Ceny towarów i usług w listopadzie br. wzrosły o 2,5 proc. rok do roku i były wyższe o 0,5 proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem - poinformował Główny Urząd Statystyczny w poniedziałkowym w komunikacie.
- Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2017 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,5 proc. (w tym towarów - o 0,6 proc., a usług - o 0,1 proc.).
- Jak podaje GUS wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 2,5 proc. (w tym usługi wzrosły - o 2,7 proc., a towary - o 2,5 proc.) i znalazł się na poziomie celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc.).
- Według GUS ceny żywności wzrosły w listopadzie tego roku w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,1 proc. wobec wzrostu o 1,0 proc. w październiku.
- W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie wyższe ceny żywności (o 1,1 proc.), jak również w zakresie transportu (o 1,6 proc.) oraz mieszkania (o 0,2 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,26 p. proc., 0,14 p. proc. i 0,06 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 0,3 proc.) oraz łączności (o 0,2 proc.) obniżyły ten wskaźnik po 0,01 p. proc. - poinformował GUS.
Jak podaje GUS wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku, wyniósł 2,5 proc. (w tym usługi wzrosły - o 2,7 proc., a towary - o 2,5 proc.) i znalazł się na poziomie celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc.).
- Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały wyższe ceny żywności (o 6,5 proc.), w zakresie mieszkania (o 2,2 proc.) oraz transportu (o 2,3 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 1,43 p. proc., 0,57 p. proc. i 0,20 p. proc. Niższe ceny odzieży i obuwia (o 4,6 proc.) obniżyły ten wskaźnik o 0,26 p. proc.
Według GUS ceny żywności wzrosły w listopadzie tego roku w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,1 proc. wobec wzrostu o 1,0 proc. w październiku. Najbardziej podrożały artykuły w grupie "mleko, sery i jaja" (przeciętnie o 4,9 proc., w tym jaja - o 30,0 proc., jogurty, śmietana, napoje i desery mleczne - o 1,4 proc., sery i twarogi - o 0,7 proc., a mleko - o 0,3 proc.), warzywa zdrożały o 3,1 proc.
Droższe niż w październiku br. było masło (o 1,1 proc.) oraz tłuszcze roślinne (o 0,9 proc.). Więcej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili za mięso - przeciętnie o 0,2 proc.
Ceny napojów bezalkoholowych w porównaniu z poprzednim miesiącem utrzymały się na niezmienionym poziomie. W porównaniu z poprzednim miesiącem zanotowano wzrost cen napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych po 0,2 proc.
Według urzędu w listopadzie ceny odzieży i obuwia ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 0,3 proc. i 0,1 proc. niższym niż w poprzednim miesiącu. Ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem wzrosły listopadzie br. o 0,2 proc. Podrożało użytkowanie mieszkania lub domu i nośniki energii (o 0,3 proc.). Zanotowano wzrost opłat za usługi kanalizacyjne (o 0,2 proc.), natomiast opłaty za zaopatrywanie w wodę oraz wywóz śmieci pozostały na poziomie obserwowanym w październiku br.
Opłaty związane ze zdrowiem wzrosły w listopadzie br. o 0,1 proc.. Odnotowano wzrost cen usług stomatologicznych (o 0,4 proc.), usług lekarskich oraz urządzeń i sprzętu terapeutycznego (po 0,3 proc.). Więcej niż w październiku br. płacono za usługi szpitalne (o 0,2 proc.).
Ceny w zakresie transportu były wyższe niż w październiku br. o 1,6 proc., głównie w wyniku wzrostu cen paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 2,9 proc., w tym oleju napędowego - o 3,3 proc., benzyny - o 2,8 proc. i gazu ciekłego - o 2,7 proc.).
Opłaty związane z łącznością obniżyły się w listopadzie br. o 0,2 proc. Sprzęt telekomunikacyjny potaniał o 1,2 proc., a usługi telekomunikacyjne o 0,2 proc.
W listopadzie br. obniżono ceny gazet i czasopism (o 0,5 proc.) oraz sprzętu audiowizualnego, fotograficznego i informatycznego (o 0,1 proc.).
Ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w październiku br. o 0,2 proc. Spośród innych towarów i usług, w listopadzie br. więcej niż w poprzednim miesiącu płacono za artykuły do higieny osobistej i kosmetyki, usługi fryzjerskie, kosmetyczne i pielęgnacyjne, a także w zakresie opieki społecznej (po 0,1 proc.).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: GUS: ceny w listopadzie br. wzrosły o 2,5 proc. rdr i o 0,5 proc. mdm