PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Prezes UOKiK: decyzja w sprawie polisolokat wkrótce

Autor: PAP
04-09-2015 08:36
Prezes UOKiK:  decyzja w sprawie polisolokat wkrótce

Chcemy, żeby konsumenci mieli pożytek z naszych działań teraz, a nie za kilka lat i dlatego staramy się przekonać przedsiębiorców, aby dobrowolnie zaproponowali sposób zrekompensowania konsumentom poniesionych przez nich szkód - mówi prezes UOKiK Adam Jasser

Fot. (mat. pras. UOKiK)

UOKiK wkrótce wyda kolejne decyzje w sprawie polisolokat. Postępowania jeszcze trwają, bo wolimy uzyskać najlepszy efekt dla pokrzywdzonych konsumentów w wyniku ugody niż dla zasady wymierzać kary, choć i te nie są wykluczone - mówi PAP prezes Urzędu Adam Jasser.

Zapowiada także wprowadzenie przez UOKiK od września tzw. "szczegółowego uzasadnienia zarzutów", które - na wzór procedury stosowanej przez Komisje Europejską - będzie przesyłane przedsiębiorcom, wobec których prowadzone są postępowania przed urzędem.
W październiku zeszłego roku cztery firmy dostały od UOKiK kary za sprzedaż polisolokat. Zapowiadaliście wówczas, że będą kolejne decyzje, ale mimo że poszkodowanych jest wielu klientów, decyzji wciąż nie ma. Dlaczego?

- Postępowania trwają długo, co wynika ze stopnia skomplikowania tej materii i z tego, że prowadzimy jednocześnie kilkanaście postępowań, także w stosunku do kilku z większych graczy na tym rynku. Chcemy upewnić się, że decyzje, które wydamy, będą spójne. Kolejna grupa decyzji w sprawie ubezpieczeń z funduszem kapitałowym wkrótce.

Czy będą kary?

- Nie każda decyzja musi być związana z karami. Naszym celem jest przede wszystkim przywracanie prawidłowego funkcjonowania rynku i szukania sposobu na to, żeby konsumenci nie byli pokrzywdzeni lub żeby ewentualne straty wynikające z łamania ich praw mogły być zrekompensowane. Zadaniem Urzędu nie jest wymierzanie kar, ale zminimalizowanie szkodliwości działań przedsiębiorców, co oznacza uzyskanie od nich jak najlepszych warunków zobowiązań wobec klientów.

Z naszego doświadczenia wynika, że wydanie decyzji stwierdzających naruszenie zbiorowych interesów konsumentów samo w sobie nie musi prowadzić do poprawy sytuacji pokrzywdzonych, nawet jeśli nałożona kara jest wysoka. Ukarane instytucje masowo odwołują się od nich w sądach, co bardzo przeciąga dochodzenie do sprawiedliwości. Chcemy, żeby konsumenci mieli pożytek z naszych działań teraz, a nie za kilka lat i dlatego staramy się przekonać przedsiębiorców, aby dobrowolnie zaproponowali sposób zrekompensowania konsumentom poniesionych przez nich szkód.

A w jaki sposób zamierzacie to osiągnąć? Firmy chyba niechętnie idą na ugodę?

- Przeciwnie, liczni przedsiębiorcy chętnie negocjują z urzędem. Gdy mają otwarte postępowanie i grozi im kara 10 proc. obrotu, kalkulują ryzyko. Poza tym, nawet nadzieja na wygraną w sądzie nie zwalnia z obowiązku stworzenia rezerwy na poczet kary - niekiedy całkiem dużej - na trzy czy pięć lat, do czasu decyzji sądu. Przedstawiając zobowiązanie, przedsiębiorcy mogą myśleć o przyszłości.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 261 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

797 968 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 865 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP