Czy korporacje umieją współpracować ze start-upami?

Czy korporacje umieją współpracować ze start-upami?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nie wszystkie duże firmy, ale i nie wszystkie nowo powstające start-upy są przygotowane do wzajemnej współpracy w dobie IV rewolucji przemysłowej. Obie strony będą musiały się tego nauczyć, jeśli ta współpraca ma przynieść wymierne rezultaty.

  • Zarówno duże korporacje, jak i start-upy powinny zdawać sobie sprawę ze znaczenia wzajemnej współpracy.
  • Młode firmy potrzebują kapitału, a duże świeżego spojrzenia na rynek, stąd obie strony podejmują próby oddziaływania na siebie.
  • Jak ocenia Filiberto Amati, cały fenomen zjawiska corporate venture, czyli funduszy tworzonych przez wielkie korporacje do wspierania start-upów, wynika z tego, że duże firmy nie są w stanie wewnątrz swoich organizacji odtworzyć tego podejścia do biznesu, jaki reprezentują młode firmy. - Co nie zmienia faktu, że znaczna część start-upów finansowana jest właśnie przez duże korporacje - podkreśla.
  • Pomóc w przekroczeniu bariery wejścia do Przemysłu 4.0 ma "Platforma Przemysłu Przyszłości".

- Dla start-upów widzę dwie potencjalne ścieżki - wchłonięcie przez dużego gracza lub budowanie sieci sojuszy mniejszych firm. Z przygotowanego przez nas we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii raportu Smart Industry Poland 2018 wynika, że przedsiębiorcy gotowi są inwestować tam, gdzie widzą w tym zysk w postaci ograniczenia kosztów. 60 proc. z nich jako lewar rozwoju wskazuje zwiększenie poziomu automatyzacji i zarządzania danymi. Tu widzę pole rozwoju dla start-upów - mówi Michał Kot, dyrektor sprzedaży w firmie Siemens Polska.

- Jeśli jesteś start-upem, minimum tego, co masz, to wizja i często niewiele więcej. Tego rodzaju podmioty dysponują bardzo ograniczonymi zasobami, dlatego muszą postawić na szybkie uczenie się, rozmawianie z innymi, właśnie na tym polegają innowacje, że jesteśmy w stanie dzięki szybkiej nauce stworzyć coś nowego - przekonuje Filiberto Amati, konsultant marketingowy, ekspert ds. innowacji, brandingu i rozwoju w firmie Amati & Associates.
Jednym ze sposobów na naukę tej współpracy, która jest niezbędna, by można było mówić o sukcesie, ma być zainicjowany przez rząd projekt „Platforma Przemysłu Przyszłości”. - Celem jest zwiększenie konkurencyjności sektora przemysłowego poprzez pomoc w przełamywaniu barier wejścia do Przemysłu 4.0 - wyjaśnia Andrzej Soldaty, lider projektu.

Jego zdaniem chodzi o inspirowanie, inicjowanie i wspomaganie firm w procesie transformacji cyfrowej. Docelowo platforma ma dysponować zarówno środkami miękkimi, w postaci wiedzy, jak i twardymi (wsparcie organizacyjne, technologiczne i finansowe). - Kluczem jest właściwe zastosowanie środków miękkich, przekonanie przedsiębiorców, że to ważne, żeby do Przemysłu 4.0 dotrzeć - mówi Andrzej Soldaty. I przekonuje, że jeśli uda się zbudować tę świadomość, w następnych etapach włączane będą elementy twarde w oparciu o centra kompetencji, gdzie firmy będą miały możliwość sprawdzenia swoich rozwiązań.

Siemens szczyci się tym, że jest na drugim miejscu w Europie pod względem innowacji mierzonych liczbą patentów (ok. 2200 wniosków patentowych w minionym roku). - Ale to nie wszystko. Istnieje potrzeba jeszcze większego otwarcia na innowacje, stąd pomysł powołania spółki Next 47, czyli start-upowej jednostki z dużą niezależnością. Nie chodzi o to, że nie przeżylibyśmy bez tych start-upów, ale o to, by wykorzystać zasoby, listę klientów, kontakty i inne możliwości dużej korporacji, a jednocześnie zachować świeżość myślenia młodych firm. To wynik potrzeby. Start-upy, które zrzesza Next 47, wspierają podstawowe aktywności Siemensa, jako uzupełnienie wachlarza naszych własnych pomysłów - tłumaczy Michał Kot.
Jak ocenia Filiberto Amati, cały fenomen zjawiska corporate venture, czyli funduszy tworzonych przez wielkie korporacje do wspierania start-upów, wynika z tego, że duże firmy nie są w stanie wewnątrz swoich organizacji odtworzyć tego podejścia do biznesu, jaki reprezentują młode firmy. - Co nie zmienia faktu, że znaczna część start-upów finansowana jest właśnie przez duże korporacje - podkreśla.

Niełatwo jest wskazać konkretne branże, w których rozwiązania z obszaru Przemysłu 4.0 sprawdzą się najlepiej. - W tej dziedzinie spojrzenie branżowe nie do końca się sprawdza - przyznaje Andrzej Soldaty. - Generalnie im więcej danych, tego paliwa 4.0, tym większa szansa na powodzenie zmian podejmowanych w tym kierunku. Raczej należy tu patrzeć przez pryzmat technologii, a nie branż - dodaje. Według niego Przemysł 4.0 sprawdzi się wszędzie tam, gdzie generowane są dane, a dostęp do nich jest na takim poziomie, że można je wykorzystać do zaawansowanej analityki.

- Platforma Przemysłu Przyszłości będzie wspierać platformowy model biznesowy - zapowiada Andrzej Soldaty. - To model, w którym następuje łączenie dostawców z odbiorcami i jednocześnie łączenie wewnętrzne w społecznościach.

Jak wyjaśnia, w tym modelu mali dostawcy mogą łączyć swoje kompetencje w kierunku budowy bardziej zaawansowanych produktów, co pozwala obniżyć bariery wejścia w obszar danego biznesu.
- W tradycyjnym łańcuchu kreowania wartości jesteśmy ograniczeni stałymi powiązaniami między poszczególnymi ogniwami tego łańcucha. W modelu platformowym liczą się kompetencje, które mogę wprowadzić do łańcucha w układzie rekonfigurowalnym. Dzięki temu współczynniki produktywności bardzo wzrastają - przekonuje Andrzej Soldaty.

Cytaty w tekście pochodzą z debaty „O Przemyśle 4.0 konkretnie”, która odbyła się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2018 i European Start-up Days w Katowicach. Moderatorem sesji był Jacek Ziarno, redaktor naczelny Magazynu Gospodarczego Nowy Przemysł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy korporacje umieją współpracować ze start-upami?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!