XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

GUS: pogorszyły się oceny konsumentów dotyczące przyszłości

GUS: pogorszyły się oceny konsumentów dotyczące przyszłości
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bieżące nastroje konsumentów pozostały w czerwcu bez zmian, natomiast oceny dotyczące przyszłości pogorszyły się - wynika ze środowego komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącego koniunktury konsumenckiej w czerwcu br.

"W czerwcu 2016 r. bieżące nastroje konsumenckie pozostały na podobnym poziomie jak w poprzednim miesiącu, natomiast przyszłe nastroje konsumenckie pogorszyły się" - napisał urząd statystyczny w komunikacie.

Zgodnie z danymi GUS bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 0,2 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -6,5.

"Wartości składowych wskaźnika zmieniły się w sposób zróżnicowany. Pogorszyły się oceny dotyczące możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów, przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek odpowiednio o 2,9 pkt proc.; 2,2 pkt proc. i 0,3 pkt proc.). Poprawiły się natomiast oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju i finansowej gospodarstwa domowego (wzrost odpowiednio o 3,7 pkt proc. i 2,6 pkt proc.)" - napisano w komunikacie GUS.

Zaznaczono, że w porównaniu do czerwca 2015 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 3,9 pkt proc.

Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej był niższy o 2,0 pkt proc. w stosunku do maja i ukształtował się na poziomie -9,7. GUS zaznaczył, że dla wszystkich składowych wskaźnika odnotowano wartości niższe niż przed miesiącem.

"Największy spadek dotyczył możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy oraz oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek odpowiednio o 3,8 pkt proc. i 2,2 pkt proc.). W czerwcu br. WWUK osiągnął wartość o 2 pkt proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2015 r." - dodano.

Zgodnie z informacjami GUS obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GUS: pogorszyły się oceny konsumentów dotyczące przyszłości

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!