Polski eksport jest zależny przede wszystkim od koniunktury w Unii Europejskiej, dlatego trzeba zachęcić polskie przedsiębiorstwa do wyjścia na nowe perspektywiczne rynki Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej - mówi PAP wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński.
"Natomiast firmy, które już eksportują, w 80 proc. zaopatrują rynek Unii Europejskiej. Jesteśmy zależni głównie od cyklu koniunkturalnego UE. Musimy więc zachęcić polskie przedsiębiorstwa, by patrzyły dalej - na nowe perspektywiczne rynki Bliskiego i Dalekiego Wschodu, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej" - zauważa.
Prezydent RP Andrzej Duda do wtorku przebywa z oficjalną wizytą w Etiopii. Zachodnioafrykańskie państwo zachęca m.in. do zacieśnienia kontaktów gospodarczych z Polską.
Wiceminister Kościński podkreśla, że każdy rynek jest pożądany, każdy jest też specyficzny. "Są rynki dobre dla rolnictwa, są rynki dobre dla przemysłu. Oczywiście im większy rynek, tym lepiej. Jeśli sprzedajemy sprzęt górniczy - to do państwa w którym górnictwo jest ważne. Gdy żywność, produkty rolnicze - istotna jest populacja danego kraju" - mówi.
Wskazuje też przykładowe rynki dla polskiego eksportu. "Jeśli chodzi o urządzenia przetwórstwa spożywczego, to staramy się patrzeć na kraje takie jak np. Bangladesz, Indie, w których jest wielu rolników, dobry przemysł żywnościowy, ale niekoniecznie technologia przetwarzania żywności. To są obszary, na które chcielibyśmy skierować firmy albo pomóc im w ekspansji na te rynki przetwórstwa żywności. Kraje takie jak Iran, który ma największe na świecie rezerwy gazu ziemnego i trzecie pod względem wielkości zasoby ropy, potrzebują zaś inwestycji w infrastrukturę wydobywczą i rafineryjną. Tam więc kierujemy przemysł ciężki" - wylicza.
Wiceminister zaznacza także, że bardzo istotne dla Polski są nowe technologie. "W Polsce zaczynamy odczuwać problem niskiego bezrobocia. Musimy więc włączyć nowe technologie, zastosować przemysł 4.0. To problem, z którym boryka się cały Zachód" - zauważa.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kościński: trzeba zachęcić przedsiębiorstwa do wyjścia na nowe rynki