W marcu wzrósł nieco syntetyczny wskaźnik koniunktury gospodarczej, natomiast nastroje konsumenckie pozostały na poziomie podobnym do lutego - poinformował w piątek GUS. Poprawiły się natomiast oceny konsumentów dotyczące przyszłej sytuacji.
GUS podał, że w skali roku w marcu wzrosły wszystkie składowe wskaźnika, z wyjątkiem składowej w handlu, której poziom jest zbliżony do odnotowanego w marcu ub. r. oraz w usługach, której poziom jest niższy. "Zarówno w porównaniu z poprzednim miesiącem, jak i w skali roku, nieznacznie rośnie wskaźnik ocen diagnostycznych, natomiast wartość składowej prognostycznej pozostaje na zbliżonym poziomie" - wyjaśniono.
Według GUS pozytywnie w marcu oceniły koniunkturę z grupy "przetwórstwo przemysłowe", lepiej niż w ciągu ostatnich ośmiu miesięcy. Natomiast podmioty prowadzące działalność w zakresie budownictwa od stycznia tego roku formułują coraz mniej pesymistyczne opinie na temat koniunktury.
"W ciągu ostatnich trzech miesięcy oceny z zakresu handlu hurtowego są coraz bardziej korzystne, natomiast w handlu detalicznym w marcu odnotowano optymistyczne opinie po raz pierwszy od grudnia ub. r. Podmioty należące do sekcji +transport i gospodarka magazynowa+ drugi miesiąc z rzędu oceniają koniunkturę gospodarczą pozytywnie." - napisano. Według GUS po raz pierwszy od września ub.r. optymistyczne są oceny formułowane przez przedsiębiorców zajmujących się zakwaterowaniem i gastronomią.
Z badań urzędu wynika ponadto, że od początku ubiegłego roku utrzymują się korzystne oceny koniunktury zgłaszane przez dyrektorów jednostek prowadzących działalność w zakresie informacji i komunikacji. Najbardziej pozytywne opinie spośród badanych rodzajów działalności, choć gorsze niż przed rokiem, formułują jednostki z rynku finansowego i ubezpieczeniowego.
GUS podał także dane z badań koniunktury konsumenckiej. "W marcu 2015 r. bieżące nastroje konsumenckie pozostały na podobnym poziomie jak w ubiegłym miesiącu, natomiast oceny dotyczące sytuacji przyszłej poprawiły się. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej był wyższy o 0,2 pkt proc. niż w lutym br. i ukształtował się na poziomie minus 16,4" - poinformował urząd. W porównaniu do marca 2014 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 4,6 pkt proc.
Spośród składowych wskaźnika poprawiły się zwłaszcza oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 2,8 pkt proc. i 1,1 pkt proc.). Natomiast pogorszyły się opinie dotyczące możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów (spadek o 3,2 pkt proc.).
Natomiast wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej wzrósł o 2,2 pkt proc. i ukształtował się na poziomie minus 19,5. Jednocześnie WWUK osiągnął wartość o 4,9 pkt proc. wyższą, niż w analogicznym miesiącu 2014 r.
"Wzrost wartości wskaźnika był wynikiem polepszenia się ocen wszystkich jego składowych, a przede wszystkim ocen dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 4,5 pkt proc. i 2,9 pkt proc.) oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 1,1 pkt proc.)" - poinformował GUS.
Zarówno BWUK, jak i WWUK mogą przyjmować wartości od - 100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: GUS: wzrósł wskaźnik koniunktury gospodarczej, nastroje konsumentów bez mian