Chińska droga prywatyzacji składników majątku państwowego

Chińska droga prywatyzacji składników majątku państwowego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Sektor kolejowy w Chinach decyzją Krajowej Komisji Rozwoju i Reform (NDRC) został wybrany, jako jeden z siedmiu, do pilotażowej reformy otwarcia się na kapitał prywatny i tworzenia mieszanych przedsięwzięć.

Pozostałe dziedziny to: energetyka, ciepłownictwo, lotnictwo cywilne, telekomunikacja i sektor przemysłu obronnego.

Można uznać, że jest to swoista droga prywatyzacji grup państwowych z wybranych sektorów, bez sprzedaży spółek, wchodzących w ich skład.

Jak poinformował Lu Dongfu, dyrektor generalny państwowej grupy China Railway Corp (CRC), największego na świecie przewoźnika kolejowego, w przyjętym planie pięcioletnim (2016-20) grupa będzie koncentrować się na ośmiu głównych zadaniach. 

Należą do nich m.in. rozwój kolei dużych prędkości (KDP), innych linii kolejowych, tworzenie funduszy rozwoju kolei oraz nowych firm do obsługi działalności okołokolejowej, a także poszukiwanie aktywów na krajowych giełdach.

CRC będzie współpracować z firmami prywatnymi i państwowymi w formie joint ventures, bowiem ta forma mieszanej własności ma przyspieszyć rozwój kolei i realizację założonych celów.

W istocie, dopuszczenie kapitału prywatnego na kolej i wprowadzenie mechanizmu sekurytyzacji niektórych jej składników (wydzielenia z bilansu CRS, aby móc refinansować kapitałem prywatnym, w tym poprzez emisję papierów wartościowych) jest wymuszona deficytem grupy.

Bez jej dalszego pogłębiania, grupa nie jest w stanie sfinansować ambitnych planów, inspirowanych politycznie, szczególnie rozbudowy KDP.

Patrz: Chiny: koleje dużej prędkości sprzyjają ożywieniu regionów

„Sekurytyzacja popularnych linii kolei dużych prędkości, jak np. Pekin - Szanghaj lub Wuhan – Guangzhou, znajdą gorące przyjęcie wśród spółek giełdowych i pomogą pogłębić reformy CRC” – skomentował decyzje reform Wang Qing, ekspert NDRC.

Ta pierwsza linia przyniosła w 2015 r. zysk netto 6,58 mld juanów (946 mln USD), jednak wiele innych linii KDP walczy o zyski. Tym bardziej jest więc istotne pozyskiwanie kapitału do rozbudowy KDP na – z góry deficytowych – liniach w zachodnich Chinach.

CRC w okresie 2016-20 przeznaczy na inwestycje 911,6 mld juanów (131 mld USD), z czego z budżetu centralnego przyznano 800 mld juanów (115 mld euro), poinformowano we wtorek podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Transportu.

Przychody brutto CRC mają wynieść 911,6 mld juanów, przewiozą one ponad trzy miliardy pasażerów i 2,75 mld ton ładunku.

Wśród planów zakłada dalszy rozwój połączeń towarowych na nowym jedwabnym szlaku, zgodnie z inicjatywą polityczną „Jeden Pas i Droga.”

W 2016 roku w ruchu transkontynentalnym, łączącym Azję Wschodnią i Europę, CRC odprawił 1702 pociągi kontenerowe, o 109 proc. więcej niż w 2015 r.

W końcu 2016 r. sieć kolejowa w Chinach liczyła 124 tys. km (w 2015 r. – 121 tys. km), w tym 20 tys. km przypadało na koleje dużych prędkości.

W 2017 roku CRC planuje oddać do użytku 2100 km linii i zelelektryfikować 4000 km linii.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chińska droga prywatyzacji składników majątku państwowego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!