Dobre wyniki eksportowe polskich firm, coraz lepsze formy wsparcia ekspansji zagranicznej

Dobre wyniki eksportowe polskich firm, coraz lepsze formy wsparcia ekspansji zagranicznej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Wniosek o ojcostwo sukcesu w postaci wysokiej dynamiki eksportu po pierwszym półroczu - a odnotowano wzrost o 8 proc. w porównaniach rdr - mogą zgłaszać różne strony. Jest on jednak przede wszystkim zasługą przedsiębiorców, którzy dobrze wykorzystali poprawę koniunktury w światowej gospodarce, w tym w krajach strefy euro oraz sytuację słabnącego złotego. Zarazem zasługi można przypisać także silniejszym w tym roku oraz nowym instrumentom wspierania eksportu i szerzej, ekspansji zagranicznej polskich firm.

  • Przedsiębiorcy ze wschodniej Polski znaleźli miejsce na światowym rynku. Przykładem producenci jachtów.
  • Integrację podmiotów wspierających eksporterów, tj. PAIH, KUKE, BGK i PARP, oceniają pozytywnie, zgłaszają jednak uwagi.
  • Oferta BKG i PAIH jest coraz lepiej dopasowana do potrzeb biznesu.

Pozytywne zmiany dostrzegają w szczególności firmy eksportujące z regionów Polski Wschodniej. Najbardziej sobie cenią zmiany we wsparciu finansowym. Takie są wnioski z debaty 27 bm. zatytułowanej "Eksport i inwestycje zagraniczne" podczas Wschodniego Kongresu Ekonomicznego w Białymstoku.

Strategie eksportowe


Polski przemysł jachtowy (łodzi żaglowych i motorowych) wytwarza produkty wartości kilku miliardów złotych, z czego ponad 90 proc. trafia na eksport. Działa ponad 300 stoczni, w niektórych regionach - np. w Augustowie, Olecku, Ostródzie to wiodący przemysł.

- Sukces eksportowy nasze stocznie zawdzięczają wysokiej jakości produkcji skomplikowanych wyrobów, wśród których są jachty niczym bolidy Formuły 1 - mówi Robert Hanisz, dyrektor produkcji Mazurskiego Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Budowlanego Ślepsk.

Ślepsk formalnie nie jest eksporterem, lecz dostarcza łodzie motorowe sześciu dużym ich dystrybutorom globalnym. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że to oni ponoszą ryzyko zbytu i usług dodanych, w postaci np. serwisu. Wadą - że Ślepsk nie utrwala marki własnej.

Dyrektor Hanisz podkreśla, że nie są to relacje wykorzystujące polskiego producenta. Przeciwnie, zleceniodawcy oczekują - poza zwiększaniem mocy przerobowych i wolumenu produkcji - także rozwoju produktu i usług wyżej przetworzonych. Firma ma zatem nadal świetne perspektywy eksportu.

Inną strategię ekspansji realizuje Delphia Yachts.

- Od 27 lat stawiamy na rozwój własnej markę i jej promocję - mówi Wojciech Kot, współzałożyciel stoczni.

To także zmusza do rozwoju produktu, czego dowodem jest otwierane od 1 października centrum naukowo-badawcze przemysłu jachtowego, w którym zatrudnienie znajdzie 70 osób, w dużej części kadra inżynierska.

W jego ocenie, rozwój produktu przyczynia się do rozszerzania oferty i wchodzenia na nowe rynki. Dlatego Delphia Yachts zwiększa akcje promocyjne, jest już obecna także na targach branżowych w Cannes, Monte Carlo, czy Southampton.

Jak korzystają ze wsparcia?


Wojciech Kot mówi, że na pytanie zadane kilku kolegom, czy dają sobie radę z eksportem, wszyscy odpowiedzi twierdząco. - A kto wam pomaga w nim? - tu usłyszałem więcej milczenia, niż pozytywnych przykładów, mówił Kot.

Inaczej sprawy ocenia Jan Mikołuszko, przewodniczący rady nadzorczej Unibep, prezes zarządu Polskiego Klastra Eksporterów Budownictwa. - Korzystnie trzeba odbierać samą integrację czterech ważnych podmiotów wspierających eksporterów, tj. PAIH, KUKE, BGK i PARP, bo przestały to już być oddzielne silosy rządowe. Ale dostrzegam też dużą zmianę jakościową w ofercie i formach pomocy ze strony BGK.

Mikołuszko przypomina, że przed kilku laty eksporterów wspierały 2-3 banki, ale nie BGK. Później banki komercyjne, szczególnie z kapitałem zagranicznym, wycofały takie oferty, jednak BGK nadal nie interesował się eksporterami.

- Dzisiaj sytuacja na bankowym rynku komercyjnym się nie zmieniła, natomiast BGK gigantycznie się wzmocnił kapitałowo, co odczuwamy - dodaje.

Np. dzięki udzielonemu przez BGK podmiotowi z Białorusi kredytu 50 mln euro, firma Unibep buduje centrum handlowe w Grodnie, ciągnąc za sobą też dostawy wielu materiałów budowlanych z Polski różnych producentów. To pierwszy taki kredyt BGK dla obcej firmy, ale korzystają na tym także polscy producenci.

Przedsiębiorcy zauważają, że skrócił się czas negocjacji projektu eksportowego, bank ten pomaga wręcz w doradztwie na wczesnym etapie negocjacji.

- Przychodzę do tego banku i udaje się nam skonstruować finansowanie pod moje potrzeby, co kiedyś było nieosiągalne po roku rozmów - zaznacza Witold Karczewski, prezes Izby Przemysłowo-Handlowej w Białymstoku, wiceprezes zarządu Contractus.

Jak dodaje, podobnie jak w polskiej infrastrukturze, czyli w otoczeniu biznesu, zrobiliśmy już skok milowy, tak i w przypadku obsługi eksportu ten skok jest robiony dzięki BGK.

BGK udoskonalił ofertę


Te polskie firmy, które chcą eksportować i mają atrakcyjne produkty lub usługi, już opanowały na ogół sztukę eksportu do krajów Unii Europejskiej. Zdobyły też pozytywne doświadczenia i część z nich szuka dalszych rynków zbytu.

- Dlatego można też twierdzić, że ojcami dynamicznie rosnącego od lat eksportu są właśnie przedsiębiorcy, a bez ich dojrzałości nie byłoby takiego wyniku - mówi Jerzy Jacek Szugajew, dyrektor zarządzający w Banku Gospodarstwa Krajowego. - Ale w związku z tym musimy zmieniać także naszą ofertę, podążać na potrzebami polskich firm.

BGK udoskonalił tradycyjne i proste instrumentu służące wymianie handlowej, jak gwarancje, akredytywy, dyskonta. - Chcemy podejść do finansowania bezpośredniego, przez nabywców naszych produktów i to także już robimy - zaznacza dyrektor Szugajew.

Przykładem jest choćby wspomniana inwestycja w Grodnie.

Bank został silnie dokapitalizowany, co umożliwia też udostępnianie kredytów na własne ryzyko, także poprzez kontakty z rządami. W marcu BGK uruchomił pierwszą linię kredytową dla rządu Angoli. Założenie jest proste - warunkiem udzielenia kredytu jest finansowanie zakupów produktów i usług polskich firm. Co jest już dobrze wykorzystywane, bowiem firmy z Angoli szukają odtrutki na słabą jakościowo ofertę firm chińskich.

- Nie wymyślamy od nowa koła, te instrumenty oferują kraje - najwięksi eksporterzy, ale istotne jest, że podążamy za polskimi firmami - dodaje dyrektor Szugajew.

A ci chcą wchodzić i do Iranu, i na kolejne rynki trudne.

Nowe placówki PAIH


Od początku Polska Agencja Inwestycji i Handlu obsłużyła już ok. 1000 projektów eksportowych firm. - Na nikogo nie jesteśmy zamknięci, służymy pomocą wszystkim zgłaszającym się do nas - mówi Tomasz Pisula, prezes zarządu PAIH.

Przypomina, że agencja otwiera za granicą nowe biura promocji, które szczególnie mogą interesować producentów jachtów - są one już na Bliskim Wschodzie i w Meksyku.

Natomiast relacje z krajami WNP są utrudnione z różnych powodów - albo politycznych (np. embargo do Rosji i jej retorsje), ryzyka eksportu i inwestycji, albo słabej siły nabywczej.

- Patrzymy natomiast jeszcze dalej na wschód, zakładając biuro w Wietnamie, w Singapurze, w Chinach, gdzie będzie ich więcej - mówił prezes Pisula. - Polskie firmy wygrywają już przetargi w Indonezji i na Filipinach. To z pewnością rynki dla odważnych i dla tych, których stać na taką ekspansję. Ale jeżeli firma chce tam wejść, możemy pomóc.

PAIH stara się na tych rynkach rekrutować mieszkających tam Polaków lub osoby polskojęzyczne, znające realia miejscowe. Świadczą one usługi wstępnego rozeznania rynku i wskazania podstawowego ryzyka.

Przez siedem miesięcy Tomasz Pisula weryfikował pracę wydziałów promocji handlu i inwestycji przy polskich ambasadach. Większość z nich ograniczała się do odpowiedzi na pytania nadsyłane mailem.

- To były często pytania rozsyłane hurtowo do różnych placówek dyplomatycznych - mówi prezes. - Teraz w placówkach PAIH staramy się podchodzić poważnie do zapytań i szyć je na miarę.

To była też odpowiedzi na opinię prezesa Karczewskiego, czy nie zbyt wolno powstają nowe placówki zagraniczne PAIH, a zarazem - czy nie za szybko następuje wymiana kadr, a byłych radców handlowych znających realia „tamtejszych”, zastępuje się ludźmi niedostatecznie przygotowanymi.

Jedną z form pomocy PAIH jest też zapraszanie przedstawicieli branż, aby firmy eksportujące zaniechały praktykę konkurencji polsko-polskiej. - Chcemy, by rozmowy o potencjalnym eksporcie i docieraniu do odbiorców ustalać tu, w kraju - dodaje Pisula.

Problemy


W dyskusji mówiono też o ograniczeniach eksportu. Przedstawiciele stoczni jachtowych wskazywali np. na problem braku pracowników (już obecnie niektóre załogi składając się z 1/5 z Ukraińców), szczególnie kadry inżynieryjnej. Choć stocznie są ulokowane z regionie Polski Wschodniej, tamtejsze politechniki nie mają odpowiedniej specjalizacji.

Mówiono też o oczekiwaniach większej pomocy ze strony instytucji państwowych w dostępnie to tych rynków, do których dostęp otwierają m.in. wizyty na wysokim szczeblu i bezpośrednie rozmowy z przywódcami krajów.

Artykuł powstał na podstawie debaty zatytułowanej "Eksport i inwestycje zagraniczne", która się odbyła podczas IV Wschodniego Kongresu Ekonomicznego w Białymstoku.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dobre wyniki eksportowe polskich firm, coraz lepsze formy wsparcia ekspansji zagranicznej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!