Pobudzić potencjał zakupowy wschodnich sąsiadów

Pobudzić potencjał zakupowy wschodnich sąsiadów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W połowie ubiegłego roku załamał się czteroletni trend wzrostu zakupów w Polsce w ruchu przygranicznym. Co może pomóc odbudować większą wymianę handlową między Polską a wschodnimi sąsiadami?

- Aby pobudzić wymianę handlową między Polską i wschodnimi sąsiadami należałoby m.in. poszerzyć strefę małego ruchu granicznego, obniżyć cenę za wizy oraz uprościć procedury ich przyznawania, a także usprawnić pracę celników. Przede wszystkim jednak należy budować pozytywne relacje polityczne z państwami graniczącymi z Polską - uważa Sebastian Sadowski-Ramonov, właściciel firmy ITRO z Białegostoku, która wspiera polskie firmy w rozwoju eksportu na Wschód.

Większość z tych postulatów trafia na podatny grunt. Z początkiem lipca 2015 roku weszły bowiem w życie nowe przepisy, dotyczące małego ruchu granicznego z Ukrainą, które likwidują, m.in. obowiązek posiadania ubezpieczenia medycznego przy przekraczaniu granicy, wydłużają okres jednorazowego pobytu w strefie przygranicznej od 60 do 90 dni i znoszą opłatę 20 euro za wydanie drugiego i kolejnych zezwoleń na przekroczenie granicy, w ramach MRG.
Poszerzona została także strefa ruchu o miejscowości Hewin, Orani i Rusyniw w Wołyńskim Obwodzie i Tysowiec w Lwowskim.

W celu przyśpieszenia wydawania zezwoleń na przekroczenie granicy w ramach MRG, w miastach, w których nie ma polskich konsulatów będą stworzone prywatne, zewnętrzne punkty przyjmowania wniosków. Grzegorz Schetyna, szef MSZ poinformował, że między Polską, Ukrainą a Komisją Europejską prowadzone są rozmowy odnośnie poszerzenia strefy MGR do 100 km po obu stronach granicy.

Kto kupuje najwięcej?

Jak informuje GUS z 1,8 mld zł wydanych w I kw. 2015 przez obcokrajowców ze Wschodu to właśnie Ukraińcy wydali najwięcej - 1,1 mld zł. W odniesieniu do I kw. 2014 r. wydatki Ukraińców były wyższe o 5,1 proc., natomiast Białorusinów i Rosjan niższe odpowiednio o 21,5 proc. i 41,4 proc. W sumie Rosjanie w I kw. 2015 roku wydali w Polsce 132 mln zł, a Białorusini zostawili u nas 559 mln zł.

Patrząc na statystyki pod kątem małego ruchu granicznego trzeba zauważyć, że Ukraińcy w ramach MRG w I kwartale 2015 r. wydali w Polsce 453,3 mln zł, czyli o 0,2 proc. mniej niż w I kw. 2014 roku. Średnie wydatki poniesione w Polsce przez statystycznego Ukraińca w ramach MGR wyniosły 416 zł, podczas gdy w I kwartale 2014 r. było to 503 zł.

Z kolei szacunkowa wartość wydatków poniesionych w Polsce przez Rosjan w ramach MRG w I kwartale 2015 r. ukształtowała się na poziomie 62,6 mln zł i było to 40,4 proc. mniej niż w I kwartale 2014 roku. Średnie wydatki poniesione w Polsce statystycznego Rosjanina w ramach MRG w I kwartale 2015 r. wyniosły 463 zł podczas gdy przed rokiem było to 507 zł. Przy czym na zmniejszenie zakupów dokonywanych przez Białorusinów wpływa m.in. ograniczenie liczby możliwych przekroczeń granicy i zmniejszenie dopuszczalnej liczby przewożonych towarów wprowadzone przez tamtejsze władze.

Spadek liczby przyjeżdżających Rosjan to efekt głównie tracącego na wartości rubla i zawirowań politycznych. Jakkolwiek nie liczyć, dla mieszkańców województw przygranicznych pieniądze naszych sąsiadów stanowią ważną pozycję przychodową, a wartość zakupów cudzoziemców ze Wschodu stanowi w sumie ok. 12 proc. sprzedaży detalicznej województw przygranicznych.

- Aby pokazać w jakim stopniu zasobność portfeli mieszkańców Polski Wschodniej zależy od kontaktów handlowych z przygranicznymi sąsiadami, przypomnę, że pod koniec lat 90-tych, czyli przed kryzysem gospodarczym w Rosji, którego efektem było wprowadzenie obowiązkowych wiz dla jej mieszkańców, to właśnie w Białymstoku odnotowano największą liczbę sprzedanych mieszkań i samochodów na 100 mieszkańców w Polsce. Obecnie stolica Podlasia nie plasuje się nawet w pierwszej trójce najbogatszych polskich miast. Wejście naszego kraju do strefy Schengen, którego konsekwencją było wprowadzenie obowiązkowych wiz również dla Białorusinów i Ukraińców, utrudniło kontakty handlowe pomiędzy państwami. Wskutek tego w Polsce Wschodniej znacznie zmniejszył się PKB na jednego mieszkańca, zniknęły również m.in. lokalne bazary itp. - wyjaśnia Sebastian Sadowski-Ramonow.

Czego sprzedaje się najwięcej?

Średnie wydatki poniesione w Polsce w I kwartale 2015 r. z uwzględnieniem zakupów także spoza strefy małego ruchu granicznego dla statystycznego Białorusina wyniosły 791 zł, Ukraińca - 636 zł, a Rosjanina - 465 zł. Dzieląc wydatki na kategorie większość zakupów obcokrajowców ze Wschodu to towary nieżywnościowe - ok. 84 proc. ogółu wydatków, żywność i napoje bezalkoholowe - ok. 13 proc., oraz usługi - ok. 3 proc.

Spośród artykułów nieżywnościowych największym zainteresowaniem cudzoziemców cieszyły się materiały do budowy, remontu i konserwacji mieszkania lub domu (ok. 24 proc. wydatków na towary nieżywnościowe), sprzęt RTV i AGD (ok. 22 proc.) oraz części i akcesoria do środków transportu (ok. 15 proc.). Dlatego wśród wschodnich sąsiadów najbardziej promują się markety budowalne, centra handlowe z szeroką ofertą RTV/AGD oraz supermarkety.

Zauważając potencjał klienta za Wschodu sieci i centra handlowe kuszą obcokrajowców ofertami w ich językach ojczystych.

- Liczba klientów z Białorusi (lub ogólniej ujmując: rosyjskojęzycznych) to ok. 15-20 proc. naszych klientów. Dlatego prowadzimy działania marketingowe skierowane do nich, m.in. pojawiamy się z naszymi ulotkami na przejściu granicznym w Kuźnicy, reklamujemy się w białoruskiej prasie, dystrybuowanej na przejściach granicznych oraz sporadycznie w prasie białoruskiej poświęconej tematyce relaksu i zakupów w Polsce. Daliśmy również naszą reklamę do mapki, która jest rozdawana w hotelach w Białymstoku i dedykowana turystom z Białorusi. Mamy także założony profil dla Outletu na portalu V Kontakte, a także dajemy reklamy do portali internetowych dla Białorusinów - wyjaśnia Ada Wysocka, PR Specialist w firmie BOIG, która obsługuje Outlet Białystok.

Do promowania swojego obiektu w Obwodzie Kaliningradzkim chce też wrócić CH Riviera z Gdyni. - Promocja Riviery w Obwodzie Kaliningradzkim w roku 2015 została zawieszona ze względu na niestabilną sytuację polityczną i zagrożenie zamknięciem ruchu przygranicznego. Mimo braku zdecydowanych działań promocyjnych z naszej strony zauważamy rosnącą liczbę rosyjskich klientów, w związku z tym w budżecie na 2016 rok pojawią się pewnie zaplanowane środki na promocję w Obwodzie - mówi Anna Skrocka z firmy Mayland, która jest właścicielem CH Riviera.

Przedsiębiorcy są jednak przekonani, że ich działania to za mało, by ściągnąć do Polski więcej kupujących ze Wschodu. - Polsce przydałaby się większa promocja jako marce "Polska". Udział w targach i misjach zagranicznych wśród wschodnich sąsiadów powinien być nastawiony na to, by pokazać moc polskich produktów - uważa Sebastian Sadowski-Ramonov.

Na temat handlu i turystyki zakupowej będziemy dyskutować podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego w Białymstoku w dniach 24-25 września 2015.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Pobudzić potencjał zakupowy wschodnich sąsiadów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!