Podatkowe wyzwania Europy Centralnej

Podatkowe wyzwania Europy Centralnej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pomimo ponad dwóch dekad od momentu uzyskania pełnej suwerenności kraje Europy Centralnej wciąż nie stworzyły stabilnego i wydajnego systemu podatkowego. Jak wynika z sesji "Systemy podatkowe w Europie Centralnej", poświęconej polityce fiskalnej państw regionu, ciągłe prace doprowadzają do potęgującego się chaosu i niepewności inwestorów.

Kraje Europy Centralnej w wielu analizach traktowane są jako jedna całość. Jeśli chodzi o politykę fiskalną, to poważny błąd analityczny. - Wszystkie kraje regionu łączy tylko i wyłącznie nastawienie na przyciągnięcie inwestorów oraz zapewnienie im jak najprostszych zasad funkcjonowania - skomentowała Katarzyna Czarnecka-Żochowska, partner w Dziale Doradztwa Podatkowo-Prawnego, PwC.

Zdaniem Czarneckiej-Żochowskiej takie decyzje są naturalne dla krajów, które musiały doganiać bardzo rozwiniętą Europę Zachodnią. Jednocześnie, biorąc pod uwagę konkurencję między państwami Europy Centralnej, każdy z rządów wybrał własną drogę. Podobieństwa dotyczą tylko i wyłącznie ogólnych kierunków polityki fiskalnej.

- W naszej części Europy charakterystyczna jest centralizacja ściągalności podatków. Spływają one głównie do urzędu centralnego, przez co często pojawia się problem mało wydajnej redystrybucji funduszy - skomentowała Monika Swaczyna, doktorantka PAN oraz członek zarządu Młodzi Reformują Polskę.

W poszukiwaniu dobrego systemu podatkowego

Państwa Europy Centralnej od 25 lat uparcie pracują nad stworzeniem korzystnego systemu podatkowego. - Kraje te wciąż poszukują własnej drogi. Pytanie tylko, z jakim rezultatem? - zastanawiał się moderator dyskusji, Adam Czerniak, główny ekonomista, Polityka Insight.

- Jedną z konsekwencji takich poszukiwań jest chaos, wynikający ze stale zmieniających się przepisów - odpowiedział Andrzej Pośniak, partner i doradca podatkowy w Departamencie Energetyki, CMS. - Ciągłe zmiany doprowadzają do sytuacji, w której podatnicy muszą bez przerwy dostosowywać się do nowych wymagań, często pogłębiających już panujący zamęt - dodaje Pośniak.

W tym kontekście problematyczna staje się również interpretacja już funkcjonujących przepisów. - W Polsce i krajach ościennych nierzadko dochodzi do sytuacji, w której to sam przepis nie ulega zmianie, ale zupełnie inaczej się go interpretuje - dodaje Andrzej Pośniak. Taka sytuacja ma miejsce np. w przypadku wliczania kosztów opieki zdrowotnej jako benefitu pracowniczego.

Taka sytuacja nie sprzyja zapewnieniu stabilności polskiego systemu podatkowego. Jednakże, jak zauważył Marcin Piątkowski, starszy ekonomista Banku Światowego, Polska w ciągu ostatnich 25 lat i tak ma się czym pochwalić. - Mimo 25-letniego narzekania na podatki, nasz kraj stał się liderem europejskiego wzrostu gospodarczego - powiedział.

Kluczowa w tym punkcie staje się przewaga, wynikająca ze względnie niskich podatków. - Istotne dla rozwoju gospodarczego podatki, takie jak CIT czy PIT są na bardzo niskim poziomie. Pytanie tylko, czy dziś to najlepsza taktyka na przyciągnięcie inwestorów? Międzynarodowe korporacje i tak najczęściej przeznaczają określone fundusze na inwestycje w danym regionie. Dlatego też napływ kapitału jest pewny, pytanie tylko czy pokonamy konkurencję poprzez poziom obsługi i jakości systemu - tłumaczył Piątkowski.

Polska potrzebuje nowych rozwiązań podatkowych

Wszystkie kraje Europy Centralnej charakteryzują się średnio efektywnym systemem podatkowym. Jak twierdzi Dariusz Rosati, poseł do Parlamentu Europejskiego i były Minister Spraw Zagranicznych, potrzebne są nowe rozwiązania usprawniające funkcjonowanie administracji podatkowej.

- System podatkowy w Polsce powstawał w czasach, w których międzynarodowy kapitał stał się niezwykle mobilny. Wiedzieliśmy, że w latach 90-tych nie możemy przesadzać z wysokością stawek podatków, bowiem nie moglibyśmy przyciągnąć inwestorów - zauważył Dariusz Rosati.

Z takiego stanu rzeczy zadowolony jest Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów RP. - W Polsce mamy niskie podatki. Wiedza na ten temat nie jest duża. Co więcej, możemy pochwalić się nowatorskimi rozwiązaniami, takimi jak system znaków akcyzowych - dodał.

- Niestety, pozytywny efekt niskich podatków ograniczyliśmy poprzez takie rozwiązania, jak małe możliwości wliczania wydatków w koszty działalności, przez co efektywna stawka podatkowa nie jest tak atrakcyjna - skomentował Rosati.

Jednocześnie Polska musi poradzić sobie z wciąż średnią ściągalnością należności podatkowych. - W porównaniu do krajów Europy Zachodniej powinniśmy popracować nad wydajnością naszych kontroli skarbowych - powiedziała Małgorzata Jarosławska, doktorantka Uniwersytetu Warszawskiego, alumn Fundacji im. Lesława A. Pragi.

Poważnym problemem wydają się być również duże koszty związane z ubezpieczeniami społecznymi. Szczególnie uciążliwe są one dla młodych ludzi, którzy zakładając własną firmę muszą płacić ponad 1 tys. złotych składek. To kolejny czynnik minimalizujący korzyści z niskiej stopy podatkowej.

Pomysły dla Polski

- Polski rząd nie prowadzi prac nad wprowadzeniem podatku katastralnego - powiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów RP. W ten sposób Jarosław Neneman odniósł się do propozycji panelistów, by zastanowić się nad wprowadzeniem podatku. Przedstawiciel rządu zauważył przy tym, że wokół podatku narosło wiele mitów wypaczających jego charakter. - Poziom wiedzy na temat podatku katastralnego jest niski - powiedział.

Jak dodał Neneman, nie oznacza to, że system opodatkowania nieruchomości nie powinien być zmieniany. - Obecnie mamy do czynienia z chorą sytuacją, bowiem nieruchomości w których prowadzi się działalność gospodarczą są nawet 30-krotnie bardziej opodatkowane niż mieszkania. Taka różnica nie ma sensu ekonomicznego - powiedział.

Interesującym rozwiązaniem, które funkcjonuje np. w Czechach i na Słowacji, jest podatek liczony od metra kwadratowego nieruchomości, przy uwzględnieniu jej lokalizacji i funkcji. - Dodatkowo nie wymaga to wyceny nieruchomości - dodał Neneman.

Jednocześnie podsekretarz stanu poinformował, że szanse na wprowadzenie podatku liniowego w Polsce wynoszą 0 proc. - Pamiętajmy jednak, że de facto w Polsce już dziś podatek liniowy obowiązuje dla 97 proc. podatników - zauważył.

Jak dodał Dariusz Rosati, interesującym rozwiązaniem, który może usprawnić wydajność służb administracji podatkowej oraz ograniczyć straty wynikające z wyłudzeń np. podatku VAT, jest system informowania o transakcjach w czasie rzeczywistym.

- Wymagałoby to bliskiej współpracy z bankami. Celem takiego systemu byłoby pobieranie podatku już w momencie wykonywania przelewu, co mogłoby znacznie ograniczyć poziom wyłudzeń podatku - dodał Rosati.

Były Minister Spraw Zagranicznych wezwał również do zastanowienia się nad możliwością podwyższenia kwoty wolnej od podatku. W połączeniu z wprowadzeniem jednolitej stawki VAT lub wprowadzeniu podatku liniowego mogłoby to znacznie ograniczyć koszty społeczne.

Z kolei według Katarzyny Czarneckiej-Żochowskiej, istotne z punktu widzenia interesu państwa jest skoncentrowanie się na podatkach pośrednich. - Idealny jest tu podatek VAT. Oczywiście, problemem są możliwości jego wyłudzania, jednak dzięki prostocie i łatwości ściągania powinien być stawiany przez władze fiskalne na kluczowym miejscu - powiedziała. Przedstawicielka PwC zauważyła przy tym, że powyższe atuty łatwo zminimalizować. - Unikajmy nadmiernego skomplikowania - zaapelowała.

Andrzej Pośniak zwrócił również uwagę na podatki dochodowe. - Nie jestem ich zwolennikiem: firmy potrafią przez lata unikać płacenia, generują duże koszty i nie przynoszą spodziewanego dochodu. Lepiej pozwolić podatnikom na mnożenie kapitału poprzez inwestycje, a następnie użyć podatku VAT czy akcyzy - tłumaczył. Jednocześnie podatki dochodowe mogą być uznawane za narzędzie inwigilacji społeczeństwa.

Ewentualne zmiany w polskim systemie podatkowym nie są jednak proste do wdrożenia. - Od dobrych 10 lat nie ma w Polsce dobrego momentu na dyskusję o podatkach, ponieważ podatki zostały zbyt mocno uwikłane w politykę - zauważył Jarosław Neneman.

Pomyślmy nad celem podatków

Paneliści sesji zwrócili również uwagę na praktyczny wymiar systemu podatkowego. - Wysokość podatków nie jest istotna. Kluczowe jest to, jak są wydawane - stwierdził Andrzej Pośniak.

Dariusz Rosati zwrócił przy tym uwagę, że podatki najczęściej odpowiadają jakości usług świadczonych przez państwo. - Firma we Francji zapłaci wyższy podatek, ale za to skorzysta z lepszej infrastruktury czy bardziej wydajnej administracji. Zastanówmy się, w jaki sposób chcemy o takie firmy walczyć? - tłumaczył.

Jarosław Neneman podsumował dyskusję wskazując na podejście polskiego rządu do podatków. - Podatki muszą wrócić do społeczeństwa. To, co rząd zabiera, musi oddać. Trzeba pracować nad tym, by zebrane fundusze były jak najlepiej umieszczane - powiedział podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Jak zaznaczyli paneliści, Polskę musi w końcu czekać dyskusja nad przyszłością systemu podatkowego. Oprócz tak prostych spraw, jak stawki konkretnych podatków, należy się zastanowić nad zwiększeniem znaczena podatków od nieruchomości, jak również nad poziomem skomplikowana przepisów i sposobom walki z nieuczciwymi podatnikami, w tym z korporacjami wyprowadzającymi zyski do tzw. rajów podatkowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Podatkowe wyzwania Europy Centralnej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!