PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek: Polski handel zagraniczny coraz bardziej związany z UE

Autor: wnp.pl (ICH)
13-02-2018 08:35 |  aktualizacja: 13-02-2018 08:50
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek: Polski handel zagraniczny coraz bardziej związany z UE

Zdaniem głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan niepokojąca jest szybsza w 2017 r. dynamika importu niż eksportu

Fot. Shuterrstock

Polski handel zagraniczny - tak eksport, jak i import, jest coraz bardziej związany z UE. Jeszcze 5 lat temu (2012) nasza sprzedaż do krajów UE stanowiła 76 proc. całości eksportu, w 2017 r. było to już prawie 80 proc. Jesteśmy coraz bardziej, dzięki wspólnemu rynkowi, a także dzięki firmom z kapitałem europejskim działającym na polskim rynku, powiązani z gospodarką unijną – komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan

  • Starczewska-Krzysztoszek wskazuje, że Polski handel zagraniczny - tak eksport, jak i import, jest coraz bardziej związany z UE
  • Zdaniem głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan prawdopodobnie to silna pozycja polskich eksporterów na rynkach krajów UE wpływa na ograniczone zainteresowanie rynkami rozwijającymi się
  • Ekonomistka ocenia, że możliwość zwiększania eksportu do UE jest zapewne także powodem niechęci do ponoszenia ryzyka sprzedaży na rynkach krajów Europy Środkowo-Wschodniej
- Także polskie przedsiębiorstwa, poprzez swoje biznesowe relacje z firmami z kapitałem zagranicznym działającymi w Polsce i bezpośrednie relacje z firmami w UE coraz częściej i odważniej wchodzą na rynki krajów UE. A to oznacza, że zdolność polskiego sektora przedsiębiorstw do konkurowania na rynkach UE rośnie. I to już nie tylko dzięki konkurencji cenowej, ale także dzięki konkurowaniu jakością, a powoli także innowacyjnością oferty- wskazuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Czytaj także: GUS: nadwyżka w handlu zagranicznym za 2017 rok wyniosła 2,1 mld zł

Zdaniem głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan prawdopodobnie to silna pozycja polskich eksporterów na rynkach krajów UE wpływa na ograniczone zainteresowanie rynkami rozwijającymi się, które dopiero próbujemy zdobywać.

- Jeszcze do 2015 r. nasz eksport na te rynki rósł i stanowił w tamtym roku 9 proc. całości eksportu. W 2017 r. było to już „tylko" 7,7 proc. Niewykluczone, że dodatkowym czynnikiem ograniczającym zainteresowanie rynkami rozwijającymi się są wyczerpujące się moce produkcyjne polskich firm- ocenia dr dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Czytaj również: Kurczy się nadwyżka w handlu zagranicznym

- Ciągle niska skłonność do inwestycji będąca efektem niestabilności regulacyjnej i politycznej, a także w coraz większym stopniu braku pracowników, przy jednoczesnym wzroście popyty wewnętrznego i zewnętrznego powoduje, że przedsiębiorcy koncentrują się na rynkach dla nich najważniejszych, a tym są bez wątpienia kraje UE- dodaje dr dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 815 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

721 551 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP