Wsparciem eksportu w 24 krajach UE zajmują się wyspecjalizowane agencje. Tego typu instytucji nie ma tylko w Rumunii, Chorwacji, na Węgrzech i w Polsce....
Dlatego rząd zapowiada powołanie jednej agencji, która promowałaby polski eksport.
Według wyliczeń PwC, w ciągu roku z oferty takiej instytucji mogłoby skorzystać ponad 60 tys. przedsiębiorców.
- To co może być wartością dodaną takiej agencji jest zróżnicowanie wsparcia w zależności od wielkości firmy oraz od tego, czy ta już funkcjonuje na rynkach i potrzebuje bardzo zaawansowanej pomocy eksperckiej, czy dopiero wchodzi na taki rynek – mówi Dionizy Smoleń z PwC.
Jednocześnie, jak zaznacza Tomasz Salomon z Ministerstwa Rozwoju, powołanie takiej agencji nie jest celem samym w sobie, a środkiem do jego realizacji.
Podkreśla, że powinniśmy dążyć aby eksport nie tylko rósł, ale żeby się zmieniał jego charakter.
̶ Chcielibyśmy aby w łańcuchu dostaw nasze produkty przesunęły się o piętro wyżej, gdzie możemy oczekiwać wyższych marż – mówi.
I przypomina o niezadawalającym poziomie innowacyjności polskiej gospodarki.
I jak dodaje przedstawiciel resortu rozwoju, nowa instytucja miałaby służyć optymalizacji procesów, które już zachodzą.
̶ Jedna instytucja wspierająca rozrzucone działania polskich eksporterów miałaby ten plus, że unikalibyśmy sytuacji dublowania lub występowanie luk we wsparciu dla przedsiębiorców – mówi.
̶ Zanim jednak agencja powstanie i zabierze się do pracy, powinno się dokonać rzetelnej analizy potencjalnych rynków zbytu - dodaje Dionizy Smoleń.
Warto przeanalizować polską gospodarki, znaleźć nisze eksportowe dla polskich firm, a następnie odnieść to do zapotrzebowania globalnego i zidentyfikować z jakim produktami z jakich branż i na jakie rynki powinniśmy nasze działania ukierunkować – podkreśla Dionizy Smoleń.
A agencji wpierania eksportu, z których możemy czerpać przykład, jest wiele.
I wymienia agencję koreańską, która ma swój wielki udział w wykreowaniu Korei jako tygrysa światowego eksportu.
Eksport stanowi 56 proc. koreańskiego PKB. Jego wartość w 2014 roku wyniosła bilion 807 mld złotych. W Polsce w tym samym czasie sprzedaliśmy za granicę towary i usługi o wartości 693 mld złotych.
....a dodajmy, ze Korea Południowa jest niewiele większa od naszego kraju. Liczy 50 mln obywateli. Pod względem powierzchni jest za to ponad 3 razy mniejsza.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Czym powinna się zająć nowa agencja wspierająca eksport?