PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

"Maluchy" pełne optymizmu. Rosną nakłady na innowacje i B+R

Autor: wnp.pl (PIM)
12-09-2017 05:32
"Maluchy" pełne optymizmu. Rosną nakłady na innowacje i B+R

Co czwarty przedsiębiorca z sektora MŚP ponosi nakłady na innowacje. Średniorocznie nakłady przedsiębiorstw na innowacje rosną o 8,3 proc., a na działalność badawczo-rozwojową o 24,3 proc.

fot. Creative Commons Zero - CC0

Jaki jest stan sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce? Przyjrzeliśmy się opracowanemu przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości raportowi. Ulepszenie produktu, a nie obniżenie jego ceny jest zdaniem małych i średnich przedsiębiorstwa w Polsce środkiem budującym konkurencyjność.

  • Małe i średnie przedsiębiorstwa tworzą połowę PKB Polski.
  • Prawie co czwarta firma była w czerwcu 2017 r. przekonana, że koniunktura się poprawi.
  • Mniej firm buduje swoją pozycję poprzez obniżanie kosztów pracy.
  • Wydatki firm sektora małych i średnich przedsiębiorstw na badania i rozwój rosną o jedną czwartą rocznie.
Ponad 40 proc. przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w połowie 2017 r., dostrzega poprawę koniunktury gospodarczej, podczas gdy w analogicznym okresie 2016 r., twierdził tak niespełna co czwarty przedsiębiorca. Spadł też odsetek firm dostrzegających pogorszenie koniunktury – z 47 proc. w 2016 r. do 29 proc. w 2017 r. Również oceny przedsiębiorców co do koniunktury za 3 miesiące (prognoza na III kw. 2017 r.) są lepsze niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Prawie co czwarta firma była w czerwcu 2017 r. przekonana, że koniunktura się poprawi, rok temu twierdziło tak 18 proc. z nich. Pogorszenia z kolei spodziewał się co trzeci przedsiębiorca, gdy w poprzednim okresie blisko połowa - 45 proc.

Więcej przedsiębiorców niż przed rokiem wskazuje jednak na wyższe koszty pracy (77 proc. obecnie i 68 proc. przed rokiem) i pogorszenie dostępności wykwalifikowanych pracowników (przed rokiem narzekało na to 39 proc. przedsiębiorców, obecnie już 52 proc.).

Badanie wskazuje, że przedsiębiorcy weszli na nowy poziom budowania konkurencyjności. Najczęściej wymienianym działaniem walki z konkurencją jest ulepszenie produktów (59 proc. wskazań) oraz działania marketingowe (54 proc. wskazań). W porównaniu z zeszłym rokiem, znacząco mniej firm budowało swoją pozycję poprzez obniżanie kosztów pracy (z 24 proc. w 2016 r. do 13 proc. w 2017 r.). Systematycznie spada też ocena skuteczności obniżania ceny produktu w walce konkurencyjnej (w 2017 – 13 proc. firm twierdzi, że jest to skuteczne narzędzie; w 2016 r. – 15 proc.; w 2015 r. – 18 proc.).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 587 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

288 639 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP