Sektor kolejowy w Chinach decyzją Krajowej Komisji Rozwoju i Reform (NDRC) został wybrany, jako jeden z siedmiu, do pilotażowej reformy otwarcia się na kapitał prywatny i tworzenia mieszanych przedsięwzięć.
Można uznać, że jest to swoista droga prywatyzacji grup państwowych z wybranych sektorów, bez sprzedaży spółek, wchodzących w ich skład.
Jak poinformował Lu Dongfu, dyrektor generalny państwowej grupy China Railway Corp (CRC), największego na świecie przewoźnika kolejowego, w przyjętym planie pięcioletnim (2016-20) grupa będzie koncentrować się na ośmiu głównych zadaniach.
Należą do nich m.in. rozwój kolei dużych prędkości (KDP), innych linii kolejowych, tworzenie funduszy rozwoju kolei oraz nowych firm do obsługi działalności okołokolejowej, a także poszukiwanie aktywów na krajowych giełdach.
CRC będzie współpracować z firmami prywatnymi i państwowymi w formie joint ventures, bowiem ta forma mieszanej własności ma przyspieszyć rozwój kolei i realizację założonych celów.
W istocie, dopuszczenie kapitału prywatnego na kolej i wprowadzenie mechanizmu sekurytyzacji niektórych jej składników (wydzielenia z bilansu CRS, aby móc refinansować kapitałem prywatnym, w tym poprzez emisję papierów wartościowych) jest wymuszona deficytem grupy.
Bez jej dalszego pogłębiania, grupa nie jest w stanie sfinansować ambitnych planów, inspirowanych politycznie, szczególnie rozbudowy KDP.
Patrz: Chiny: koleje dużej prędkości sprzyjają ożywieniu regionów
„Sekurytyzacja popularnych linii kolei dużych prędkości, jak np. Pekin - Szanghaj lub Wuhan – Guangzhou, znajdą gorące przyjęcie wśród spółek giełdowych i pomogą pogłębić reformy CRC” – skomentował decyzje reform Wang Qing, ekspert NDRC.
Ta pierwsza linia przyniosła w 2015 r. zysk netto 6,58 mld juanów (946 mln USD), jednak wiele innych linii KDP walczy o zyski. Tym bardziej jest więc istotne pozyskiwanie kapitału do rozbudowy KDP na – z góry deficytowych – liniach w zachodnich Chinach.
CRC w okresie 2016-20 przeznaczy na inwestycje 911,6 mld juanów (131 mld USD), z czego z budżetu centralnego przyznano 800 mld juanów (115 mld euro), poinformowano we wtorek podczas konferencji prasowej w Ministerstwie Transportu.
Przychody brutto CRC mają wynieść 911,6 mld juanów, przewiozą one ponad trzy miliardy pasażerów i 2,75 mld ton ładunku.
Wśród planów zakłada dalszy rozwój połączeń towarowych na nowym jedwabnym szlaku, zgodnie z inicjatywą polityczną „Jeden Pas i Droga.”
W 2016 roku w ruchu transkontynentalnym, łączącym Azję Wschodnią i Europę, CRC odprawił 1702 pociągi kontenerowe, o 109 proc. więcej niż w 2015 r.
W końcu 2016 r. sieć kolejowa w Chinach liczyła 124 tys. km (w 2015 r. – 121 tys. km), w tym 20 tys. km przypadało na koleje dużych prędkości.
W 2017 roku CRC planuje oddać do użytku 2100 km linii i zelelektryfikować 4000 km linii.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Chińska droga prywatyzacji składników majątku państwowego