KE przeznacza 1 mld euro na projekty finansowane z UE i EFIS

KE przeznacza 1 mld euro na projekty finansowane z UE i EFIS
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

UE uruchamia nowy sposób finansowania kluczowej infrastruktury w Europie. KE ogłosiła w środę wezwanie do składania projektów, które przewidują łączenie środków z budżetu UE, instytucji finansowych, sektora prywatnego i po raz pierwszy funduszu Junckera (EFIS).

"Szukamy nowych mechanizmów finansowych, za pomocą których można zmniejszać lukę rozwojową, a także różnice pomiędzy tym, ile inwestujemy dziś, a ile powinniśmy zainwestować do 2030 r." - powiedziała dziennikarzom w Brukseli unijna komisarz ds. transportu Violeta Bulc.

Komisja Europejska w ramach tego pierwszego testowego zaproszenia do składania projektów zamierza udostępnić miliard euro. Środki będą pochodziły z instrumentu infrastrukturalnego "Łącząc Europę", czyli osobnej puli pieniędzy, którą UE przeznaczyła na budowę dróg, modernizacji sieci kolejowych czy rozwoju połączeń energetycznych i telekomunikacyjnych.

Zaproszenie do składania projektów w ramach tego instrumentu nie są niczym nadzwyczajnym, gdyż w ten sposób są rozdzielane środki z niego. O tym, jaką popularnością się one cieszą, może świadczyć to, że wartość wniosków na zakończony we wtorek nabór była prawie 4-krotnie wyższa niż przewidziane fundusze.

Teraz Komisja postanowiła, że projekty będą musiały również przewidywać wykorzystanie środków z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFIS). To pierwsze w historii połączenie funduszy z instrumentu "Łącząc Europę" z finasowaniem ze strony publicznych instytucji finansowych, sektora prywatnego i EFIS.

"Mieszanie środków oznacza, że możemy wykorzystać granty, wzmocnić je wsparciem z EFIS, a potem zaprosić inwestorów prywatnych, instytucyjnych lub banki. Cel to podział ryzyka, ale też uruchomienie inwestycji" - tłumaczyła Bulc.

Przy samych grantach wielkość dźwigni finansowej jest zwykle dwa razy większa niż wartość dotacji. KE spodziewa się, że w opcji łączonego finansowania grantów z EFIS dźwignia będzie nie dwukrotna, a pięciokrotna.

Podejście Brukseli bierze się z przekonania, że za pomocą tylko publicznych pieniędzy nie da się zbudować odpowiedniej infrastruktury w całej UE. "Musimy znaleźć sposób, aby stopniowo przyciągać prywatnych i instytucjonalnych inwestorów. Jest oczywiste, że podatnicy nie będą w stanie zapewnić wsparcia dla wszystkich potrzeb rozwojowych" - tłumaczyła Bulc.

Dlatego, aby w obecnym wezwaniu otrzymać wsparcie z instrumentu "Łącząc Europę", przygotowujący wnioski będą musieli wykazać, że ich projekty będą w stanie uzyskać dodatkowe fundusze ze strony publicznych lub prywatnych instytucji finansowych.

Projekty muszą też przyczyniać się "do zrównoważonego, innowacyjnego i sprawnego transportu w ramach transeuropejskiej sieci transportowej". Szczególny nacisk ma być położony na inicjatywy usuwające wąskie gardła, wspierające połączenia transgraniczne i przyspieszające digitalizację transportu, zwłaszcza w obszarach posiadających większy potencjał. Choć nie ma kopert narodowych, duże szanse na wsparcie mają biedniejsze państwa unijne korzystające z funduszy spójności, w tym Polska.

Tutaj problemem może być jednak dużo słabsze wykorzystywanie EFIS na wschodzie Europy w porównaniu z zachodem. Komisja deklaruje jednak wsparcie w zakresie pomocy dla krajów w budowaniu odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w tym zakresie.

"Mam nadzieję, że kraje kohezyjne (najbiedniejsze kraje członkowskie UE - PAP) zaczną budować zdolności absorpcyjne. Czy to się stanie w ciągu jednego dnia? Nie, ale założę się, że będziemy mieli rekordową liczbę projektów krajów kohezyjnych. Prawdopodobnie nie wszystkie będą wysokiej jakości, ponieważ zbudowanie odpowiedniej wiedzy zajmuje czas" - mówiła Bulc.

Aby pomóc w tym procesie, Europejski Bank Inwestycyjny wraz z KE otworzył punkty doradcze we wszystkich państwach korzystających z funduszy spójności. Bruksela chce, żeby w ciągu najbliższych trzech lat do końca obecnej perspektywy finansowej w UE wypracowano mechanizmy łączenia grantów z gwarancjami takimi jak planu szefa KE Jeana-Claude'a Junckera. "Oczywiście w nowej perspektywie zachowamy granty, ale innowacyjne mechanizmy finansowe będą stanowiły dużo większą część budżetu" - zapowiedziała komisarz.

Wsparcie w ramach ogłoszonego w środę zaproszenia będzie udzielane w dwóch turach. Pierwszy termin składania wniosków kończy się 14 lipca, a drugi 30 listopada.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!