Europejskie szlaki transportowe omijają Polskę

Europejskie szlaki transportowe omijają Polskę
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Europejskie szlaki transportowe omijają Polskę, chociaż nasz kraj ma dogodne położenie geograficzne jako kraj tranzytowy - poinformował w czwartek w Sejmie prezes Najwyższej Izby Kontroli (NIK) Mirosław Sekuła.

W Sejmie trwa debata o sytuacji w transporcie lądowym w Polsce. Posłowie zapoznają się z wynikami kontroli prowadzonych przez NIK w sprawie sytuacji w transporcie drogowym i kolejowym. Sejm rozpatruje również projekt uchwały w sprawie funkcjonowania transportu lądowego w Polsce. Uchwała ma wezwać rząd m.in. do działań skutkujących dostosowaniem stanu technicznego infrastruktury transportu do standardów UE.

Polskie drogi należą do najgorszych i najbardziej niebezpiecznych w Europie. Nie spełniają standardów Unii Europejskiej pod względem parametrów technologicznych, struktury i stanu technicznego - mówił prezes NIK.

Z powodu niedostosowania dróg publicznych do wymaganych standardów, nasze drogi są rozjeżdżane przez samochody. Na co drugim kilometrze powstały głębokie koleiny. W krajach "starej Unii" takie drogi są wyłączane z użytkowania. Gdyby stosować tego rodzaju kryteria w Polsce, należałoby wyłączyć z ruchu połowę sieci drogowej - powiedział Sekuła.

Na koniec 2004 roku autostrady stanowiły tylko 0,21 proc. ogólnej długości dróg publicznych o twardej nawierzchni. Ich udział był więc 10-krotnie mniejszy niż średnio w 15 krajach Unii Europejskiej.

Poziom bezpieczeństwa na drogach w Polsce kształtuje się znacznie poniżej średniego poziomu europejskiego, ponieważ na 100 wypadków drogowych ginie w Polsce prawie 4 razy więcej osób niż przeciętnie w krajach UE.

Układ i parametry techniczne szlaków kolejowych również nie spełniają unijnych standardów. 50 proc. kolejowych obiektów inżynieryjnych ma ponad 91 lat, a zaledwie 2,3 proc. poniżej 16 lat.

W ciągu ostatnich 15 lat trzykrotnie zmniejszyła się długość torów kolejowych, spełniających standardy unijne, czyli dostosowanych do ruchu pociągów z prędkością powyżej 120 km/godz.

Zdaniem prezesa NIK, w Polsce należy wypracować program rozwoju transportu na 15 lub 20 lat, co do którego byłyby zgodne wszystkie lub prawie wszystkie opcje polityczne. Należy też przyjąć jednolity system finansowania budowy i eksploatacji autostrad. Kolejny wniosek NIK dotyczy pilnej potrzeby zakończenia restrukturyzacji Grupy PKP.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!