XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Komisja Europejska podpisała RPO woj. śląskiego

Komisja Europejska podpisała RPO woj. śląskiego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska zatwierdziła w czwartek Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2014-2020.

Wiadomość o podpisaniu w czwartek tego dokumentu przez unijną komisarz ds. rozwoju regionalnego Corinę Cretu przekazała PAP wiceszefowa wydziału rozwoju regionalnego w urzędzie marszałkowskim woj. śląskiego Stefania Koczar-Sikora.

W nowym śląskim RPO (na lata 2014-2020) znalazło się najwięcej środków UE spośród programów regionalnych w Polsce - 3,477 mld euro. Jego główna pula wynosi ok. 2,244 mld euro; 1,108 mld euro kierowanych jest na Zintegrowane Inwestycje Terytorialne i Regionalne Inwestycje Terytorialne, natomiast ok. 125 mln euro wspiera Obszary Strategicznej Interwencji.

Najwięcej środków śląskiego RPO trafi na energetykę (wraz z transportem zbiorowym), transport, a także rewitalizacje. Najtrudniejsze według śląskich samorządowców negocjacje z KE dotyczyły transportu - m.in. ostatecznie nie udało się, aby unijne środki mogły wesprzeć np. remonty dróg lokalnych (gminnych i powiatowych).

Pierwotnie, w wersji RPO, która trafiła do negocjacji z Komisją, z 556,5 mln euro wsparcia dla transportu samorząd woj. śląskiego założył 50 mln euro na drogi lokalne. Ponieważ jednak KE niechętnie patrzy na wsparcie dróg, a preferuje wsparcie dla kolei, w negocjacjach zasugerowano, by proporcja środków dla kolei i dla dróg (wszystkich, nie tylko lokalnych) układała się w tym regionie: 60 proc. do 40 proc.

Samorząd woj. śląskiego przyznaje, że wobec gęstej sieci kolejowej, z której duża część - szczególnie na liniach towarowych - jest w złym stanie, jest tam dużo miejsca dla remontów kolejowej infrastruktury. Urzędnicy marszałka już od ponad dwóch lat współpracują z PKP PLK przy ich planowaniu. Obawiają się jednak m.in. czy PLK zdoła przygotować i przeprowadzić ogromną liczbę takich projektów w skali kraju (projekty kolejowe mają w swoich RPO wszystkie województwa).

Tylko w śląskim RPO założono zwiększenie w najbliższych latach długości linii kolejowych w tym regionie pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością co najmniej 90 km/h - z obecnych niespełna 650 km do ponad 1090 km w 2023 r. Obecnie zdecydowana większość projektów kolejowych, które miałyby być finansowane z tego źródła, nie ma jeszcze bardzo wstępnej dokumentacji - tzw. studiów wykonalności. Wiadomo również, że nie będzie możliwości "przesuwania" niewykorzystanych środków z kolei na drogi.

Aby wybronić założone wstępnie środki na drogi wojewódzkie (docelowo RPO ma m.in. wesprzeć 50 km nowych dróg i 40 km przebudowanych lub zmodernizowanych), zarząd województwa zaproponował, by spośród 50 mln euro z dróg lokalnych, na które nie zgodziła się KE, 20 mln euro trafiło na zakup taboru kolejowego, a 30 mln euro - na konkurs dotyczący transportu szynowego (chodzi głównie o budowę torów tramwajowych plus ew. zakup pod ich kątem taboru).

Ponieważ część dużych przygotowywanych w regionie projektów dotyczących komunikacji publicznej będzie mogła prawdopodobnie starać się o dofinansowanie ze środków krajowego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), woj. śląskie starało się tak ukształtować swój RPO, by możliwie wypełniły go pozostałe mniejsze projekty z tej dziedziny - jednocześnie wychodząc naprzeciw oczekiwaniom KE.

W ten sposób część mniejszych projektów w zakresie transportu szynowego, które pierwotnie miały być finansowane wyłącznie z POIiŚ (wśród nich miałby być m.in. szacowany na 775 mln zł projekt infrastrukturalny Tramwajów Śląskich), wesprą środki programu regionalnego.

Inne trudne negocjacje śląskiego RPO dotyczyły budowy nowej infrastruktury w dziale dotyczącym tzw. rewitalizacji. Uzgodniono m.in., że nowe projekty rewitalizacyjne mają składać się z elementów tak dotyczących infrastruktury, jak i działań społecznych, a wartość nowej infrastruktury nie może przekroczyć 2 mln euro (kosztów kwalifikowanych projektów).

W przeciwieństwie do poprzedniego RPO woj. śląskiego, w nowym nie będzie cieszącego się dużym zainteresowaniem wsparcia dla przedsiębiorstw branży turystycznej. Dotąd tamtejszy samorząd traktował turystykę jako dziedzinę rozwoju regionu. KE zakwestionowała to jednak, wskazując m.in. że nie jest to jedna z tzw. inteligentnych specjalizacji woj. śląskiego (są nimi medycyna, technologie informacyjno-komunikacyjne oraz energetyka).

W ostatniej chwili z RPO wypadła też możliwość dofinansowywania w programach wymiany źródeł ciepła - wysokosprawnych kotłów węglowych (chodziło nie tyle o samo wsparcie dla kotłów węglowych, lecz o zbyt krótki czas na przesunięcie ich w inną część RPO). Samorząd woj. śląskiego zapowiada, że ten zakres dofinansowania przejmie na razie Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

Urzędnicy urzędu marszałkowskiego woj. śląskiego sygnalizują, że teraz, po przyjęciu Programu, do dwóch miesięcy zajmie aktualizacja tzw. szczegółowego opisu priorytetów RPO. Na tym etapie w dokumentach znajdzie się więcej danych potrzebnych do formułowania przyszłych konkursów - aby pierwsze z nich mogły być uruchomione być może już na przełomie lutego i marca 2015 r.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Komisja Europejska podpisała RPO woj. śląskiego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!