China Homelife przyniosło dotąd transakcje warte 70 mln USD

China Homelife przyniosło dotąd transakcje warte 70 mln USD
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Transakcje warte ok. 70 mln USD przyniosły w ciągu dwóch ostatnich lat organizowane w Poznaniu targi China Homelife. Na MTP swoje wyroby prezentowały głównie firmy z prowincji Zhejiang. Wymiana handlowa Polski z tą prowincją wyniosła w 2013 roku 2,5 mld USD.

Jak informuje odpowiedzialna za współpracę zagraniczną na Międzynarodowych Targach Poznańskich Elżbieta Michalczewska-Dubicka, dwie edycje China Homelife przyczyniły się do zawarcia transakcji biznesowych na kwotę prawie 70 mln dolarów.

Transakcje dotyczyły m.in. oferowanych przez chińskich wystawców produktów wyposażenia wnętrz i odzieży.

China Homelife Show to targi promujące chińską gospodarkę. W piątek zakończyła się trzecia edycja imprezy. Wśród wystawców byli głównie przedsiębiorcy z prowincji Zhejiang, której stolicą jest miasto Hangzhou.

Poznań jest jedynym miejscem w Europie, w którym można było zobaczyć wystawę obywającą się w takich miastach jak Dubaj, Kair i Bombaj.

Jak powiedział PAP wiceburmistrz miasta Hangzhou Xie Shuangcheng, Poznań został wybrany, ponieważ stanowi centrum targowe dla Europy Środkowo-Wschodniej. "Rejon Poznania jest bardzo rozwinięty i może być naszym przedstawicielstwem na tą część Europy" - powiedział wiceburmistrz miasta, które organizowało targi.

Przedstawiciel Polsko-Chińskiej Izby Gospodarczej Piotr Canowiecki, podkreśla, że China Homelife daje możliwość nawiązania kontaktów biznesowych bez wyjazdu do Chin. Zwraca też uwagę, że podobne targi od lat odbywają się w Europie Zachodniej.

"Polskie produkty zaczynają się przebijać w Chinach. Są to słodycze, soki, alkohole i inne produkty spożywcze, a także tradycyjnie bursztyn" - powiedział PAP Piotr Canowiecki.

Jak poinformował ekspert ds. współpracy polsko-chińskiej z portalu chiny24.com Leszek Ślazyk, przykładami firmy współpracującej z Chinami jest Young Digital Planet. Produkowane przez spółkę programy edukacyjne mają pomóc w nauce 250 milionom chińskich uczniów.

Zgodnie z chińskimi danymi w I kwartale tego roku, polski eksport do tego państwa wzrósł o 55 proc. Jego wartość wciąż nie jest duża, bo od stycznia do marca wyniosła 835 mln dol., ale sama dynamika może napawać optymizmem, tym bardziej, że w analogicznym okresie zeszłego roku wzrost eksportu wynosił 27 proc.

W ubiegłym roku obroty polsko-chińskiej wymiany towarowej wyniosły 16 168 mln euro. Nasz eksport do Chin w tym samym czasie wyniósł 1 595 mln euro.

Wymiana handlowa Polski z samą prowincją Zhejiang wyniosła w 2013 roku 2,5 mld dolarów. Z tego regionu sprowadzane są m.in. maszyny, kotły, odzież, obuwie, wyposażenie domu, sprzęt optyczny i fotograficzny oraz produkty z żeliwa i stali. Z kolei wartość polskiego eksport do prowincji Zhejiang wyniosła w ubiegłym roku 164 mln dolarów, co stanowi 7 proc. chińskiego importu z Polski.

Przedstawiciele prowincji Zhejiang w tym tygodniu byli obecni również w Warszawie. Ponad stu przedsiębiorców przyjechało razem z gubernatorem prowincji, aby nawiązać kontakty z polskim biznesem. Chińskie firmy reprezentowały m.in. sektor rolniczy, maszynowy i elektroniczny.

Gubernator Li Qiang podał, że prowincja wytwarza ok. 7 proc. PKB Chin, mieszka w niej ponad 50 mln osób, a na jej terenie znajduje się pond 3,7 przedsiębiorców - na 15 mieszkańców prowincji przypada jedno przedsiębiorstwo. Jest to największy wskaźnik ze wszystkich prowincji chińskich.

Podczas targów China Homelife zwrócono uwagę na specyfikę chińskiego rynku, która w kontaktach biznesowych wymaga wsparcia władzy.

"Wsparcie biznesu przez administrację i władze jest niezbędne w kontaktach z Chinami. Tworzymy ramy do współpracy. Chińskie delegacje składają się z przedsiębiorców, przedstawicieli władz, naukowców, etc. i oni oczekują tego samego od nas" - powiedział PAP zastępca prezydenta Poznania Tomasz Kayser.

Na wystawie w Poznaniu można było obejrzeć ok. 20 tys. artykułów codziennego użytku, takich jak odzież, obuwie, wyposażenie łazienek, różnego rodzaju oświetlenie, wyposażenie siłowni. Wyroby te prezentowało 500 wystawców.

Poznań podpisał w ubiegłym roku list intencyjny o współpracy z Hangzhou. Stolica wielkopolski jest również partnerem miasta Shenzhen.

Tegoroczną edycję China Homelife odwiedzili nie tylko polscy przedsiębiorcy. Wystawa ściągnęła do Poznania przedstawicieli Ukrainy, Białorusi, Rosji, Litwy, Czech i Słowacji.

W ciągu ostatnich 5 lat we wszystkich targach organizowanych przez MTP wzięło udział prawie 2 tys. firm z Chin.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: China Homelife przyniosło dotąd transakcje warte 70 mln USD

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!