PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Internacjonalizacja zaczyna się wewnątrz firmy

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
15-04-2015 19:06
Internacjonalizacja zaczyna się wewnątrz firmy
fot. Fotolia

Internacjonalizacja polskich firm będzie jednym z ważniejszych wątków Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Weronika Achramowicz, counsel, radca prawny w kancelarii Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy jest przekonana, że polskie firmy są już gotowe na ten proces. - Firma, aby stać się przedsiębiorstwem globalnym, najpierw powinna takim przedsiębiorstwem się poczuć. Globalne, otwarte podejście musi się stać tkanką firmy – podkreśla w rozmowie z wnp.pl

Internacjonalizacja to modne ostatnio słowo. Co oznacza z Pani perspektywy i czy jest to tylko wygodne hasło, czy też realne zjawisko, rzeczywisty potencjał?
- Rzeczywiście jest kilka takich terminów – jak globalizacja, internacjonalizacja, czy innowacyjność, które zaczęły funkcjonować jak słowa-klucze i są używane w różnych sytuacjach i kontekstach. Czym z mojego punktu widzenia jest internacjonalizacja? Najbliższym opisania tego pojęcia byłby termin „globalizacja wewnętrzna”. To oznacza takie przekształcenie struktury firmy, sposobu jej zarządzania, by lepiej, skuteczniej być obecnym na rynkach zagranicznych, czy to przez współpracę z zagranicznymi partnerami – eksport i dystrybucję swoich produktów i usług, czy bezpośredniego działania na innych rynkach – przez przejęcia, inwestycje typu joint venture czy własne typu greenfield.

Proces internacjonalizacji odbywa się na wielu płaszczyznach, począwszy od systemu raportowania księgowego, zasady ładu korporacyjnego i compliance, poprzez tryb podejmowania decyzji, czy takie kwestie jak język wewnętrznej komunikacji i wrażliwość na różnice kulturowe. Firma aby stać się przedsiębiorstwem globalnym, najpierw musi się takim przedsiębiorstwem poczuć, te zasady, które obowiązują na globalnych rynkach muszą stać się tkanką firmy. A to, że ostatnio hasło internacjonalizacji stało się bardzo modne w publicznej debacie jest świadectwem specyficznego momentu, w jakim znajduje polska gospodarka i polskie firmy. Coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna działać na zagranicznych rynkach, jeszcze więcej się do tego przymierza i przygotowuje.

A mają już do tego odpowiedni potencjał, nawet nie finansowy, ale mentalny. Innymi słowy – czy polskie firmy mają już tego ducha globalizacji?

Jestem przekonana, że tak. Taki wniosek wynika z obserwacji poczynań firm, z jakimi współpracujemy. Widzimy otwartość na świat, energię, perspektywiczne, szerokie myślenie. Dzisiejsi przedsiębiorcy to dobrze wykształceni, dynamiczni ludzie bez kompleksów. Nie mają problemów komunikacyjnych, języki obce, zwłaszcza angielski już nie stanowią problemu. Do tego, o czym rzadziej się wspomina, pracują w korzystnej strefie czasowej, pozwalającej na bezpośrednią komunikację zarówno z Ameryką, jak i Azją.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP