PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polscy przedsiębiorcy nie chcą wprowadzać nowych produktów

Autor: wnp.pl (KW)
06-11-2017 15:55 |  aktualizacja: 06-11-2017 16:42
Polscy przedsiębiorcy nie chcą wprowadzać nowych produktów
Fot. Shutterstock.com

Jedynie 10 proc. polskich przedsiębiorców planuje wprowadzić na rynek nowy produkt bądź usługę w ciągu najbliższego roku - to najgorszy wynik spośród wszystkich krajów objętych badaniem International Business Report, przeprowadzonym przez Grant Thornton. To również zdecydowanie poniżej średniej unijnej i globalnej (kolejno 33 proc. i 31 proc.).

  • Najwięcej firm będzie wdrażało działania na rzecz zwiększenia produktywności (62 proc.) i optymalizacji w działach sprzedaży (50 proc.).
  • Aktualny optymizm polskich przedsiębiorców odbiega od średniej unijnej.
Skąd tak niska skłonność firm do wprowadzania nowości do swoich ofert? Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że polskich przedsiębiorców „rozleniwiła” aktualna dobra koniunktura gospodarcza – skoro jest silny popyt na obecne produkty, to motywacja do tworzenia nowych jest niewielka. Wydaje się jednak, że źródeł problemu należy dodatkowo (a może nawet: raczej) szukać w obawie firm o przyszłą koniunkturę gospodarczą. Skoro popyt ma słabnąć, nie ma sensu inwestować w nowe produkty, a lepiej skupić się na optymalizacji biznesu w obecnym kształcie.

Polscy przedsiębiorcy przykładają dziś dużą wagę do dokonywania oszczędności i chętnie decydują się na działania optymalizacyjne bądź restrukturyzacje. Według badania Grant Thornton, w ciągu najbliższych 12 miesięcy najwięcej firm będzie wdrażało działania na rzecz zwiększenia produktywności (62 proc.) i optymalizacji w działach sprzedaży (50 proc.). Dla porównania, mniej niż połowa, bo 40 proc., planuje ekspansję na rynku krajowym, a 32 proc. firm planuje zatrudnić specjalistę do poszukiwania nowych talentów. Najmniej chętnie wybieraną formą rozwijania przedsiębiorstwa jest przeprowadzanie fuzji i przejęć (jedynie 2 proc. planuje takie działania).

- Pesymistyczne nastroje wśród przedsiębiorców co do przyszłej kondycji finansowej, niedostatek głów i rąk do pracy, a także niepokoje wynikające z niestabilnego otoczenia biznesowego nie sprzyjają zazwyczaj rozwojowi nowych produktów i usług - mówi Jolanta Jackowiak, partner w departamencie doradztwa Grant Thornton.

- Niestety, w takiej sytuacji spada skłonność do inwestycji, szczególnie w innowacyjne przedsięwzięcia, w to, co nowe i niepewne - dodaje.

Przedsiębiorstwa koncentrują się najczęściej na efektywności kosztowej, a więc optymalizacji procesów, redukcji kosztów działalności operacyjnej czy poprawie rentowności produktów i usług.  Wykazują jednocześnie niższą skłonność do podejmowania ryzyka, które zawsze występuje w procesie rozwoju nowego produktu. Do niskich nakładów na tworzenie przez polskie firmy nowych produktów bądź usług przyczynia się przygasający optymizm gospodarczy. Z badań Grant Thornton wynika, że w ostatnich latach optymizm gospodarczy uległ pogorszeniu (porównując średnią z dwóch ostatnich kwartałów z wynikiem z 2016 r. liczba optymistów zmniejszyła się o 6 pkt proc.). Należy jednak spojrzeć na wyniki z dłuższej perspektywy.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 075 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

788 537 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP