Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Błędy komunikacyjne spółek-emitentów na Catalyst

Autor: WNP.PL (KW)
04-02-2016 18:37
Błędy komunikacyjne spółek-emitentów na Catalyst
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Aż 1/4 spółek-emitentów notowanych w 2015 roku tylko na rynku Catalyst nie posiadała jakichkolwiek korporacyjnych zasobów online dedykowanych inwestorom. Połowa spółek nie ujawnia na swoich stronach internetowych tak podstawowych informacji jak struktura własnościowa i skład zarządu, a także raportów bieżących, których publikacja jest obowiązkowa.

Takie są wyniki drugiej edycji badania Nobili Partners dot. relacji inwestorskich (IR) prowadzonych przez emitentów obligacji notowanych na rynku Catalyst. Badaniem objęto zasoby internetowe emitentów - narzędzie z którego powszechnie korzystają inwestorzy, a przy tym niewymagające od spółek znaczących nakładów.

Na pytanie kto zarządza, nadzoruje lub odpowiada przed obligatariuszami, odpowiedz można odnaleźć na stronach internetowych u zaledwie 44 proc. emitentów. Jedynie 42 proc. spółek prezentuje swoją strukturę właścicielską. Badanie potwierdziło także intuicyjną tezę, że spółki które zrealizowały choć jedną emisję obligacji w trybie oferty publicznej bardziej transparentnie podchodzą do relacji z inwestorami w stosunku do spółek realizujących emisje w ofertach prywatnych. Potwierdzają to zarówno wskaźniki udostępniania raportów rocznych i półrocznych, raportów biegłych rewidentów z badania sprawozdań finansowych, jak również udostępniania danych do kontaktu z osobą odpowiadającą za kontakt z uczestnikami rynku kapitałowego.

Przykładowo 70 proc. przebadanych emitentów obligacji „publicznych” udostępnia raporty bieżące na swoich stronach WWW. Emitenci obligacji „prywatnych” podchodzą do tematu ujawnień znacznie swobodniej jedynie 43 proc. z nich decyduje się na opublikowanie raportów na korporacyjnej stronie WWW.

Wśród emitentów obligacji notowanych na rynku Catalyst warto wskazać spółki świadomie budujące reputację na rynku kapitałowym, jak choćby Bank Pocztowy, Multimedia Polska czy PCC Autochem, spółka z Grupy PCC.

Jednak wyniki tegorocznej edycji badania Nobilis Partners wskazują, że wciąż nie dla wszystkich oczywiste jest, że dobre relacje inwestorskie po prostu się opłacają, również emitentom obligacji.

- A przecież dobrze prowadzony IR pozwala chociażby dotrzeć do szerszej grupy inwestorów, co bywa kluczowe przy kolejnych emisjach. Ponadto spółki, które wielokrotnie emitowały papiery dłużne wskazują, że aktywna, dwustronna komunikacja zwiększa lojalność tych, którzy zainwestowali choć raz w obligacje ich spółki - komentuje Piotr Bieżuński, prezes Nobili Partners.

Badanie wskazało także na bardzo niskie standardy komunikacji w obszarach wymagających większego wysiłku niż umieszczenie linku do opublikowanych raportów czy podanie kontaktu do osoby odpowiadającej za kontakt z obligatariuszami.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 353 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 325 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 772 585 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP