Połowa Polaków nie łączy dojrzałości z wiedzą o finansach osobistych

Połowa Polaków nie łączy dojrzałości z wiedzą o finansach osobistych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ponad 80 proc. Polaków uważa się za dojrzałych i odpowiedzialnych, jednak połowa z nas nie łączy tego z wiedzą o finansach osobistych - wynika z przedstawionego we wtorek raportu Nationale-Nederlanden „Dojrzałość finansowa Polaków 2017”.

Jak podkreślili autorzy raportu przygotowanego na podstawie badania GfK Polonia, co piąta osoba, która uważa się za dojrzałą, nie pomyślała jeszcze o oszczędnościach na przyszłość. Dwie trzecie ankietowanych Polaków deklaruje, że pod wpływem impulsu wydało pieniądze na coś, czego nie potrzebuje. "Oszczędzać z myślą o przyszłości i ubezpieczać się zaczynamy dopiero, gdy w rodzinie pojawiają się dzieci" - podkreślił podczas prezentacji raportu socjolog Tomasz Sobierajski z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Ponad 80 proc. Polaków uważa się za dojrzałych i odpowiedzialnych. "Takie poczucie rośnie wśród osób, które zakładają rodzinę. Jest to cezura dojrzałości" - powiedział Sobierajski. Jednak, jak wynika z raportu, "dojrzałość Polaków jest raczej deklaratywna i opiera się bardziej na emocjach niż racjonalności".

Według badania mniej niż jedna trzecia ankietowanych jest zdania, że zabezpieczenie finansowe na wypadek ciężkiej choroby czy z myślą o emeryturze to przejaw odpowiedzialności - wskazał dyrektor ds. Badań i Analiz w Nationale-Nederlanden Michał Nestorowicz. Dla 65 proc. respondentów planowanie wydatków świadczy o tym, że "jest się odpowiedzialnym finansowo". Ponad połowa (55 proc.) twierdzi, że jest odpowiedzialna finansowo, ponieważ ich bieżące wydatki nie przekraczają pensji. Jak podkreślił Nestorowicz, Polacy nie łączą dojrzałości z posiadaniem wiedzy o finansach osobistych (50 proc. wskazań).

"Dojrzałość idzie w parze z rodzicielstwem. Odpowiedzialność za drugiego człowieka wzmacnia to poczucie. Częściej swoją dojrzałość deklarowali rodzice, wśród których ten odsetek wyniósł aż 86 proc." - podkreślił we wtorek Michał Nestorowicz. "Co pozytywne, odpowiedzialność za bliskich według badanych nie wymaga wyrzeczeń. Aż 88 proc. z nich zgadza się ze stwierdzeniem, że można ją połączyć z realizacją swoich pasji oraz marzeń" - dodał.

Za dojrzałych uważa się - według autorów badania - trzy czwarte dwudziestolatków i dziewięciu na dziesięciu czterdziestolatków. "Nie ma jednego identycznego dla wszystkich ludzi momentu, w którym możemy powiedzieć o sobie, że jesteśmy dojrzali. Dla każdego z nas ten okres jest inny. Mogą mu towarzyszyć przykre zdarzenia, na przykład śmierć lub choroba bliskiej osoby, albo radosne takie jak urodzenie dziecka" - przekonywał Tomasz Sobierajski z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego.

Badanie pokazuje, że Polacy powoli uczą się oszczędzać na emeryturę. Na ten cel pieniądze odkłada 43 proc. respondentów. Wraz ze zbliżaniem się do okresu emerytalnego ich liczba rośnie. Jak wskazał Nestorowicz, dwie trzecie osób w wieku 45-50 lat deklaruje, że oszczędza na emeryturę. Jak wskazano w raporcie, na ten cel odkłada również jedna trzecia osób mających 25-29 lat. "To naturalne, że w miarę zbliżania się do emerytury, coraz bardziej zaczynamy troszczyć się o jej wysokość. Jednocześnie to mniej efektywne niż rozpoczęcie odkładania nawet małych kwot już za młodu. Dlatego to, że aż jedna trzecia młodych oszczędza na ten cel trzeba uznać za bardzo pozytywny objaw. To przeczy powszechnym narzekaniom na życie chwilą i beztroskość millenialsów" - podkreślił Nestorowicz.

Polacy nie lubią rozmawiać o swoich finansach z najbliższymi. Tylko połowa badanych wskazała, że konsultuje z rodziną planowanie wydatków. Jeszcze mniej popularne jest rozmawianie z rodziną o ubezpieczaniu się na życie (27 proc.) i oszczędzaniu na emeryturę (20 proc.). "Niechęć do rozmowy o pieniądzach nawet z najbliższymi świadczy to o tym, że wciąż jesteśmy wyspą w Europie" - ocenił Sobierajski.

Jeden z przejawów dojrzałości finansowej to dbanie o przyszłość, w tym zabezpieczenie siebie i swoich najbliższych - wynika z zaprezentowanego badania. Najczęstszą formą ubezpieczenia, z którego korzystają Polacy, jest ubezpieczenie grupowe (w zakładach pracy lub szkołach), które ma 48 proc. badanych, zaś indywidualną polisę na życie - 26 proc. "Posiadanie rodziny wiąże się często z podjęciem decyzji o wykupieniu ubezpieczenia. Wśród osób, które nie mają dzieci, jedynie 18 proc. zakupiło indywidualne ubezpieczenie na życie, podczas gdy wśród rodziców jest to już ponad jedna trzecia badanych" - podkreślił Nestorowicz.

Trzy najbardziej popularne ubezpieczenia wśród osób, które uważają się za dojrzałe, to ubezpieczenie grupowe, składki wpłacane do OFE oraz OC auta. Indywidualne ubezpieczenie na życie znalazło się na piątym miejscu, wykupiło je 28 proc. osób w tej grupie. "Posiadanie trzech najpopularniejszych typów ubezpieczeń nie wynika z inicjatywy samego ubezpieczonego. Jest proponowane przez pracodawcę bądź narzucone przez obowiązujący system prawny. Polacy wciąż nie wykazują inicjatywy i potrzeby ubezpieczania się" - zauważył Nestorowicz. Dodał, że 24 proc. ankietowanych uważa, że jest ono za drogie.

Badanie przeprowadził ośrodek GfK Polonia na przełomie marca i kwietnia 2017 roku. Miało ono charakter ilościowy, wywiady zrealizowano metodą CAWI na reprezentatywnej grupie osób pomiędzy 20. a 50. rokiem życia.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Połowa Polaków nie łączy dojrzałości z wiedzą o finansach osobistych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!