Ekonomia społeczna: zyskownie, sensownie, etycznie

Ekonomia społeczna: zyskownie, sensownie, etycznie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Czy myślenie kategoriami wolnego rynku można pogodzić z „większym naciskiem na sprawy społeczne”? Taki dylemat rozważali uczestnicy debaty pod hasłem „Ekonomia społeczna - misja ponad zysk” zorganizowanej w ramach VI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Dyskutanci próbowali opisać stan, a następnie ustalić docelowy kształt modelu sektora gospodarki społecznej w Polsce. Podkreślono jego najistotniejszą funkcję w gospodarce – przywracanie do aktywności na rynku pracy ludzi będących obciążeniem dla wspólnoty.

Uznano, że podmioty tzw. gospodarki społecznej mogą być ciekawymi i pożytecznymi partnerami dla firm komercyjnych pod warunkiem przekroczenia bariery mentalnościowej. Społeczną gospodarkę rynkową, zapisaną w Konstytucji, dość powszechnie, a niesłusznie, kojarzy się bowiem z dziedzictwem komunizmu uznając, że każda aktywność bez zysku jest aktywnością... bez sensu.

Liczne i silne na polskim rynku firmy rodzinne w Polsce mogłyby – zauważono – prowadzić działalność w sposób bardziej społeczny – tj. „włączający”, kreujący miejsca pracy, gdyby do tego zachęcały regulacje.

W gospodarce i społeczeństwie winny istnieć obok firm i instytucji podmioty, których misją jest tworzenie trwałych miejsc pracy – z myślą o ludziach z różnych powodów wykluczonych z rynku pracy i zepchniętych na margines – a nie maksymalizacja zysku za wszelką cenę. Ich rola integrująca, funkcja bufora między wykluczeniem a rynkiem pracy, jest nie do przecenienia.

Z drugiej strony ekonomia społeczna nie może skarżyć się na rynek, który nie kupuje jej produktów, jeśli nie są konkurencyjne ani upominać się o specjalne preferencje i przywileje tylko z racji etycznych celów, jakie stawiają sobie organizacje pozarządowe.

Kategorię zysku należy i warto jednak poszerzyć o „zysk społeczny”. Bardziej sensowne dla publicznej kasy i samej gospodarki jest bowiem wspieranie podmiotów ekonomii społecznej, by mogły utrzymać miejsca pracy i budować kapitał społeczny niż rozbudowywać system rozdawnictwa – w wielu przypadkach demoralizujący, zachęcający do bierności.

Podano m.in. przykład projektu „Szlachetna Paczka” prowadzonego przez Stowarzyszenie Wiosna, któremu szefuje biorący udział w dyskusji ks. Jacek Stryczek. To inicjatywa łącząca setki tysięcy ludzi, integrująca ich wokół wspólnego celu.

– Zysk społeczny potężny, efektywność olbrzymia, ale rynek za to nie płaci – zauważył ks. Stryczek. Jego zdaniem biznes jest skłonny płacić za wizerunek, nie zaś za społeczny efekt.

W trakcie sesji przywołano też przykłady współdziałania podmiotów z trzech sektorów (biznes, administracja, podmioty gospodarki społecznej), które przynoszą wymierne efekty rynkowe i środowiskowe. Wśród nich – aktywność Volkswagena w Polsce (wspólnie z Fundacją Pomocy Wzajemnej Barka) polegająca na przysposobieniu pracowników (osób wykluczonych) do szycia ubrań roboczych. Inna inicjatywa pozwoliła osobom zadłużonym wobec gminy odpracować zobowiązania w sposób użyteczny dla lokalnej społeczności.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ekonomia społeczna: zyskownie, sensownie, etycznie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!