PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

J. Kapica, MF: granica wschodnia sprawna jak "pit stop"

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
16-09-2014 17:35
J. Kapica, MF: granica wschodnia sprawna jak "pit stop"

- Już od początku roku obserwujemy spadek obrotów towarowych w ruchu z Rosją i Ukrainą, a zatem mogłoby się wydawać, że mamy mniej pracy. Ale wzrósł ruch osobowy: więcej osób z Ukrainy, ale i Kaliningradu zaopatruje się w Polsce - mówi Jacek Kapica, wiceminister finansów, szef Służby Celnej

Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Udało nam się bez znaczących inwestycji infrastrukturalnych znacznie zwiększyć przepustowość na wschodniej granicy - powiedział w rozmowie z wnp.pl. Jacek Kapica, wiceminister finansów, szef Służby Celnej. - Wyzwaniem pozostaje obsługa małego ruchu granicznego, który jest impulsem do rozwoju gospodarki na terenach przygranicznych - dodaje wiceminister.

Problemy występujące na wschodnich granicach Polski, będących jednocześnie granicami Unii Europejskiej, oraz propozycje rozwiązania tych problemów będą poruszane podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego, który 18 i 19 września odbędzie się w Białymstoku.
Wschodnia granica Polski jest też granicą Unii, więc obowiązują tam nieco inne rygory niż na granicach wewnętrznych Wspólnoty. Co robi Służba Celna, by ta bariera była jak najmniej dotkliwa?

- Rozgraniczmy na początek jedno: to nie celnik jest barierą, ale granica między systemami ekonomicznymi i politycznymi. Celnik wykonuje jedynie czynności, wynikające z przepisów prawa…

Chcielibyśmy, aby ten konieczny przystanek w podróży był raczej postrzegany jako "pit stop", a nie jak długa przerwa w podróży. I do tego standardu staramy się dostosować naszą pracę na przejściach granicznych. Szukamy rozwiązań, które pozwolą wykonywać celnikom pracę jak najsprawniej; tak, by ich działania dotyczyły jedynie tych osób, które muszą potwierdzić dokumenty wywozu na granicy lub tych, które naruszają przepisy.

Skutecznie?

- Moim zdaniem - tak. Decyzje, które podejmujemy od 2008 r., są adekwatną odpowiedzią na wzrost ruchu towarowego. A przypomnijmy, jak wyglądała sytuacja w 2008 r.: protesty celników przeciwko brakowi zmian na granicy i brakowi inwestycji w infrastrukturę - przy wzrastającym ruchu. Blokady granic przez kierowców niezadowolonych z dużych kolejek przed przejściami granicznymi.

Dziś są krótsze?

- Oczywiście, a trzeba wziąć po uwagę, że od 2008 r. ruch towarowy wzrósł o 50 proc., a osobowy - o 100 proc. Kolejki się zdarzają - przy sezonowych szczytach przewozów, np. przed weekendami, czy przed świętami. W skali doby też mamy szczyty nasilenia ruchu, gdy po południu ludzie wracają z przygranicznych zakupów. Ale pamiętajmy, że przejść granicznych nie buduje się na skalę maksymalną, tylko optymalną. Ważne, że czas przejazdu przez granicę się skrócił.

Warto podkreślić, że ustabilizowanie sytuacji na granicy odbyło się głównie dzięki zmianom organizacyjnym bez wielkich nakładów na infrastrukturę, choć powstało kilka małych przejść granicznych. To też pośrednio wskazuje, że rozwiązania, które wcieliliśmy w życie, przynoszą rezultaty.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 885 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP