GUS mimo inflacji odnotował też deflację

GUS mimo inflacji odnotował też deflację
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2017 r. w stosunku do lutego 2017 r. spadły o 0,1 proc. - poinformował we wtorek Główny Urząd Statystyczny. W ujęciu rocznym ceny wzrosły o 2 proc. - wynika z przedstawionych danych.

GUS poinformował, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2017 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, obniżyły się o 0,1 proc. (w tym towarów - o 0,2 proc., przy wzroście cen usług - o 0,1 proc.). To tyle samo, ile GUS przewidywał w tzw. szybkim szacunku.

W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen - dodaje GUS. "Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały w tym okresie niższe ceny żywności (o 0,5 proc.) oraz w zakresie transportu (o 0,9 proc.), które obniżyły wskaźnik odpowiednio o 0,11 pkt. proc. i 0,08 pkt. proc. Wyższe ceny odzieży i obuwia (o 1,8 proc.) podwyższyły ten wskaźnik o 0,09 pkt. proc." - głosi komunikat GUS.

Zgodnie z komunikatem w marcu najbardziej potaniały warzywa (o 5,4 proc.) i ryż (o 1 proc.). Mniej niż przed miesiącem konsumenci płacili za masło (o 0,2 proc.) oraz ryby i owoce morza (o 0,1 proc.). Ceny cukru oraz makaronów i produktów makaronowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.

"W marcu br. wzrosły ceny mąki (o 0,6 proc.) oraz mięsa (przeciętnie o 0,4 proc., w tym mięsa drobiowego - o 3 proc., wołowego - o 0,7 proc., wędlin - o 0,1 proc., przy spadku cen mięsa wieprzowego - o 0,8 proc.). Więcej niż w lutym br. konsumenci płacili za owoce (o 0,3 proc.) oraz artykuły w grupie +mleko, sery, jaja+ (przeciętnie o 0,2 proc., w tym za jogurty, śmietany, napoje i desery mleczne - o 1 proc., przy utrzymujących się na poziomie notowanym w lutym br. cenach serów i twarogów oraz spadku cen mleka - o 0,4 proc. i jaj - o 0,1 proc.)" - poinformował GUS.

Według urzędu droższe niż przed miesiącem były również pieczywo i tłuszcze roślinne (po 0,2 proc.). "Napoje bezalkoholowe podrożały w marcu br. przeciętnie o 0,3 proc. Więcej niż przed miesiącem konsumenci płacili za kawę (o 0,6 proc.), herbatę oraz kakao i czekoladę w proszku (po 0,4 proc.), a także soki owocowe i warzywne (o 0,1 proc.). Mniej niż w lutym br. płacono natomiast za wody mineralne lub źródlane (o 0,3 proc.)" - napisano w komunikacie.

GUS wyjaśnił, że wyroby tytoniowe podrożały w marcu br. o 0,4 proc. Ceny napojów alkoholowych pozostały na poziomie notowanym w poprzednim miesiącu.

Wskazano, że koniec wyprzedaży kolekcji jesienno-zimowej, a także wprowadzenie na rynek nowej kolekcji wiosenno-letniej spowodowało, iż w marcu br. ceny odzieży i obuwia ukształtowały się na poziomie odpowiednio o 2 proc. i 1,3 proc. wyższym niż w lutym br. Natomiast ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem były niższe niż w lutym br. o 0,1 proc., a opłaty związane ze zdrowiem wzrosły o 0,3 proc.

"Ceny w zakresie transportu były niższe niż w lutym br. o 0,9 proc. Po obserwowanych od grudnia 2016 r. wzrostach, w marcu br. obniżyły się ceny paliw do prywatnych środków transportu (przeciętnie o 1,3 proc., w tym oleju napędowego - o 1,7 proc., benzyny oraz gazu ciekłego - po 1,2 proc.)" - podał GUS.

Opłaty związane z łącznością w marcu br. pozostały na poziomie notowanym przed miesiącem. Odnotowano spadek cen sprzętu telekomunikacyjnego (o 0,2 proc.). Ceny towarów i usług związanych z rekreacją i kulturą w marcu br. obniżyły się przeciętnie o 0,1 proc. Tańsze niż w lutym br. były książki (o 1,9 proc.).

"Nowe cenniki wprowadzane przez operatorów telewizji kablowych i satelitarnych wpłynęły na spadek cen usług związanych z kulturą (o 0,3 proc.). Obniżono ceny w zakresie turystyki zorganizowanej (przeciętnie o 0,3 proc., w tym w kraju - o 0,5 proc., a za granicą - o 0,2 proc.)" - wskazano. Według GUS ceny w restauracjach i hotelach były wyższe niż w lutym br. o 0,2 proc., mniej niż w poprzednim miesiącu płacono za artykuły do higieny osobistej i kosmetyki (o 0,4 proc.). Wzrosły natomiast ceny usług fryzjerskich, kosmetycznych i pielęgnacyjnych (o 0,4 proc.) i ubezpieczeń (o 0,3 proc.).

GUS zaznaczył, że wzrost cen w ujęciu rocznym o 2 proc. (w tym towarów - o 2 proc. i usług - o 1,9 proc.) znajdował się w granicach odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc. +/- 1 pkt proc.). "Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały wzrosty opłat związanych z transportem (o 9,4 proc.), wyższe ceny żywności (o 3,4 proc.) oraz w zakresie mieszkania (o 1,2 proc.), które podniosły wskaźnik odpowiednio o 0,79 pkt. proc., 0,75 p. proc. i 0,30 pkt. proc." - napisał GUS.

"Niższe ceny odzieży i obuwia (o 5,5 proc.), a także opłat związanych z łącznością (o 1,2 proc.) obniżyły ten wskaźnik odpowiednio o 0,32 p. proc. i 0,07 p. proc." - dodał urząd statystyczny.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GUS mimo inflacji odnotował też deflację

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!