Wzajemne zaufanie w biznesie jest ważnym elementem rozwoju. Według ekonometrycznych obliczeń wartość transakcji, do których nie doszło ze względu na brak wzajemnego zaufania przedsiębiorców jest szacowana na 250 mln złotych. Wzajemne zaufanie w biznesie było najważniejszym tematem sesji "Kapitał społeczny i gospodarka".
Przeprowadzone wśród przedsiębiorców badania ankietowe wskazują, że bardziej skłonni do zaufania kontrahentom są młodzi biznesmeni, działający szerzej, nie tylko na polskim rynku. Profesor Jan Fazlagić z Katedry Badań Rynku i Usług Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu mówi, że większy poziom zaufania cechuje także duże firmy, dla których pojedyncza transakcja stanowi tylko nieznaczną część przychodu. Małe przedsiębiorstwa, dla których nietrafiona transakcja może być gwoździem do trumny są znacznie bardziej nieufne. - Z drugiej strony większe firmy mają też większe możliwości windykacji należności – przypomina Waldemar Sokołowski.
Pod względem przeterminowanych należności sytuacja polskich firm nieco się jednak poprawia. Wielkość zatorów płatniczych ostatnio wynosiła 3 miesiące i 9 dni, co oznacza skrócenie tego okresu o ponad miesiąc w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy. Adam Łącki zauważył, że to poważna bariera w rozwoju biznesu. - Spośród tysiąca ankietowanych firm 31 proc. stwierdziło, że nie jest w stanie zapłacić swoim podwykonawcom ze względu na przeterminowane płatności – powiedział Adam Łącki.
Zdaniem panelistów duże znaczenie ma stworzenie systemu, w którym sprawnie działające prawo pozwalałoby na szybkie uzyskanie egzekucji przeterminowanych należności. Taki system zawczasu eliminowałby z rynku nieuczciwe zachowania, bo przedsiębiorcy zdawaliby sobie sprawę, że należności i tak zostaną od nich szybko i skutecznie wyegzekwowane.
Przyznają jednak, że zaostrzenie przepisów nie zawsze daje właściwe rezultaty. - Wiarygodność przetargów publicznych, które są najmocniej obwarowane przepisami jest najniżej oceniana przez przedsiębiorców – wskazuje Aleksander Sala, prezes spółki Kolibro.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Duże firmy bardziej ufają kontrahentom