Dziś sukces buduje się na wzajemnych korzyściach uczestników rynku

Dziś sukces buduje się na wzajemnych korzyściach uczestników rynku
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

O etyce w biznesie oraz budowaniu pozytywnego wizerunku firmy rozmawiamy z Waldemarem Sokołowskim, prezesem Rzetelnej Firmy.

Jaka jest kondycja polskich firm z państwa punktu widzenia, czyli firmy, która m.in promuje etykę w biznesie?

- Problem etyki w biznesie stał się jedną z najważniejszych kwestii, z jakimi musi się zmierzyć społeczność biznesowa. Nadal jednak wiele firm w naszym kraju nie jest świadoma, że etyka stanowi klucz do zrównoważonego biznesu, decydujący o sukcesie bądź porażce danej organizacji w perspektywie kilku lat. Dla wielu firm wizja krótkoterminowych zysków osiąganych dzięki przymykaniu oka na kwestie etyczne może być niezwykle kusząca. Jednak nieetyczne rozwiązania, które w krótkim czasie mogą przynieść określone zyski, w przyszłości mogą generować niepomiernie większe koszty.

Nową i mocno eksponowaną pozycję etyki można wyjaśnić na wiele sposobów m.in. rosnącym zainteresowaniem opinii publicznej problemami standardów etycznych w biznesie. Zwłaszcza ludzie młodzi są znacznie bardziej świadomi globalnych, społecznych i ekologicznych skutków działalności przedsiębiorstw i znacznie bardziej krytyczni wobec tych podmiotów. Wielu z nich nie chcę pracować dla firm, które stosują nieetyczne rozwiązania.

Z kolei przedsiębiorcy powinni pamiętać, że etyczne działanie firm to nie tylko krótkotrwałe projekty to systematyczne i długotrwałe budowanie, a także wzmacnianie już istniejących standardów i schematów organizacyjnych. O ile w dużych polskich firmach nastąpił znaczący przełom, małe przedsiębiorstwa dopiero uczą tego, jak ważne, często kluczowe dla udanego biznesu są kwestie etyczne.

Jak wygląda kwestia etyki biznesowej polskich firm w porównaniu z firmami z UE?

- Myślę, że nasza gospodarka musi jeszcze się w tych kwestiach wiele nauczyć. Wielu Polaków uważa wciąż, że coś takiego, jak etyka biznesu, nie istnieje. Celem biznesmena jest przecież zysk, a zysk jest z zasady nieetyczny, bo polega na wyzysku. "Ktoś ma - to musi nie mieć ktoś". Nic bardziej błędnego. Dziś rynek swój sukces opiera na reciprocal benefits - wzajemnych korzyściach jego uczestników. Etyczny biznes akceptuje zysk firmy jako cel numer jeden, ale pod warunkiem, że współgra z takimi celami, jak partnerstwo i solidarność: z załogą i lokalną społecznością.

Jakie korzyści mają firmy z uzyskania certyfikatu "Rzetelna firma"?

- Korzyści z uczestnictwa w programie ponoszą wszyscy uczestnicy rynku. Konsumenci lub kontrahenci zyskują pewność, że dana osoba nie jest zadłużona oraz akceptuje zasady uczciwości w prowadzeniu biznesu. Z kolei dla firm posiadanie certyfikatu jest dużym wyróżnikiem oraz atutem na rynku a także bezpłatną reklamą. Pomaga w budowaniu zaufania kontrahentów i klientów. Wzmacnia pozytywny wizerunek oraz potwierdza stabilną pozycję. Nie jest jednak łatwo otrzymać takie wyróżnienie. Przedsiębiorstwo, które chciałoby przystąpić do programu przechodzi długi proces weryfikacji m.in. firma zostaje sprawdzona w Krajowym Rejestrze Długów, zbierane są opinie klientów o danym podmiocie, kontrolowane są także dokumenty rejestrowe przedsiębiorstwa. Jest ono także poddawane cyklicznym weryfikacjom przeprowadzanym przez dział kontroli jakości Rzetelnej Firmy.

Co powinni robić przedsiębiorcy, aby zbudować pozytywny wizerunek swojej firmy?

- Trudno oprzeć się wrażeniu, że dopiero ostatnie dość trudne lata spowolnienia gospodarczego spowodowały, że przedsiębiorcy zaczęli przywiązywać większą wagę do swojego wizerunku. To była dla nas dobra lekcja biznesu - tworzenie trwałych relacji z klientem pozwoliło firmom budować swoją reputację i markę - symbole unikatowej wartości i jakości, która przyciąga kolejnych klientów. Polecenie produktów czy usług ma przecież o wiele większą wartość niż reklama, a poprawne relacje mogą uchronić przedsiębiorcę przed ewentualnymi kłopotami. Otworzenie się na dialog z klientem, na jego nie zawsze pochlebne oceny, na nieustanne udoskonalanie oferty w odpowiedzi na potrzeby i oczekiwania to niezbędne kroki, jakie musi podjąć przedsiębiorca, aby w obecnej sytuacji rynkowej zostać dostrzeżonym i docenionym.

Od stycznia obowiązują nowe przepisy dotyczące podatku VAT - jak te zmiany oceniają przedsiębiorcy?

- Nowe zapisy to ogromna zmiana a nawet śmiało można powiedzieć rewolucja. Musimy przestawić się na inne tory myślenia, ale przede wszystkim musimy zmienić swoje podatkowe przyzwyczajenia, bo przecież, jeśli chodzi o odliczanie VAT-u pewne rzeczy przedsiębiorcy i księgowi robili już mechaniczne. Teraz zwłaszcza, jeśli chodzi o moment powstania obowiązku podatkowego, trzeba uczyć się zasad od nowa. Faktura zeszła na dalszy plan. Nowe przepisy spowodowały, że wielu biznesmenów musi regulować podatki na długo przed tym, zanim otrzymają płatność od kontrahenta a do tego trudno się przyzwyczaić. Ponieważ to daty zdarzeń mają bezpośredni wpływ na to, kiedy firma będzie rozliczać od nich podatek, pojawiła się, zatem nowa perspektywa ich planowania. W tej sytuacji nowe reguły muszą zrozumieć nie tylko właściciele firm i księgowi, ale także menedżerowie, czy handlowcy, którzy odpowiadają za negocjowanie i podpisywanie kontraktów na usługi czy produkty.

Podczas VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach obędzie się uroczystość wręczenia Złotych Certyfikatów Rzetelności. Nastąpi to 8 maja o godz. 17 w Hotelu Qubus. Dowiedz się więcej o EEC 2014



×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dziś sukces buduje się na wzajemnych korzyściach uczestników rynku

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!