Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Inwestycje zagraniczne - co dzisiaj jest w cenie?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
08-02-2017 07:05
Inwestycje zagraniczne - co dzisiaj jest w cenie?

Wjazd do Warszawy pociągu towarowego z Chin.

Fot. PTWP

Chiński inwestor kupił firmę w Polsce i myśli, żeby jej produkty wysyłać do Chin, bo tam „Made in Poland” i „Made in Europe” to marki o potężnej sile. Zachodni przedsiębiorcy poszukują zaś w Polsce partnerów do sojuszy biznesowych, ale wśród firm prywatnych, a nie państwowych - o kulisach inwestycji zagranicznych mówi Michał H. Mrożek, prezes zarządu HSBC Bank Polska.

Jak w ostatnim czasie wygląda zainteresowanie zagranicznych inwestorów polskim rynkiem? Z jakich krajów głównie pochodzą?

- Tradycyjnie z dwóch regionów. Jeden obejmuje kraje UE i tzw. bliskiej zagranicy. Drugi, to kraje pozaeuropejskie, wśród których dominują inwestorzy z USA. Wyraźnie wzrosła jednak liczba zapytań i kontaktów z krajów azjatyckich.

To efekt realizowanych przez nie strategii „szukania dalszych rynków”?

- Inwestorzy z Dalekiego Wschodu postrzegają Polskę jako swoistą bramę do rynku unijnego. Za możliwą bazę do produkcji, coraz częściej wyrobów zaawansowanych technologicznie, w celu eksportu na rynek europejski albo pod marką „Made in EU”, albo „Made in Poland”. Jak mi powiedział prezes jednej ze spółek chińskich w Polsce, ta druga marka ma większą siłę rażenia niż „Made in China”. Dlatego zainwestowali w jedną z polskich spółek farmaceutycznych.

Czyli jest to klasyczny model bezpośredniej inwestycji zagranicznej (BIZ)?

- W zasadzie tak, ale on ewoluuje. Ciekawym przykładem jest inwestycja tajskiego producenta przetwórstwa rybnego.

Przed kilku laty kupił na Pomorzu przedsiębiorstwo państwowe w tej branży. Następnie - ponieważ tu nie miało ono silnej marki, szczególnie międzynarodowej - zakupił markę na rynku trzecim, unijnym. Ona właśnie ma „dużą siłę rażenia”, bo jest kojarzona z bardzo prestiżowym produktem w tym segmencie przetwórstwa spożywczego. Połączył tę markę z polską bazą produkcyjną, aby eksportować wyroby do krajów unijnych.

Z sukcesem?

- Tak, co więcej, wraz z uruchomieniem pociągów kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku, inwestor ten zastanawia się, czy część produkcji - pod marką europejską prestiżowego produktu - eksportować produkty z Polski do Chin. Tamten rynek jest głodny nie tylko dobrych, konserwowanych produktów, ale w szczególności markowych towarów z Europy.

W dalszej części wywiadu:

• Co przyciąga do Polski inwestorów z Dalekiego Wschodu?
• Na co szczególnie są wyczuleni chińscy biznesmeni?
• W co będzie inwestować zachodni kapitał po ustaniu prywatyzacji?
• Czy robienie interesów z lokalnymi partnerami ma sens w zglobalizowanej gospodarce?

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 316 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 801 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP