PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

O relacjach z Japonią prawie jak z sąsiadem

Autor: wnp.pl (Piotr Apanowicz)
16-05-2016 19:14
O relacjach z Japonią prawie jak z sąsiadem
Fot. Shutterstock.com

Jak pobudzić polsko-japońskie relacje gospodarcze w kontekście rychłego zakończenia negocjacji między Unią Europejską i Japonią w sprawie umów o partnerstwie gospodarczym (EPA), dyskutować będą uczestnicy spotkań gospodarczych Polska - Japonia, które odbędą się w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2016.

Jednym z najważniejszych zagadnień spotkań gospodarczych Polska - Japonia będzie kwestia finalizacji negocjacji umowy o partnerstwie gospodarczym (Economic Patrnership Agreement) pomiędzy UE i Japonią. Jak przewiduje Naofumi Makino, dyrektor generalny JETRO Warszawa, który będzie jednym z dyskutantów w trakcie Kongresu, należy się spodziewać, że do końca tego roku zapadną wszystkie najważniejsze decyzje i ustalenia, a podstawowe punkty sporne zostaną rozstrzygnięte.
Według niego wciąż jeszcze pozostają pewne rozbieżności zdań, tak po stronie japońskiej, jak i unijnej, wydaje się jednak, że podejście do kwestii deregulacji po obu stronach jest zbliżone, a Japonii bliżej nawet pod tym względem do Unii Europejskiej niż do Stanów Zjednoczonych, z którymi podobną umowę (TPP - Trans Pacific Partnership), wraz z 11 krajami regionu Pacyfiku, Japonia już podpisała.

Między innymi nad potencjalnymi skutkami podpisania umowy EPA dla Polski i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej będą się zastanawiać Shigeo Matsutomi, ambasador Japonii w Polsce, Radosław Domagalski-Łabędzki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju czy Toshihiko Sakaguchi, dyrektor generalny, JETRO Londyn, kluczowego europejskiego oddziału Japońskiej Organizacji Handlu Zagranicznego, powołanej w celu promocji japońskiego eksportu za granicą.

Nie może także zabraknąć wymiany opinii na temat japońskich inwestycji w Polsce, które ostatnio, obok tradycyjnych sektorów gospodarki, takich jak motoryzacja, coraz śmielej pojawiają się w sektorze usług, na przykład w branży reklamowej. - To wynika z dywersyfikacji zainteresowania japońskich podmiotów polskim rynkiem. To już nie tylko baza produkcyjna dla innych zlokalizowanych w Europie fabryk, ale także koncentracja na samym rynku polskim - wyjaśnia Naofumi Makino.

Jego zdaniem Japonia i Polska są sobie bliższe niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. - W końcu oba kraje graniczą z Rosją. W pewnym sensie jesteśmy prawie sąsiadami - mówi.

Wśród uczestników dyskusji znajdą się m.in. Michał Kurtyka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, Tetsuya Nishida, szef segmentu wytwarzania energii Chugoku Electric Power czy Piotr Zawadzki, Country Manager w polskim biurze Hitachi Europe, stąd ważna będzie kwestia możliwości zaangażowania kapitału i technologii japońskich korporacji w modernizację infrastruktury, w tym energetyki czy współpraca w sektorze technologii czystego węgla oraz wychwytywania i składowania dwutlenku węgla.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 261 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

797 968 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 865 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP