GUS: inflacja w lutym wyniosła rok do roku 2,2 proc.

GUS: inflacja w lutym wyniosła rok do roku 2,2 proc.
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w lutym wzrosły rok do roku o 2,2 proc., a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 0,3 proc. - podał we wtorek Główny Urząd Statystyczny.

Rynek oczekiwał, że w ujęciu rok do roku ceny wzrosły o 2,1 proc., a miesiąc do miesiąca o 0,2 proc.

Jak podaje GUS w stosunku do poprzedniego miesiąca największy wpływ na inflację miały w lutym wyższe ceny żywności oraz w zakresie rekreacji i kultury. Niższe były natomiast ceny odzieży i obuwia.

Według GUS ceny żywności wzrosły w lutym tego roku w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,1 proc., wobec wzrostu o 1,9 proc w styczniu. Najbardziej podrożały warzywa (o 6,4 proc.), owoce (o 2,5 proc.) oraz ryż (o 1,0 proc.).

Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili za tłuszcze roślinne (o 0,9 proc.), ryby i owoce morza (o 0,7 proc.) oraz artykuły w grupie "mleko, sery, jaja" (przeciętnie o 0,6 proc. więcej, w tym za jaja - o 2,1 proc.).

Droższe niż w styczniu br. były tłuszcze zwierzęce (o 0,6 proc.), mąka (o 0,5 proc.), pieczywo oraz cukier (po 0,3 proc.).

Z kolei mniej niż przed miesiącem konsumenci płacili za makarony i produkty makaronowe (o 0,2 proc.) oraz za mięso (przeciętnie o 0,1 proc.). W lutym ceny napojów bezalkoholowych utrzymały się przeciętnie na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu. Więcej niż w styczniu płacono za kakao i czekoladę w proszku (o 0,6 proc.), soki owocowe i warzywne (o 0,4proc.) oraz kawę (o 0,3 proc.). Ceny herbaty pozostały na poziomie notowanym przed miesiącem.

Gus podaje, że w lutym tego roku za wyroby tytoniowe należało zapłacić o 1,0 proc., a za napoje alkoholowe o 0,2 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu.

W lutym br., w związku z wyprzedażą kolekcji sezonowej, ceny obuwia obniżyły się o 2,2 proc., a odzieży - o 1,7 proc.

Ceny nośników energii były niższe niż w poprzednim miesiącu br. (przeciętnie o 0,1 proc., w tym gazu - o 0,9 proc., energii cieplnej - 0,2 proc., przy wzroście cen opału - o 0,6 proc.).

Według GUS wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w lutym br., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub.r., wyniósł 2,2 proc. i podobnie jak w styczniu br. znajdował się w granicach odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej.

Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały wyższe ceny żywności (o 4,3 proc.), opłaty związane z transportem (o 11,2 proc.) oraz w zakresie mieszkania (o 1,2 proc.). Niższe były natomiast ceny odzieży i obuwia (o 5,5 proc.), w zakresie łączności (o 1,2 proc.) oraz rekreacji i kultury (o 0,7 proc.).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!