MF przeciwne zachętom finansowym dla łączących się samorządów

MF przeciwne zachętom finansowym dla łączących się samorządów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ministerstwo Finansów jest przeciwne zachętom finansowym dla łączących się samorządów - wynika z tabeli rozbieżności, przedstawionej przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji po konsultacjach społecznych projektu nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym.

Przygotowanym przez MAC projektem nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym i niektórych innych ustaw 15 maja ma się zająć Komitet Stały Rady Ministrów.

Projekt przewiduje m.in. możliwość łączenia się samorządów w większe jednostki, a także tworzenie przez gminy centrów usług wspólnych - czyli np. urzędy gminy będą mogły obsługiwać pod kątem finansowym, organizacyjnym, wszystkie szkoły, przedszkola, żłobki czy jednostki pomocy społecznej. Wprowadza również zachęty finansowe dla chcących się połączyć samorządów.

Jak wynika z tabeli rozbieżności, która dostępna jest na stronach resortu administracji i cyfryzacji, Ministerstwo Finansów jest za wykreśleniem zachęt finansowych dla łączących się jednostek samorządu terytorialnego. "Z uwagi na fakt, że proponowane w projekcie ustawy rozwiązania (...) będą powodować skutki finansowe generujące dodatkowe obciążenia budżetu państwa oraz to, że Polska objęta jest procedurą nadmiernego deficytu i jest zobowiązana do stosowania reguł fiskalnych, wynikających z prawa krajowego i unijnego, (resort) wnioskuje o wykreślenie tych zapisów z projektu ustawy" - czytamy w uwagach MF.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej uznało z kolei, że w odniesieniu do ośrodków pomocy społecznej i podległych im placówek (domy pomocy społecznej, ośrodki interwencji kryzysowej czy powiatowe centra pomocy rodzinie - PAP) "nie jest uzasadnione wprowadzanie pełnej dowolności dla jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu wielofunkcyjnych jednostek budżetowych również z tego powodu, że byłyby one mniej identyfikowalne przez samych świadczeniobiorców". Resort pracy podkreślił, że "zaproponowane zmiany (...) są nieuzasadnione i nie ma akceptacji dla ich wprowadzenia. Przyjęte dotychczas rozwiązania umożliwiły powstanie sprawnie działającego systemu pomocy społecznej".

Resort pracy negatywnie ocenił także propozycję "łączenia placówek systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej (placówek wsparcia dziennego, takich jak np. świetlice środowiskowe i placówek instytucjonalnej pieczy zastępczej, jak np. domy dziecka) z jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej". Zdaniem resortu takie łączenie nie jest korzystne "z uwagi na konieczność zachowania standardów łączonych placówek, różny charakter tych instytucji i różny czas sprawowania opieki (kilkugodzinna opieka w przypadku placówek wsparcia dziennego, a całodobowa w przypadku placówki opiekuńczo-wychowawczej), kwestie finansowe (problemy związane z rozliczaniem kosztów pobytu dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej i regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej) oraz kwestie kwalifikacji osób zatrudnionych w jednostkach powstałych z połączenia, w szczególności osób kierujących jednostkami" - czytamy w uwagach resortu.

Z kolei Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIR) złożyło propozycję, aby usunąć przepis, wedle którego zgodę na usunięcie drzew w pasie drogowym drogi publicznej wydaje się po uzgodnieniu z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska. "Biorąc pod uwagę, że w wielu przypadkach zgoda na wycinkę drzewa wynika z uwarunkowań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, przedłużanie procedury w odniesieniu do uzyskania stosownej dodatkowej zgody nie znajduje uzasadnienia. Należy brać również pod uwagę fakt, że drzewa zlokalizowane w obrębie pasa drogowego rosną w niekorzystnych warunkach i niejednokrotnie charakteryzują się słabą kondycją" - zaznaczył resort infrastruktury.

Rządowe Centrum Legislacji (RCL) zaznaczyło w swoich uwagach do projektu, iż zaproponowany przepis w art. 89 ust. 11 ustawy o ochronie przyrody może naruszać konstytucyjną zasadę równości wobec prawa (chodzi o możliwość obniżenia o połowę kar za wycinkę drzew dla ludzi o niskich dochodach). "Propozycja nie uzależnia wysokości kary od uzyskiwanego dochodu, a jedynie arbitralne obniżenie kary pieniężnej dla osób, których dochód miesięczny na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 50 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku - niezależnie od wysokości tego dochodu" - oceniono w uwagach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: MF przeciwne zachętom finansowym dla łączących się samorządów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!