Firmy zwiększają zyski, wprowadzając płatność kartą

Firmy zwiększają zyski, wprowadzając płatność kartą
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nie od dziś wiadomo, że konsumenci chętnie sięgają po nowości. Karta płatnicza sama w sobie nie jest nowością, ale nowoczesne technologie jej towarzyszące (zbliżeniowość, standard EMV, płatności mobilne) sprawiają, że korzyści wynikające z jej używania zauważa coraz więcej konsumentów. Nie dziwi zatem trend wśród przedsiębiorców, którzy decydują się na umożliwienie swoim klientom płacenia właśnie kartą.

Klienci mają do dyspozycji wiele rodzajów kart płatniczych: debetowe, kredytowe, obciążeniowe czy przedpłacone. Niezależnie od rodzaju karty trzeba pamiętać, że coraz więcej konsumentów decyduje się na posiadanie takiej w portfelu. Co więcej, w Polsce prawie połowa (47%) ankietowanych mających kartę płatniczą deklaruje, że wolałaby robić zakupy w punktach handlowo-usługowych przyjmujących płatności kartą niż w tych, które nie są wyposażone w terminal płatniczy. Kartą najbardziej chcą płacić młodzi konsumenci, w wieku od 16 do 34 lat. Aż 41% z nich zrezygnuje z zakupu, jeżeli nie będzie mogło zapłacić kartą. Nawet jeśli przedsiębiorca sporadycznie spotyka się z sytuacją, gdy klient rezygnuje z zakupu, bo nie może zapłacić kartą, warto by wiedział, że na jednego klienta, który powraca do sklepu nieprzyjmującego kart, przypada aż 4,5 klientów, którzy następnym razem dokonają zakupu gdzie indziej - tak wynika z badań przeprowadzonych przez Visa (www.visa.pl).

Powodów, dla których klienci coraz chętniej używają kart, jest wiele: obok wygody i bezpieczeństwa należy wskazać programy rabatowe oferowane przez banki. Na ten trend nie pozostają obojętni przedsiębiorcy, którzy decydują się na wygospodarowanie miejsca w swoich firmach na terminale płatnicze.

By zwiększyć przychody firmy

Skoro spora grupa klientów deklaruje, że nie zakupi produktów lub usług w punktach, w których nie da się płacić kartą, to czemu przedsiębiorcy mieliby świadomie pozbawiać się zarobku? Naturalne jest, że decydują się na nawiązanie współpracy z firmami zaopatrującymi punkty w terminale płatnicze. Co więcej, zarobek może być wyższy, bo nie chodzi tylko o przyciągnięcie klientów przyzwyczajonych do płacenia kartą, lecz także o to, że tacy klienci na ogół kupują więcej, nie są bowiem ograniczeni kwotą gotówki, którą w danym momencie mają przy sobie.

Tak jest bezpieczniej

Dla wielu klientów karta płatnicza to symbol bezpieczeństwa. Mowa zarówno o możliwości zabezpieczenia pieniędzy przed kradzieżą (w przypadku utraty karty wystarczy ją zastrzec), jak i nowoczesnych technologiach (bezpieczne przechowywanie danych na chipie i uwierzytelnianie płatności PIN-em, zbliżeniowość, jednorazowe kody do płatności internetowych, czy możliwość dochodzenia od nieuczciwego dostawcy zwrotu za pośrednictwem banku - tzw. chargeback). Nie należy zapominać także o komforcie psychicznym - dostęp do wszystkich środków (w ramach ustalonych przez klienta limitów płatności) oznacza, że nie dojdzie do krępującej sytuacji związanej z koniecznością wycofywania części produktów przy kasie wówczas, gdy rachunek okaże się zbyt wysoki.

To wcale nie kosztuje wiele

Część właścicieli punktów handlowo-usługowych przed udostępnieniem klientom możliwości płacenia kartą powstrzymują koszty. Rzeczywiście, jeszcze kilka lat temu były one dość spore. Dziś jednak sytuacja wygląda znacznie lepiej, bo obniżona została kluczowa opłata wpływająca na wysokość przeprowadzanych transakcji, czyli tzw. opłata interchange. Co więcej, na polskim rynku działa już kilkunastu agentów rozliczeniowych, co pozwala przedsiębiorcom negocjować warunki współpracy i wysokość kosztów.

Osoby prowadzące punkty handlowo-usługowe i rozliczające się w gotówce powinny wziąć też pod uwagę koszty, jakie ponoszą aktualnie w związku choćby z koniecznością zabezpieczenia utargu lub jego wpłacenia do banku - większość banków pobiera od takich transakcji dodatkowe opłaty.

Nie tylko dla dużych graczy

Błędnym przeświadczeniem wielu przedsiębiorców jest to, że terminale płatnicze są wyłącznie dla dużych lub sieci sklepów. Przeciwnie - każdy nowoczesny właściciel firmy zainteresowany zwiększeniem zysków może zaoferować swoim klientom płatność kartą. W przypadku np. firm remontowych czy kominiarskich, których pracownicy wykonują prace w miejscu zamieszkania klienta, udostępnienie klientom opcji płacenia kartą może pozwolić się wyróżnić wśród innych usługodawców i tym samym zwiększyć liczbę zleceń.

Naprzeciw oczekiwaniom drobnych przedsiębiorców usługowych wychodzą producenci terminali, oferując im możliwość skorzystania z terminali mobilnych, czyli tzw. mPOS. Urządzenie jest na tyle poręczne, że jego zabieranie ze sobą nie stanowi większego problemu, a pozwala pozytywnie zaskoczyć klientów.

Artykuł przygotowany we współpracy z Visa Europe.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!