Trwają prace nad polskim pawilonem w ramach Expo 2020 w Dubaju. Niedługo ogłosimy konkurs na spójną koncepcję ideologiczną i architektoniczną - powiedział PAP Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Chodzi o to, by jak najlepiej "sprzedać" Polskę, polskie towary i usługi.
- Ogłoszenie konkursu na spójną koncepcję to pewne novum. Dotychczas najpierw organizowaliśmy budynek, a potem wymyślaliśmy, co chcielibyśmy w nim pokazać - mówi Tomasz Pisula.
- Całe Expo będzie podporządkowane trzem tematom przewodnim: opportunity, czyli szanse; sustainability, czyli zrównoważony rozwój i mobility, czyli mobilność.
- Organizatorzy podkreślają, że będzie to pierwsza taka impreza w regionie Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji Południowej.
Tomasz Pisula przypomniał, że Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest odpowiedzialna za organizację polskiego pawilonu na Expo 2020 decyzją Rady Ministrów.
"Teraz uzyskaliśmy zgodę Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, by potraktować ten temat spójnie, tzn. żebyśmy wspólnie wybrali to, co chcemy tam pokazać i pod pomysł przygotowali bryłę budynku" - wyjaśnił.
Dodał, że według ustaleń Polska będzie budowała własny pawilon. Podkreślił, że "ramy przedstawione przez organizatorów Expo są dość szerokie".
"Całe Expo będzie podporządkowane trzem tematom przewodnim: opportunity, czyli szanse; sustainability, czyli zrównoważony rozwój i mobility, czyli mobilność" - wskazał Pisula. Jak powiedział z informacji PAIH wynika, że największa konkurencja między krajami będzie w grupie tematów związanych z "szansami", bo każde państwo "chce się pokazać jako kraj niezliczonych możliwości".
"Staramy się podejść do tego tematu strategicznie, zastanawiamy się, kto mógłby być naszą główną konkurencją. Chcemy, by polskie wystąpienie na Expo było bardzo widoczne" - zapowiedział szef PAIH. Wyjaśnił, że pracują nad tym dwa "bardzo doświadczone zespoły".
"Spotykamy się dość często, rozmawiamy z ministerstwami na temat tego, co one chciałyby, żebyśmy pokazali na targach. Nowym elementem podejścia do Expo jest to, że chcielibyśmy jak najlepiej "sprzedać" Polskę, polskie towary i usługi" - zapowiedział. Według niego "warto wyeksponować komponent ekonomiczny".
PAIH przeanalizował grupy, które głównie wezmą udział w Expo. Z ok. 18 mln zwiedzających światową wystawę w Dubaju ok. 20 proc. mają stanowić mieszkańcy Półwyspu Arabskiego, 20 proc. - mieszkańcy Półwyspu Indyjskiego i tyle samo mieszkańcy Europy.
"Będziemy orientowali nasze wystąpienie pod te trzy największe grupy zwiedzających" - zaznaczył Pisula.
Zjednoczone Emiraty Arabskie otrzymały prawo do organizacji Wystawy Światowej Expo 2020 w listopadzie 2013 r., a w listopadzie 2015 r. Dubaj został oficjalnie ogłoszony jego gospodarzem.
Wydarzenie odbędzie się pod hasłem "Connecting Minds, Creating the Future" ("Łącząc umysły, tworząc przyszłość").
Szczególne znaczenie dla organizatorów Expo 2020 ma kwestia zrównoważonego rozwoju; połowa energii elektrycznej ma pochodzić ze źródeł energii odnawialnej zlokalizowanych na terenie obiektu, 90 proc. materiałów zużytych do jego budowy ma być zutylizowanych, natomiast tereny wykorzystywane do jego konstrukcji mają służyć pod budowę ośrodków naukowo-badawczych.
Organizatorzy podkreślają, że będzie to pierwsze światowe Expo w regionie MEASA (Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji Południowej), który tworzą 72 kraje o 2,8 mld populacji. Na terenie o pow. 4,38 km2 zlokalizowanym w Dubai South District przewiduje się udział gości ze 180 krajów, a każde z państw będzie miało indywidualny pawilon. Koszt organizacji Expo 2020, jak szacują organizatorzy, wyniesie ok. 6 mld USD.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Expo 2020 w Dubaju: Będzie konkurs na polski pawilon