Polska branża AGD łapie zadyszkę?

Polska branża AGD łapie zadyszkę?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Choć w ubiegłym roku wartość sprzedaży sprzętu AGD wzrosła o 6 proc. do 5,46 mld zł w porównaniu do roku 2015 i Polacy wydali o miliard zł więcej niż rok wcześniej, to przed branżą coraz więcej wyzwań. Spada bowiem dynamika eksportu, gorsza jest też, choć cały czas na plusie, produkcja.


Cały czas produkcja i eksport są na plusie, ale jest trochę gorzej niż w poprzednich latach, tłumaczy Wojciech Konecki ze Związku Pracodawców i Producentów Sprzętu AGD CECED Polska.

- Jest kilka przyczyn spadku dynamiki. Nadal sprzedaż na rynki wschodnie jest niezadowalająca. Tutaj chyba nieprędko odzyskamy pozycję, która mieliśmy kilka – kilkanaście lat temu. Również rynki zachodnie, które są naszymi głównymi odbiorcami, nie zanotowały szczególnych wzrostów i chyba zaczyna się dość ostra konkurencja pomiędzy fabrykami w ramach koncernu. Nie możemy spać tutaj spokojnie. Oddech Rumunii, Turcji cały czas czujemy na plecach. Nadal jesteśmy i będziemy stolicą produkcji dużego sprzętu AGD w Europie, ale wiadomo, że trzeba być czujnym - mówi gość Polskiego Radia 24.

Nowe inwestycje

W ubiegłym roku w polskich fabrykach powstało 22,1 mln sztuk sprzętu AGD, to o 2,1 proc. więcej niż w roku 2015. Ten rok może się okazać jednak lepszy. Pojawią się bowiem nowe inwestycje. Firma Whirpool, jedna z firm, amerykański producent sprzętu gospodarstwa domowego przenosi swoje fabryki z Francji do Łodzi.

- To będą duże inwestycje amerykańskie, ale też we Wrocławiu duża inwestycja niemiecka. Nasz przemysł już zainwestował ponad 12 mld zł w produkcję tego sprzętu, a kolejne inwestycje czekają nas w tym roku. Co bardzo cieszy, są to inwestycje nie tylko w samą produkcję, ale też i w badania i rozwój. Także będą powstawały centra kompetencji i centra rozwoju, badań, ale też i centra logistyczne obsługujące polski przemysł. Ale trzeba pamiętać, że dzięki temu rosną również małe i średnie firmy, czyli poddostawcy polscy i także zagraniczni, którzy zainwestowali w naszym kraju – wyjaśnia ekspert.

Problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników

Z drugiej jednak strony, przed branżą sporo wyzwań. Jednym z nich jest problem ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników, przyznaje Wojciech Konecki.

- Borykamy się z tym problemem i prawie w każdym z naszym zakładów jest zatrudnionych kilkadziesiąt, a nawet kilkaset osób z zagranicy, szczególnie ze wschodnich krajów, z Ukrainy. Nasza produkcja jest zlokalizowana w trzech ośrodkach: we Wronkach, w Łodzi, na Dolnym Śląsku i te obszary powoli stają się „wydrenowane” nie tylko przez nasz przemysł, ale też przez inne przemysły i inne przedsiębiorstwa. Oczywiście z tym walczymy. To nie jest głównym powodem zahamowania tempa wzrostu naszej produkcji i eksportu, ale na pewno jest dużym utrudnieniem. Musimy też patrzeć w przyszłość i zastanawiać się, co będzie za 2 czy 5 lat, bo planujemy nadal wzrosty produkcji, a nawet przyspieszenie - mówi gość Polskiego Radia 24.

Przed nami wzrosty cen

Walka o pracowników, która wpływa m.in. na wyższe koszty produkcji, to z kolei zła informacja dla konsumentów, którzy już wkrótce będą musieli więcej zapłacić za sprzęt AGD.

- Tania siła robocza już nie jest głównym naszym atutem. Musimy znajdować kolejne. Wiadomo, że i pracownicy coraz więcej kosztują. Następuje też wzrost cen ze względu na wzrost cen surowców. I obawiam się, że w tym roku nastąpi wzrost cen, chociażby z tego powodu, że już inflacja ruszyła. Są też dodatkowe koszty, o których się nie mówi, koszty recyklingu, całej gospodarki obiegu zamkniętego. To są czynniki kosztotwórcze - podkreśla Wojciech Konecki. 

A co za tym idzie możemy się spodziewać kilkuprocentowych wzrostów cen na rynku AGD.

Polska jest europejskim liderem produkcji AGD. Największy udział w produkcji mają pralki (30 proc.) i zmywarki (21 proc.). Większość (około 19,2 mln sztuk) trafiła na eksport, głównie do Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polska branża AGD łapie zadyszkę?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!