XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Polski przemysł kosmiczny napędem dla innowacyjnych branż

Polski przemysł kosmiczny napędem dla innowacyjnych branż
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polski przemysł kosmiczny, choć nie zatrudnia dziesiątek tysięcy pracowników, to jednak może stać się forpocztą innowacyjności dla wielu innych branż. Polska nie wybuduje rakiet zdolnych polecieć na Księżyc i samodzielnie nie skolonizuje Marsa, jednak może mieć w tym udział.

  • Polski przemysł kosmiczny musi wiedzieć, na jakich działaniach powinien się skupić.
  • Nasze firmy nie będą się specjalizowały "we wszystkim" - muszą postawić na wąskie zagadnienia.
  • - Kosmodrom w Polsce? Dlaczego nie? W niektórych segmentach to możliwe - mówi Sławomir Kosieliński.
  • Artykuł powstał w oparciu o dyskusję podczas panelu "Przemysł kosmiczny", który odbył się na X Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach.

Na razie branża boryka się z różnymi wyzwaniami. Jednym z nich jest brak dokumentu rządowego, który wskazywałby, w jakim kierunku powinna pójść, tak aby efekty jej pracy były jak najlepsze dla gospodarki.
- Faktycznie, nie powstał jeszcze odpowiedni dokument mający definiować przemysł kosmiczny - mówi Grzegorz Brona, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej (stanowisko objął zaledwie nieco ponad dwa miesiące temu - przyp. red.). - Jednak w naszym kraju podejmowanych jest wiele działań mających znamiona elementów takiego dokumentu - dodaje urzędnik.

Jak przyznaje, do jesieni mają być przygotowane główne wytyczne dla takiego dokumentu. Ten czas poświęcony będzie między innymi na liczne spotkania z przedstawicielami branży, bo nie możemy robić programu w oderwaniu od tego, jak faktycznie rozwija się biznes kosmiczny w naszym kraju.

Dlaczego jednak w ogóle stawiać na przemysł kosmiczny?
- Przemysł kosmiczny jest jedną z tych wysoko rozwiniętych branż, zaawansowanych technologicznie, które mogą umożliwić konkurencję na światowym rynku - przekonuje Robert Nowicki, zastępca dyrektora w Departamencie Innowacji Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Jak zaznacza, stąd też utworzenie Państwowej Agencji Kosmicznej i wpisanie "kosmicznego biznesu" w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

- Ten sektor może być motorem innowacyjności, państwo stara się go wspierać. Stąd też nasza współpraca z Europejską Agencją Kosmiczną - podkreśla urzędnik.

Jak przemysł kosmiczny oceniają firmy go tworzące oraz specjaliści?

Wszyscy podkreślają, że trzeba dobrze zdefiniować, co chcemy w tej branży osiągnąć. Przemysł ten bowiem powinien być dostosowany do faktycznych potrzeb. Zaledwie kilka państw na świecie - zwykłe tych najbogatszych lub mających mocarstwowe zapędy - buduje faktycznie wielkie rakiety i wysyła je w przestrzeń kosmiczną. Pozostałe mogą próbować się w czymś specjalizować.
- Nie ukrywajmy, nie będziemy budować wielkich rakiet, ale możemy być mocni w niektórych specjalizacjach. Teleinformatyka, elementy łączności, integracja poszczególnych zespołów to coś, co możemy robić - mówi Sławomir Kosieliński, prezes fundacji Instytut Mikromakro, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Państwowy Instytut Badawczy.

Jego zdaniem specjalizacją naszych firm może być budowa nanosatelitów i budowa rakiet wynoszących je na niską orbitę.

- Kosmodrom w Polsce? Dlaczego nie? W niektórych segmentach to możliwe - podkreśla Kosieliński.
Zdaniem Aleksandry Bogdan-Włodek, dyrektora Laboratorium Badań Materiałów w Śląskim Centrum Naukowo-Technologicznym Przemysłu Lotniczego, ważne w kontekście omawiania perspektyw branży kosmicznej jest zrozumienie jej specyfiki.

- Przy współpracy z zagranicznymi podmiotami widać ich dojrzałość. To droga także dla nas - tłumaczy Bogdan-Włodek. Dojrzałość zagranicznych firm przejawia się m.in. w fakcie, że nowe koncepcje i rozwiązania mają charakter wdrożeniowy i znajdują zastosowanie w przemyśle. Komercjalizacja działań firm z branży kosmicznej to jedno z najważniejszych zadań.

Zresztą śląska firma już silnie współpracuje z Thales Alenia Space (francusko-włoskie konsorcjum oferujące rozwiązania dla przemysłu kosmicznego). W przyszłości dzięki transferowi technologii może stać się jednym z dostawców dla TAS.

Podobnego zdania jest Grzegorz Brona. Warto zaznaczyć, że choć obecnie jest urzędnikiem, to wcześniej był współzałożycielem i od 2015 prezesem zarządu firmy Creotech Instruments, spółki działającej w branży kosmicznej (znanej m.in. z budowy pierwszego polskiego komercyjnego satelity i układów elektronicznych umożliwiających synchronizację czasu urządzeń).

- Przemysł kosmiczny pasuje do wielu innych branż. Creotech wyrósł na rozwiązaniach kosmicznych, aby potem przejść na inne branże - tłumaczy były prezes spółki. Jego zdaniem przetwarzanie danych z dronów i satelitów i przemysł medyczny to branże, które na rozwoju kosmicznego segmentu mogą znacząco zyskać.

- Należy pamiętać, że przemysł kosmiczny to przemysł nowych technologii. Może nadać nowe kierunki rozwoju innym branżom, wytyczyć procedury - podkreśla Brona.
Ograniczanie i potrzebę skupienia się tylko na wybranych zagadnieniach widzi Adam Piotrowski, prezes VIGO System. Ta mieszcząca się w Ożarowie Mazowieckim firma produkuje przede wszystkim niechłodzone, fotonowe detektory podczerwieni. Warto zaznaczyć, że 6 sierpnia 2012 r. na Marsie wylądował łazik marsjański Curiosity, który wyposażono m.in. w detektor podczerwieni wyprodukowany w VIGO. 

Zdaniem Piotrowskiego nie można wszystkiego samodzielnie wypracować. - Cross-sektorowość jest kluczowa, skopiowanie dobrych wzorców z innych branż nie jest złe. Teraz nie musimy jak w czasach "żelaznej kurtyny" wszystkiego tworzyć od początku. Głównym celem jest połączenie naszej unikalnej technologii z innymi rozwiązaniami, najlepiej tak, aby spełnione zostały wymagania innych branż - mówi menedżer.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polski przemysł kosmiczny napędem dla innowacyjnych branż

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!