XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Czy samoobsługowe banki zastąpią tradycyjne oddziały?

Czy samoobsługowe banki zastąpią tradycyjne oddziały?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W Polsce pojawiło się już kilka samoobsługowych oddziałów bankowych. Czy to oznacza, że pracownicy tradycyjnych oddziałów placówek finansowych muszą pakować manatki i szukać nowej pracy? Portal gospodarka.polskieradio.pl zapytał o to Andrzeja Lecha, prezesa zarządu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości?



Takie miejsca wyposażone są w kamerkę internetową – dzięki której, za pomocą wideokonferencji można połączyć się z konsultantem. Znajdują się w nich również ekrany dotykowe, czytniki biometryczne, czujniki zbliżeniowe i skanery dowodów osobistych. Wszystko to ma usprawnić załatwianie formalności w banku - wykluczając bezpośredni kontakt z konsultantem.

– O tego typu placówkach nie należy mówić jak o innych formach kompletnego banku – uważa Andrzej Lech. Jego zdaniem, jest to nowa forma uprawiania bankowości, która ma sens i przyszłość jako emanacja postępu technologicznego. Większość prostych usług bankowych już ma charakter samoobsługowy i realizowana jest bez fizycznego kontaktu z bankiem – np. przy korzystaniu z komputera, czy smartfona.

Na pewno czekają nas redukcje personelu oddziałów bankowych

Do tych czynności ludzi potrzeba coraz mniej i ten proces będzie postępował. Redukcja pracowników w placówkach bankowych jest zrozumiała. Oddziałów też może ubywać.

– Bankowość jednak zawsze będzie uprawiana przez ludzi – dodaje Lech. Jeżeli uświadomimy sobie, że polega ona na wykorzystywaniu powierzonych przez nas pieniędzy i pożyczeniu nam pieniędzy – bo to są jej najistotniejsze elementy – to z tym zawsze wiąże się ryzyko oraz odpowiedzialność za pieniądze. Jeżeli tak podchodzimy do bankowości, to wszystkie codzienne sprawy może za nas załatwiać automat, ściana w galerii handlowej, czy komputery.

– Natomiast tam, gdzie się ma rozstrzygać kwestia, dlaczego czujemy się związani z danym bankiem i dlaczego konkretny bank obdarzyliśmy zaufaniem – to jest sytuacja, kiedy ludzie muszą się kontaktować ze sobą. Automat może być tylko elementem wspomagającym – ale nie zastępuje istoty tego, co się między bankiem a klientem dzieje. -Myślę, że nie grozi sytuacja, w której zniknął placówki bankowe – dodaje prezes Fundacji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy samoobsługowe banki zastąpią tradycyjne oddziały?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!