PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ekspansja zagraniczna: niepotrzebne kompleksy polskich firm

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
05-04-2015 10:46
Ekspansja zagraniczna: niepotrzebne kompleksy polskich firm
fot. Fotolia

Polscy przedsiębiorcy mają duże szanse na sukcesy na zagranicznych rynkach. - Mamy ten potencjał nawet tam, gdzie byśmy się o to raczej nie podejrzewali – w obszarach technologicznych, know-how, zarządzania. Nie mamy się czego wstydzić w porównaniu z firmami z innych krajów – twierdzi w rozmowie z wnp.pl Przemysław Stangierski, partner w A.T. Kearney. Intenernacjonalizacja i otwarcie polskich firm na świat będzie jednym z wiodących wątków Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Internacjonalizacja to modne ostatnio słowo. I właśnie: moda to czy realna perspektywa, wygodne hasło czy szansa na rozwój?
- Bezsprzecznie to drugie. Naturalna jest też dyskusja na ten temat, bo to pozwala mu zaistnieć w przestrzeni publicznej. Trochę na zasadzie samosprawdzającej się przepowiedni. To także sposób na zainteresowanie opinii publicznej problemem, mobilizację przedsiębiorców. To, że słowo internacjonalizacja pojawia się coraz częściej w politycznej debacie jest bardzo pozytywnym zjawiskiem, nawet jeśli postronnemu obserwatorowi wydaje się to trochę jałową dyskusją.

A jak to wygląda w Polsce?

- Znacznie gorzej. Z naszych badań wynika, że polskie firmy wciąż bardzo niechętnie ruszają w świat. I co ciekawe nie jest to kwestia biznesowego potencjału, ale obaw – przed znalezieniem się w nowych, nieznanych warunkach na nowym rynku. Często przedsiębiorcy obawiają się, że sobie nie poradzą. Dotyczy to zwłaszcza małych i średnich firm, skądinąd bardzo aktywnych na lokalnych rynkach, czasem regionalnych, bywa, że także krajowym, ale przed wyjściem za granicę powstrzymuje ich niewiara we własne siły.

Polscy przedsiębiorcy mają kompleks niższości?

- Trochę może tak, ale do razu trzeba podkreślić, że zupełnie niesłusznie. Bo są dziesiątki przykładów, że kiedy te obawy zostaną pokonane i firma zdecyduje się na zaistnienie na obcym rynku, z reguły osiąga sukces. I dotyczy to nie tylko działań eksportowych, ale i inwestycji.

Jak wygląda stan polskiej przedsiębiorczości, po 25 latach wolnego rynku? Czy polski biznes ma już odpowiedni potencjał – finansowy, organizacyjny – by otworzyć się na zagraniczne rynki.

- Absolutnie tak i to pod każdym względem. Mamy ten potencjał nawet tam, gdzie byśmy się o to raczej nie podejrzewali – w obszarach technologicznych, know-how, zarządzania. Nie mamy się czego wstydzić w porównaniu z firmami z innych krajów. Można pół żartem przywołać hasło: nasi przedsiębiorcy w niczym nie ustępują zagranicznym, a nawet ich przewyższają. To dorobek owych 25 lat, imponującej aktywności naszych przedsiębiorców w tym okresie i działania w warunkach rozwiniętej konkurencji na szczeblu lokalnym.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 847 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

799 000 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP