Zrównoważony rozwój wymaga nadrobienia dystansu przez wschodnie województwa Polski, co oznacza konieczność inwestycji, zwłaszcza w infrastrukturę - napisał prezydent RP Andrzej Duda w liście do uczestników rozpoczętego w środę Wschodniego Kongresu Gospodarczego. Przebieg kongresowej debaty tylko potwierdził tę diagnozę.
- Polska Wschodnia dokonała w ostatnich latach ogromnego postępu, zwłaszcza w infrastrukturze, ale wciąż musi nadrabiać zaległości.
- Kluczem do dalszego rozwoju może być innowacyjność, bo region ma do tego odpowiedni potencjał w postaci ośrodków akademickich i dobrze wykształconych kadr.
- Współpraca transgraniczna ze Wschodem to szansa dla regionu.
- Bez rozwoju infrastruktury nie będziemy mogli pełnić roli bramy na Wschód - mówił Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego podczas sesji otwierającej Wschodni kongres Gospodarczy w Białymstoku.
Rzeczywiście, jeszcze do niedawna kiepski stan infrastruktury komunikacyjnej był jedną z barier rozwoju dla terenów Polski Wschodniej. Kiepskie połączenia z resztą kraju zniechęcały potencjalnych inwestorów. Cały czas zachodzą jednak zmiany.
- Widzimy ogromny postęp w Polsce Wschodniej, także jeśli chodzi o infrastrukturę - mówił Wolfgang Munch, zastępca dyrektora wydziału ds. Polski, Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej, podczas sesji otwierającej Wschodni Kongres Gospodarczy. - Ustanowiono łączność tej części Polski z resztą kraju, ale i z całą UE - komentował ostatnie inwestycje infrastrukturalne w regionie, w tym budowę drogi S8 i przywrócenie po remoncie połączenia kolejowego Warszawa-Białystok. W planach są kolejne działania.
Przed regionem rysują się także perspektywy współpracy międzynarodowej, w wymiarze regionalnym, ale również globalnym. Przyczyniają się do tego takie inwestycje jak korytarze transportowe Via Carpatia, Via Baltica i Nowy Jedwabny Szlak.
- Dobrze że via Carpatia już się zarysowała, ale ten europejski korytarz wciąż jest tylko w naszych marzeniach. Zabiegamy o to by Unia Europejska wpisała uznała ten korytarz za projekt priorytetowy - dodawał Jerzy Leszczyński, a Jacek Socha, partner w PwC, podkreślał, że oprócz budowy via Carpatii szalenie istotne będzie powodzenie rządowych planów dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego. - To by oznaczało, że miasta wschodniej Polski w ciągu dwóch godzin jazdy zyskują dostęp do dużego portu lotniczego, a po następnych dwóch mogą być w niemal każdym zakątku Europy - mówił Jacek Socha, dodając, że powodzenie tego projektu będzie bardzo ważne dla określenia roli Polski Wschodniej jako bramy na Wschód.
Nie tylko infrastruktura
- Cały czas widać inwestycje w infrastrukturę - podkreślał Munch, dodając jednak: Infrastruktura sama w sobie nie jest tym, co sprawi że Polska Wschodnia stanie się regionem klasy światowej. Trzeba podjąć inne kroki.
Jakie? Ano przede wszystkim postawić na to, co Polska Wschodnia już ma, a co wciąż pozostaje niedoceniane. - Wiemy że w Polsce Wschodniej mamy światowej klasy uniwersytety, mamy innowacje, które coraz szerzej wkraczają do mainstreamu świata biznesowego. Atutem regionu nie są już niskie płace. Jest wiele krajów, gdzie zarobki są niższe - mówił Wolfgang Munch. - W nowej perspektywie budżetowej chcemy się skoncentrować na przedsiębiorczości i innowacyjności. Większą uwagę trzeba zwracać na uniwersytet, pobudzić współpracę miedzy światem nauki i lokalnym biznesem. Już teraz następuje ta zmiana - zapowiadał przedstawiciel KE.
O zmianie modelu gospodarczego mówił również Jan Mikołuszko, przewodniczący Rady nadzorczej Unibep. - Trwa przebudowa polskiej przedsiębiorczości - oceniał. – Mamy zmianę modelu rozwoju gospodarczego. Absolutnie skończył się model oparty o bardzo tanią siłę roboczą. Biznesy, które na tym oparły swoją działalność dzisiaj muszą zredefiniować swoją przyszłość – stwierdził szef rady nadzorczej Unibepu.
Zdaniem Jacka Sochy, gdyby niskie płace były podstawowym czynnikiem konkurencyjnym, Polska Wschodnia nie miałaby sobie równych. - Te województwa mają najwyższe w kraju wskaźniki bezrobocia i najniższe wskaźniki płac - mówił partner w PWC. Podkreślił jednak, że rozwój wymaga przemyślanej strategii. - Czy rozwój w najbliższych 10-20 latach będzie kopiowaniem dotychczasowych form przemysłu, czy w czasie gdy wchodzimy w świat cyfryzacji i mobilności, będzie wymagał innych narzędzi i kompetencji - pytał Jacek Socha.
Współpraca transgraniczna
Sporo miejsca w dyskusji poświęcono również współpracy transgranicznej.
- Brama na Wschód jest mało używana. Przez ostatnie 10 lat eksport do Rosji, Ukrainy i na Białoruś spadł o połowę. W tym samym czasie produkcja wzrosła dwukrotnie, podobnie jak eksport ogółem - mówił Sławomir Sosnowski, marszałek województwa lubelskiego.
Potwierdzał to Jerzy Leszczyński. - Zachód jest głównym biznesowym partnerem Polski Wschodniej. Wytwarzane tutaj towary sprzedajemy przede wszystkim do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, krajów skandynawskich - mówił. A Wschód? - Przyszłość jest na Wschodzie zarówno w odniesieniu do handlu, jak i dla inwestycji - mówił marszałek województwa podlaskiego.
Zdaniem samorządowców przydałoby się większe wsparcie dla tych transgranicznych relacji.
- Dla nas mieszkających w Polsce Wschodniej ważne jest również Partnerstwo Wschodnie, to jak wspierane są peryferyjne regiony w UE. Dziś odczuwamy niedosyt środków na projekty realizowane wspólnie z naszymi wschodnimi partnerami - mówił Sławomir Sosnowski.
W odpowiedzi Wolfgang Munch namawiał do większej aktywności. - My w Brukseli nie znamy prawdziwych wyzwań, przed którymi stoicie. Możemy co najwyżej czytać raporty. Inicjatywa musi wyjść od was. Do tego służy polityka spójności. To wy wybieracie projekty, wybieracie kontrahentów - mówił przedstawiciel KE.
Możliwe są również inne geograficzne kierunki ekspansji. Do inwestowania w Serbskiej Republice Bośni i Hercegowiny namawiał występujący jeszcze przed debatą Petar Djokić, minister przemysłu, energetyki i górnictwa tego kraju. - Inwestorzy są u nas chronieni prawem, dzięki zgodnej z przepisami Unii Europejskiej ustawie o ochronie inwestycji zagranicznych, mamy korzystną politykę fiskalną, z 10-procentowym podatkiem dochodowym i 17-procentowym podatkiem VAT oraz atrakcyjne koszty pracy, co w sumie składa się na najkorzystniejsze do inwestowania warunki w regionie - przekonywał. - Jesteśmy świadomi w jak znacznym stopniu współpraca między regionami jest przyszłością Europy - podsumował minister przemysłu, energetyki i górnictwa Republiki Serbskiej.
WKG - młoda metryka, ale wysoki prestiż
Jaki zatem pomysł na Polskę Wschodnią? - Przyszłość leży w nas. Jako przedsiębiorcy powinniśmy być przekonani, że możemy. Jeżeli będziemy przekonani, że damy radę wykorzystać nasze położenie, to inni pomogą - mówił Jan Mikołuszko.
- Trzeba wierzyć w siebie, być innowacyjnym i wykorzystać to, co ma do zaoferowania Europa - wtórował mu Wolfgang Munch.
Jak przekuć te piękne hasła na konkretne biznesowe narzędzia? WKG jest dobrym miejscem by poszukać odpowiedzi na te pytania. Wschodni Kongres Gospodarczy to inicjatywa o młodej metryce, ale wysokim prestiżu - ocenił prezydent Andrzej Duda w liście do uczestników Kongresu.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Pomysł na Polskę Wschodnią: infrastruktura, inwestycje, innowacje