że opłaty wymkną się spod kontroli.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: BIG InfoMonitor: ostrożnie z telefonem na wakacjach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!