PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Ekspert: południowo-wschodnia Europa obszarem szans dla polskich firm

Autor: wnp.pl (Piotr Myszor)
17-03-2015 13:48
Ekspert: południowo-wschodnia Europa obszarem szans dla polskich firm
Fot. PTWP (Paweł Pawłowski)

Zagraniczna ekspansja to nieunikniony etap rozwoju firmy, o którym coraz częściej myślą menadżerowie i właściciele. Otrzymujemy coraz więcej pytań o to, w jaki sposób funkcjonować w Czechach czy w krajach nadbałtyckich. Przedsiębiorcy wybierają przede wszystkim rynki, które nie są dla nas zbyt egzotyczne - mówi Bartosz Marcinkowski, partner w kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka.

Czy zainteresowanie polskich firm inwestycjami za granicą jest już wyraźnym trendem?
- Myślenie w tym kierunku jest coraz powszechniejsze wśród managerów i właścicieli firm. Często podstawę do takich przymiarek stanowią ich doświadczenia eksportowe, podsuwające pytania, w jaki sposób można być bliżej zagranicznego odbiorcy.

To nieunikniona tendencja, ale nie tak rozwinięty trend, że codziennie wprowadzamy po kilka spółek na zagraniczne rynki. Na pewno natomiast jest coraz więcej pytań o to, w jaki sposób funkcjonować w Czechach czy w krajach nadbałtyckich.

Scenariusze mogą być bardzo różne. Menadżerowie firmy np. spożywczej stwierdzają - tam jest interesujący rynek surowcowy, a zarazem duża grupa konkurentów, a więc powinniśmy tam być. W innym wypadku spółka już obecna na jakimś rynku spostrzega, że tworząc na nim oddział z lokalnymi pracownikami będzie bliżej klienta, bliżej rynku, co powinno ułatwić działanie - marka będzie bardziej widoczna, lepiej postrzegana, firma będzie też mogła szybciej odpowiadać na zmiany zapotrzebowania.

Jak do tego zagadnienia podchodzą przedsiębiorcy?

- Zazwyczaj dość rozsądnie: z dużymi inwestycjami startują głównie na rynki, które nie są dla nas zbyt egzotyczne.

Moim zdaniem, nie trzeba ścigać się z wielkimi globalnymi koncernami w Chinach czy Afryce, ale warto szukać bliżej, gdzie rynki są często nieco bardziej rozpoznane, a przynajmniej zbliżone kulturowo, czy pod względem aktualnych aspiracji. Wśród takich rynków są Słowacja, Chorwacja, Serbia, pojawiała się też Grecja czy Turcja.

Znam też przypadki inwestycji we Włoszech czy Francji, ale to nieco trudniejsze rynki, choćby ze względu na większe nasycenie produktowe. Niekiedy możliwości wykorzystania synergii, doświadczeń czy dorobku firm działających na rozwiniętych rynkach przez przejęcie takiej struktury oznacza także przejęcie, chociaż częściowe rynku. Takie możliwości się teraz ewidentnie otwierają.

Przez lata byliśmy raczej uznawani za rynek przejmowany, a nie przejmujący. Ta tendencja się zmienia?

- Myślę, że następuje pewne okrzepnięcie naszego rynku, a z drugiej strony pojawiło się, zwłaszcza w krajach południowo-wschodnich postrzeganie firm z Polski jako mogących już dzielić się doświadczeniami, mogących wprowadzać swoje inwestycje, swoje środki. Część przedsiębiorców widzi za granicą nowe szanse.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 099 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 885 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP