Polska Agencja Inwestycji i Handlu niedługo otworzy biuro w Chengdu

Dotąd nasze działania koncentrowaliśmy głównie na promocji Polski jako miejsca lokowania inwestycji chińskich czy azjatyckich, teraz coraz bardziej stawiamy na pobudzanie działalności eksportowej polskich przedsiębiorców, m.in. na rynek chiński - powiedział PAP szef biura PAIH w Szanghaju Andrzej Juchniewicz.

  • Polska Agencja Inwestycji i Handlu za dwa-trzy miesiące otworzy biuro w Chengdu; planuje uruchomienie przedstawicielstwa w Hongkongu
  • W listopadzie br. odbędą się targi China International Import Expo, PAIH będzie polskim koordynatorem wydarzenia
  • Według GUS w pierwszej połowie 2017 r. eksport z Polski do Chin wyniósł ok. 1 mld 61 mln dol., zaś import z Chin do Polski - ok. 12 mld 341 mln dol.


    Andrzej Juchniewicz poinformował, za dwa-trzy miesiące Polska Agencja Inwestycji i Handlu otworzy biuro w Chengdu. Agencja planuje też uruchomienie przedstawicielstwa w Hongkongu.

    -Zainteresowanie polskich firm tamtejszym rynkiem dynamicznie rośnie - podkreślił Andrzej Juchniewicz.

Czytaj także: Chiny administracyjnie unowocześniają strukturę przemysłu

Wyjaśnił, że Chengdu to "niezwykle perspektywiczny" rynek Chin Zachodnich.

- Jest to właściwie jedyne miejsce w Chinach, gdzie większość mieszkańców kojarzy Polskę, m.in. ze względu na połączenie kolejowe Łódź-Chengdu  - powiedział Andrzej Juchniewicz 

Podkreślił, że daje to możliwość bezpośredniego wejścia polskich produktów i marek przez Chiny Zachodnie do innych rejonów Azji.

Czytaj również: Chiny-Europa. Nowy Jedwabny Szlak - dwie strony medalu

- Zainteresowanie polskich przedsiębiorców sprzedażą produktów do Chin jest duże- powiedział Andrzej Juchniewicz.

Wskazał, że kwartalnie ZBH w Szanghaju odpowiada na ok. 150-200 zapytań ws. rynku chińskiego dotyczących np. certyfikacji, kanałów sprzedaży, targów.

- Dotąd skupialiśmy się głównie na promocji Polski jako miejsca lokowania inwestycji chińskich czy azjatyckich, teraz coraz większe znaczenie ma pobudzanie działalności eksportowej polskich przedsiębiorców  - powiedział Andrzej Juchniewicz.

Juchniewicz zaznaczył, że na szkoleniach PAIH dotyczących eksportu do Chin, które odbywały się w lutym w warszawskiej siedzibie Agencji, była ponad setka przedsiębiorców.

- Świadczy to o tym, że Azja, a w szczególności Chiny pojawiają się na radarze polskiego biznesu  - ocenił.

Wskazał na dużą rolę administracji publicznej we wspieraniu polskich przedsiębiorców w tych działaniach.

- Chodzi o to, żeby wyszli wreszcie z kokonu Unii Europejskiej i zaczęli silniej eksportować na dalsze rynki  - zaznaczył Andrzej Juchniewicz. 

Według niego szansą dla polskich firm, w szczególności z sektora MŚP, będą pierwsze w historii Chin targi poświęcone współpracy importowej - China International Import Expo, które rząd w Pekinie uważa za ważny krok ku liberalizacji handlu i otwarciu tamtejszego rynku na artykuły importowane.

PAIH będzie polskim koordynatorem wydarzenia.

-Już teraz zapraszamy rodzimych przedsiębiorców do udziału w tej pięciodniowej imprezie, która rozpoczyna się 5 listopada tego roku - powiedział Andrzej Juchniewicz.

- Będziemy mieć do dyspozycji prawie 800 m kw powierzchni wystawienniczej w pawilonach branżowych: urządzenia elektroniczne, odzież i akcesoria, motoryzacja, urządzenia nowej generacji, żywność i produkty rolne, urządzenia medyczne i wyposażenie oraz handel usługami  - zapowiedział.

Wcześniej, jak przypomniał, polscy przedsiębiorcy mogą "zaprezentować się na targach produktów Europa Środkowo Wschodnia-Chiny w Ningbo, które odbędą się 8-12 czerwca".

Dodał, że rodzime firmy będą mogły również uczestniczyć w realizowanym przez PAIH programie Polskie Mosty Technologiczne, wspierającym ekspansję zagraniczną - także do Chin.

Według  Andrzeja Juchniewicza w zacieśnianiu współpracy handlowej między Polską a Chinami pomaga też inicjatywa Pasa i Szlaku.

- Mam tu na myśli nie tylko współpracę logistyczną, ale też możliwość "wypychania" polskiego eksportu na rynek chiński. W końcu chińskie władze centralne zrozumiały, że nie jest to autostrada czy szlak kolejowy tylko w jedną stronę, czyli z Chin do Europy. Na tym przedsięwzięciu muszą skorzystać obie strony - powiedział. Andrzej Juchniewicz.

W ocenie  Andrzeja Juchniewicza jest szansa, by zmienić niekorzystny bilans obrotów handlowych między Polską a Chinami.

Według GUS w pierwszej połowie 2017 r. eksport z Polski do Chin wyniósł ok. 1 mld 61 mln dol., zaś import z Chin do Polski - ok. 12 mld 341 mln dol.

- Mając na uwadze, że władze centralne Państwa Środka w perspektywie 3-5 lat stawiają na promocję importu do Chin oraz uwzględniając inwestycje chińskie w Polsce ten bilans, mam nadzieję, poprawi się na naszą korzyść. Nie będzie to oczywiście proporcja 1:2, ale raczej 1:9 - ocenił Andrzej Juchniewicz. 

 

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

  • Chiny

    Przelicz walutę
  • yuan (CNY)

  • 0,555 złoty (PLN)

    0,129 EUR, 0,139 USD

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska Agencja Inwestycji i Handlu niedługo otworzy biuro w Chengdu

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!