PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Polska-Chiny: mogło być lepiej. Jest szansa, że będzie

Autor: wnp.pl (Adam Sofuł)
17-05-2014 15:25 |  aktualizacja: 01-07-2014 11:53
Polska-Chiny: mogło być lepiej. Jest szansa, że będzie
Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Jeśli chodzi o polsko-chińskie relacje gospodarcze to wciąż jesteśmy na początku drogi - taki wniosek wypływa z dyskusji podczas sesji "Współpraca Polski i Chin" na III Forum Współpracy Gospodarczej Polska-Chiny w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Zdaniem uczestników debaty możemy jednak tą drogą iść znacznie szybciej niż dotychczas.

Gospodarcze realia nie nadążyły za politycznymi deklaracjami. Silne zbliżenie polsko-chińskie polityczne sprzed trzech lat nie zaowocowało jak dotychczas takim rozwojem współpracy gospodarczych na jakie obie strony miały nadzieje słuchając deklaracji polityków. W trakcie dyskusji z wymieniano kilka przyczyn takiego stanu rzeczy - przełom w polsko-chińskich stosunkach politycznych przypadł na okres, w którym Chiny zmieniają swój rozwój gospodarczy, to zaś skłoniło wielu przedsiębiorców do rewizji swoich planów. Po drugie wciąż utrzymują się różnice instytucjonalne i kulturowe. Po trzecie wreszcie - co otwarcie przyznawano podczas kongresu - mimo wielu spotkań, misji handlowych i dyskusji takich jak na Katowickim kongresie wzajemna wiedza o sobie Polski i Chin wciąż pozostawia wiele do życzenia.
- Wzajemne zapoznanie się społeczności i obywateli leży u podstaw współpracy gospodarczej - mówił Zuotao Xiang, wicedyrektor Centrum Studiów Europejskich na Uniwersytecie Pekińskim, dodając, że sytuacja w tym względzie wprawdzie się poprawia, ale bardzo powoli. Można jednak dostrzec starania by zmienić ten stan rzeczy. - Ambasada polska w Chinach podjęła w ostatnim czacie wiele akcji promocyjnych - przyznał Xiang, zaznaczył jednak, że na efekty tych starań trzeba będzie poczekać. - Na razie wiedza o Polsce pozostaje w chinach na poziomie lat 90. Ubiegłego wieku - stwierdził Xiang.

Rosnące zainteresowanie współpracą polsko chińską potwierdza również Weijing Wang z Huawei Polska. - Ostatnio wyraźna jest tendencja do promowania polskich produktów w Chinach - są organizowane takie akcje i programu jak Go China czy Made in Polnad - stwierdził Wang, dodając, że to krok w dobrym kierunku. - Marketing jest bardzo ważny, aby Chińczycy poznali dobre polskie produkty - stwierdził dyrektor w Huawei Polska.

Barierą są też różnice kulturowe i instytucjonalne. Przede wszystkim mocne uzależnienie chińskiego biznesu od polityki - przy czym, co podkreślali niema wszyscy dyskutanci - nie jest to w Państwie Środka patologią, ale świadomie prowadzoną konsekwentną polityką. Rodzi jednak określone konsekwencje. - Chińscy przedsiębiorcy nie postrzegają kwestii stosunków gospodarczych jako sprawy stricte gospodarczej. Bardzo często reprezentują przedsiębiorstwa państwowe i dla nich kwestie decyzji politycznych władz chińskich są bardzo istotne - powiedział Xiang, jako przykład podając nienajlepsze stosunki polityczne Chin z Czechami. - Wielu przedsiębiorców nie chce urazić chińskich władz i raczej nie podejmuje inwestycji w tym kraju - powiedział Xiang. - Sektor polityczny będzie miał duży wpływ na działania gospodarcze - potwierdza Xinagyang Tang, prezes Xinhua Topsky Consulting.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 885 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP