Franczyza szansą dla rozwoju polskich sieci handlowych

W 2014 roku zadebiutuje na rynku tysięczna marka franczyzowa - wynika z Raportu o rynku franczyzy wykonanego przez firmę doradczą Profit system. Najwięcej nowych systemów powstaje w gastronomii i branży odzieżowej, ale tam też jest najwięcej porażek. Najliczniejsza pod względem liczby franczyzobiorców pozostaje branża spożywcza, ale to placówek doradztwa prawnego i biznesowego przybywało najszybciej w 2013 roku.

Miniony rok był kolejnym, w którym liczba systemów franczyzowych i agencyjnych wzrosła. Jeszcze szybciej przybywało placówek prowadzonych przez franczyzobiorców. W tym roku liczba firm na licencji znanych marek może przekroczyć 63 tysiące. Głównym powodem, dla którego przedsiębiorcy od lat, niezależnie od sytuacji na rynku, decydują się na współpracę franczyzową, jest efekt skali np. w postaci lepszych warunków zaopatrzenia. Znaczenie franczyzy najlepiej widać na przykładzie branży spożywczej, gdzie mimo ogólnego spadku liczby sklepów na rynku, ich liczba we franczyzie systematycznie rośnie. Tu również działa najliczniejsza sieć, którą po raz kolejny okazała się marka abc, należąca do Eurocash, posiadająca ponad 6,1 tys. sklepów.

Franczyza na polskim rynku rozwija się dynamicznie, ale nierównomiernie. Zdaniem analityków Profit system należy rozróżnić dwie grupy sieci. Pierwszą stanowią firmy, gdzie franczyza wpisana jest w strategię rozwoju. Przykładem takiego podejścia jest Intermarche, gdzie wszystkie sklepy należą do franczyzobiorców, a właściciele supermarketów zarządzają centralą Grupy Muszkieterów. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku Biedronki, która opracowała swoją ofertę franczyzy w minionym roku. Biedronka ma bardzo liczną sieć sklepów własnych, a rynek dyskontów w Polsce staje się coraz bardziej nasycony. Zapewne franczyza będzie tylko uzupełnieniem istniejącej sieci dyskontów tej marki.

Podobny podział występuje w branży finansowej, w zależności czy placówki partnerskie mają istotny udział w sprzedaży produktów banku, czy też pełnią funkcję uzupełniającą. Wśród banków, które zapowiadają otwarcia kolejnych placówek partnerskich wymienia się Alior Bank, BZW BK, Eurobank, Getin Bank oraz Meritum. Podobne plany deklaruje ubiegłoroczny debiutant z branży finansowej, firma Kredigo - pierwsza sieć franczyzowa oferująca kredyty "chwilówki".

Więcej na portalu PropertyNews.pl

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Franczyza szansą dla rozwoju polskich sieci handlowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!