Czym powinna się zająć nowa agencja wspierająca eksport?

Czym powinna się zająć nowa agencja wspierająca eksport?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wsparciem eksportu w 24 krajach UE zajmują się wyspecjalizowane agencje. Tego typu instytucji nie ma tylko w Rumunii, Chorwacji, na Węgrzech i w Polsce....

Polski eksport choć w ostatnim czasie rozwija się bardzo dynamicznie, co pokazuje dodatni bilans naszego handlu zagranicznego za 2015 rok, to wymaga on wsparcia i koordynacji - tak twierdzą eksperci firmy doradczej PwC, autorzy raportu "Koordynacja polityki eksportowej jest realna".

Dlatego rząd zapowiada powołanie jednej agencji, która promowałaby polski eksport.

Według wyliczeń PwC, w ciągu roku z oferty takiej instytucji mogłoby skorzystać ponad 60 tys. przedsiębiorców.

-  To co może być wartością dodaną takiej agencji jest zróżnicowanie wsparcia w zależności od wielkości firmy oraz od tego, czy ta już funkcjonuje na rynkach i potrzebuje bardzo zaawansowanej pomocy eksperckiej, czy dopiero wchodzi na taki rynek – mówi Dionizy Smoleń z PwC.



Jednocześnie, jak zaznacza Tomasz Salomon z Ministerstwa Rozwoju,  powołanie takiej agencji nie jest celem samym w sobie, a środkiem do jego realizacji.

Podkreśla, że powinniśmy dążyć aby eksport nie tylko rósł, ale żeby się zmieniał jego charakter.

̶  Chcielibyśmy aby w łańcuchu dostaw nasze produkty przesunęły się o piętro wyżej, gdzie możemy oczekiwać wyższych marż – mówi.

I przypomina o niezadawalającym poziomie innowacyjności polskiej gospodarki.

I jak dodaje przedstawiciel resortu rozwoju, nowa instytucja miałaby służyć optymalizacji procesów, które już zachodzą.

̶  Jedna instytucja wspierająca rozrzucone działania polskich eksporterów miałaby ten plus, że unikalibyśmy sytuacji dublowania lub występowanie luk we wsparciu dla przedsiębiorców – mówi.

̶  Zanim jednak agencja powstanie i zabierze się do pracy, powinno się dokonać rzetelnej analizy potencjalnych rynków zbytu - dodaje Dionizy Smoleń.

Warto przeanalizować polską gospodarki, znaleźć nisze eksportowe dla polskich firm, a następnie odnieść to do zapotrzebowania globalnego i zidentyfikować z jakim produktami z jakich branż i na jakie rynki powinniśmy nasze działania ukierunkować – podkreśla Dionizy Smoleń.

A agencji wpierania eksportu, z których możemy czerpać przykład, jest wiele.

I wymienia agencję koreańską, która ma swój wielki udział w wykreowaniu Korei jako tygrysa światowego eksportu.

Eksport stanowi 56 proc. koreańskiego PKB. Jego wartość w 2014 roku wyniosła bilion 807 mld złotych.  W Polsce w tym samym czasie sprzedaliśmy za granicę towary i usługi o wartości 693 mld złotych.

....a dodajmy, ze Korea Południowa jest niewiele większa od naszego kraju.  Liczy 50 mln obywateli. Pod względem powierzchni jest za to ponad 3 razy mniejsza.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czym powinna się zająć nowa agencja wspierająca eksport?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!