PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Odzieżowa fuzja, która zmieni układ sił na rynku. Czy branża wreszcie odżyje?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
10-03-2018 12:00 |  aktualizacja: 10-03-2018 08:06
Odzieżowa fuzja, która zmieni układ sił na rynku. Czy branża wreszcie odżyje?

Fuzja przyniesie m.in. korzyści akcjonariuszom Bytomia i Vistuli w postaci większej dywidendy

Fot. mat. pras.

Efektem bliskiej fuzji spółek Vistula i Bytom będzie powstanie trzeciej największej pod względem wartości przychodów i kapitalizacji firmy ujmowanej w WIG-Odzież. W krótkiej perspektywie połączenie to niewiele jednak zmieni sytuację w handlu odzieżą i w krajowym przemyśle lekkim. W długiej może natomiast oznaczać przejęcie podmiotu przez firmę zagraniczną.

  • Za jedną akcję Bytomia akcjonariusz tej spółki otrzyma 0,72 akcji Vistula Group.
  • Model dużych spółek odzieżowych opiera się na własnym wzornictwie, promocji własnych marek, budowie  sieci salonów, ale ograniczonej produkcji we własnych szwalniach.
  • Pod względem wartości sprzedaży przemysł odzieżowy znajduje się na poziomie z 2005 roku.

Scalenie nastąpi w drodze przeniesienia majątku spółki Bytom do Vistula Group, która stanie się właścicielem 100 proc. akcji Bytomia. Jak podały zarządy w komunikacie, zweryfikowany parytet zakłada, że za jedną akcję Bytomia akcjonariusz tej spółki otrzyma 0,72 akcji Vistula Group.

Obie spółki mają po sześciu głównych inwestorów (każdy z pakietem ponad 5 proc.), w tym fundusze emerytalne i inwestycyjne. Spiritus movens fuzji wydają się być natomiast Jerzy Mazgaj, który kieruje radą nadzorczą firm Krakchemia i Vistula Group, właściciel m.in. sieci ekskluzywnej odzieży męskiej Paradise Group (ma obecnie 11,9 proc. akcji Vistuli) oraz Jan Pilch, twórca sieci Artman, przed laty wiodący akcjonariusz Bytom SA (obecnie ma 11,84 proc. akcji).

Spółki czekają nadal na pozwolenie na fuzję UOKiK. Naszym zdaniem konkurencja jest na tyle silna i rozproszona (firm zatrudniających ponad 50 osób jest ponad 2100), że urząd wyda zgodę na połączenie firm.

Wtedy na giełdzie pojawi się podmiot, którego sprzedaż w tym roku może sięgać 1 mld zł. Ale przeciętny konsument raczej nie odczuje tej zmiany.  

Branża przemysłu odzieżowego


Wspomnijmy jedynie, że cały przemysł lekki przeżył głęboką zapaść po transformacji gospodarczej, a następnie takich jej skutkach jak otwarcie rynku na import i zalanie go najpierw wyrobami tureckimi, a później chińskimi i używaną odzieżą.

Firmy, które przetrwały, dostały mocny impuls do rozwoju w momencie wejścia Polski do UE. Swobodny przepływ towarów oznaczał zniesienie ceł i kontyngentów eksportowych (proces ten rozpoczął się wraz z akcesją Polski do UE na początku minionej dekady).

NA GIEŁDZIE

  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 011 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

657 890 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 006 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.