PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

"Maluchy" pełne optymizmu. Rosną nakłady na innowacje i B+R

Autor: wnp.pl (PIM)
12-09-2017 05:32
"Maluchy" pełne optymizmu. Rosną nakłady na innowacje i B+R

Co czwarty przedsiębiorca z sektora MŚP ponosi nakłady na innowacje. Średniorocznie nakłady przedsiębiorstw na innowacje rosną o 8,3 proc., a na działalność badawczo-rozwojową o 24,3 proc.

fot. Creative Commons Zero - CC0

Jaki jest stan sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce? Przyjrzeliśmy się opracowanemu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości raportowi. Ulepszenie produktu, a nie obniżenie jego ceny jest zdaniem małych i średnich przedsiębiorstwa w Polsce środkiem budującym konkurencyjność.

  • Małe i średnie przedsiębiorstwa tworzą połowę PKB Polski.
  • Prawie co czwarta firma była w czerwcu 2017 r. przekonana, że koniunktura się poprawi.
  • Mniej firm buduje swoją pozycję poprzez obniżanie kosztów pracy.
  • Wydatki firm sektora małych i średnich przedsiębiorstw na badania i rozwój rosną o jedną czwartą rocznie.
Ponad 40 proc. przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w połowie 2017 r., dostrzega poprawę koniunktury gospodarczej, podczas gdy w analogicznym okresie 2016 r., twierdził tak niespełna co czwarty przedsiębiorca. Spadł też odsetek firm dostrzegających pogorszenie koniunktury – z 47 proc. w 2016 r. do 29 proc. w 2017 r. Również oceny przedsiębiorców co do koniunktury za 3 miesiące (prognoza na III kw. 2017 r.) są lepsze niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Prawie co czwarta firma była w czerwcu 2017 r. przekonana, że koniunktura się poprawi, rok temu twierdziło tak 18 proc. z nich. Pogorszenia z kolei spodziewał się co trzeci przedsiębiorca, gdy w poprzednim okresie blisko połowa - 45 proc.

Więcej przedsiębiorców niż przed rokiem wskazuje jednak na wyższe koszty pracy (77 proc. obecnie i 68 proc. przed rokiem) i pogorszenie dostępności wykwalifikowanych pracowników (przed rokiem narzekało na to 39 proc. przedsiębiorców, obecnie już 52 proc.).

Badanie wskazuje, że przedsiębiorcy weszli na nowy poziom budowania konkurencyjności. Najczęściej wymienianym działaniem walki z konkurencją jest ulepszenie produktów (59 proc. wskazań) oraz działania marketingowe (54 proc. wskazań). W porównaniu z zeszłym rokiem, znacząco mniej firm budowało swoją pozycję poprzez obniżanie kosztów pracy (z 24 proc. w 2016 r. do 13 proc. w 2017 r.). Systematycznie spada też ocena skuteczności obniżania ceny produktu w walce konkurencyjnej (w 2017 – 13 proc. firm twierdzi, że jest to skuteczne narzędzie; w 2016 r. – 15 proc.; w 2015 r. – 18 proc.).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 494 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 445 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.