PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dobre wyniki eksportowe polskich firm, coraz lepsze formy wsparcia ekspansji zagranicznej

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
28-09-2017 11:58 |  aktualizacja: 28-09-2017 13:17
Dobre wyniki eksportowe polskich firm, coraz lepsze formy wsparcia ekspansji zagranicznej

Delphia 47.

Fot. Mat. pras. Delphia Yachts

Wniosek o ojcostwo sukcesu w postaci wysokiej dynamiki eksportu po pierwszym półroczu - a odnotowano wzrost o 8 proc. w porównaniach rdr - mogą zgłaszać różne strony. Jest on jednak przede wszystkim zasługą przedsiębiorców, którzy dobrze wykorzystali poprawę koniunktury w światowej gospodarce, w tym w krajach strefy euro oraz sytuację słabnącego złotego. Zarazem zasługi można przypisać także silniejszym w tym roku oraz nowym instrumentom wspierania eksportu i szerzej, ekspansji zagranicznej polskich firm.

  • Przedsiębiorcy ze wschodniej Polski znaleźli miejsce na światowym rynku. Przykładem producenci jachtów.
  • Integrację podmiotów wspierających eksporterów, tj. PAIH, KUKE, BGK i PARP, oceniają pozytywnie, zgłaszają jednak uwagi.
  • Oferta BKG i PAIH jest coraz lepiej dopasowana do potrzeb biznesu.
Pozytywne zmiany dostrzegają w szczególności firmy eksportujące z regionów Polski Wschodniej. Najbardziej sobie cenią zmiany we wsparciu finansowym. Takie są wnioski z debaty 27 bm. zatytułowanej "Eksport i inwestycje zagraniczne" podczas Wschodniego Kongresu Ekonomicznego w Białymstoku.

Strategie eksportowe


Polski przemysł jachtowy (łodzi żaglowych i motorowych) wytwarza produkty wartości kilku miliardów złotych, z czego ponad 90 proc. trafia na eksport. Działa ponad 300 stoczni, w niektórych regionach - np. w Augustowie, Olecku, Ostródzie to wiodący przemysł.

- Sukces eksportowy nasze stocznie zawdzięczają wysokiej jakości produkcji skomplikowanych wyrobów, wśród których są jachty niczym bolidy Formuły 1 - mówi Robert Hanisz, dyrektor produkcji Mazurskiego Przedsiębiorstwa Produkcyjno-Budowlanego Ślepsk.

Ślepsk formalnie nie jest eksporterem, lecz dostarcza łodzie motorowe sześciu dużym ich dystrybutorom globalnym. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że to oni ponoszą ryzyko zbytu i usług dodanych, w postaci np. serwisu. Wadą - że Ślepsk nie utrwala marki własnej.

Dyrektor Hanisz podkreśla, że nie są to relacje wykorzystujące polskiego producenta. Przeciwnie, zleceniodawcy oczekują - poza zwiększaniem mocy przerobowych i wolumenu produkcji - także rozwoju produktu i usług wyżej przetworzonych. Firma ma zatem nadal świetne perspektywy eksportu.

Inną strategię ekspansji realizuje Delphia Yachts.

- Od 27 lat stawiamy na rozwój własnej markę i jej promocję - mówi Wojciech Kot, współzałożyciel stoczni.

To także zmusza do rozwoju produktu, czego dowodem jest otwierane od 1 października centrum naukowo-badawcze przemysłu jachtowego, w którym zatrudnienie znajdzie 70 osób, w dużej części kadra inżynierska.

W jego ocenie, rozwój produktu przyczynia się do rozszerzania oferty i wchodzenia na nowe rynki. Dlatego Delphia Yachts zwiększa akcje promocyjne, jest już obecna także na targach branżowych w Cannes, Monte Carlo, czy Southampton.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 672 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

788 854 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP