PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

KIG chce większego eksportu do Ameryki Łacińskiej

Autor: PAP
14-12-2015 15:17
KIG chce większego eksportu do Ameryki Łacińskiej
Fot. Fotolia

Chociaż eksport polskich firm do Ameryki Łacińskiej rośnie, to nadal jest dwukrotnie mniejszy od importu - wskazał w poniedziałek prezes Krajowej Izby Gospodarczej Andrzej Arendarski. Głównymi barierami we wzajemnym handlu są wysokie cła i kwestie polityczne.

Jak podkreślił Arendarski podczas debaty "Import z krajów Ameryki Łacińskiej", region ten w ogólnej opinii kojarzy się najbardziej z bananami i innymi egzotycznymi owocami, choć pozostają one jedynie częścią polskiego importu z tamtego rejonu. Innymi towarami są np. kawa, drewno egzotyczne, surowce mineralne i wyroby z tworzyw sztucznych. Największym partnerem Polski w regionie jest Brazylia, z którą zeszłoroczne obroty handlowe wyniosły według niego 1,7 mld dolarów.
"Brazylia to w perspektywie czasu jedna z przyszłych potęg światowych. Kraj ten prowadzi politykę dużego otwarcia. Niemal co miesiąc gościmy misje gospodarcze, ale też odpowiadamy na tę chęć współpracy. W zeszłym roku KIG wysłała ok. 30 misji handlowych w ten region świata" - zaznaczył Arendarski.

Wskazał jednak, że w handlu z Brazylią mamy nadal znaczący deficyt - więcej kupujemy niż sprzedajemy. Mimo że w 2014 r. nasz eksport do tego kraju był najwyższy w historii i wyniósł 531 mln dolarów, to nadal import pozostał dwukrotnie większy - 1,158 mld dolarów. Wśród pozostałych największych partnerów Polski w Ameryce Łacińskiej, Arendarski wymienił Kolumbię, Meksyk i Ekwador.

Według szefa KIG, chociaż region ten jest dla polskiego handlu bardzo perspektywiczny ze względu na dużą liczbę ludności i silną klasę średnią, wspólną izbę gospodarczą zajmującą się promocją wzajemnego handlu i inwestycji, Polska posiada jedynie z Brazylią.

Zdaniem dra Dominika Smyrgały z Collegium Civitas, dysproporcje w handlu zagranicznym z Ameryką Łacińską wynikają m.in. z polityki promocji eksportu, szczególnie państw eksportujących towary nieprzetworzone: ropę, rudy metali, kawę, banany. Z drugiej strony państwa regionu chronią się przed importem wprowadzając wymagające cła, przez co trafić na tamtejszy rynek jest niezwykle ciężko.

"Powoduje to, że robienie interesów z państwami Ameryki Łacińskiej nabiera personalnego charakteru. Surowce bez kontekstu politycznego są nie do ruszenia. W przypadku produktów żywnościowych, których produkcja często skupia się w rękach prywatnych, i tak warto mieć rozwinięte relacje prywatne, od których zależy rabat, jaki otrzymamy, a przez to opłacalność importu" - zaznaczył Smyrgała.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 099 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 885 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP