Resort finansów chce nowelizacji przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r.

MF proponuje nowelizację przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r.  Resort chce złagodzić m.in. niekorzystne dla firm rodzinnych regulacje dotyczące amortyzacji. Odpowiednie zmiany przewiduje projekt opublikowany w czwartek na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

  • Projekt został przygotowany pod koniec listopada zeszłego roku. Resort finansów prosił wówczas o niezwłoczne rozpatrzenie, bowiem chodzi o zmianę przepisów, które miały wejść w życie 1 stycznia 2018 r.
  • Zmiany nie udało się wprowadzić - regulacje, które MF chce zmienić zaczęły obowiązywać z początkiem tego roku.
  • Według MF, projekt odpowiada na postulaty firm rodzinnych i łagodzi wprowadzoną od 1 stycznia br. regulację dotyczącą rozliczania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych nabytych w drodze spadku lub darowizny.
  • Proponowana obecnie zmiana umożliwia spadkobiorcom ponowne określenie wartości początkowej nabytych w ten sposób środków trwałych. Zgodnie z październikową nowelizacją, spadkobiercy zostali pozbawieni takiej możliwości.

Chodzi o projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności i ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

- Projekt jest w rzeczywistości nowelizacją nowelizacji ustawy o CIT i PIT z października zeszłego roku. Jego celem jest między innymi poprawienie niektórych przepisów zmienionych powyższą nowelą - wyjaśnia doradca podatkowy z Crido Taxand Łukasz Bączyk.

Z dokumentu przesłanego przez Ministerstwo Finansów do Stałego Komitetu Rady Ministrów wynika, że projekt został przygotowany pod koniec listopada zeszłego roku. Resort finansów prosił wówczas o niezwłoczne rozpatrzenie, bowiem chodzi o zmianę przepisów, które miały wejść w życie 1 stycznia 2018 r. Zmiany nie udało się wprowadzić - regulacje, które MF chce zmienić zaczęły obowiązywać z początkiem tego roku.

Jak wskazało MF w dokumencie, projekt został przygotowany m.in. w związku z koniecznością przesunięcia o 6 miesięcy terminu wejścia w życie przepisów dotyczących utworzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych.

Według MF, projekt odpowiada ponadto na postulaty firm rodzinnych i łagodzi wprowadzoną od 1 stycznia br. regulację dotyczącą rozliczania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych nabytych w drodze spadku lub darowizny. Proponowana obecnie zmiana umożliwia spadkobiorcom ponowne określenie wartości początkowej nabytych w ten sposób środków trwałych. Zgodnie z październikową nowelizacją, spadkobiercy zostali pozbawieni takiej możliwości.

- W odniesieniu zaś do środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) nabytych w drodze darowizny projekt pozwoli na zaliczenie w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od takich środków (wartości), zwolnionych od podatku od spadków i darowizn, w przypadku, gdy środki te były wykorzystywane przez darczyńcę w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i obdarowany będzie wykorzystywał te środki w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej - tłumaczy MF.

Zgodnie z propozycją MF, obdarowany będzie mógł przyjąć wartość składników majątku określoną przez darczyńcę i będzie mógł kontynuować ich amortyzację.

Ministerstwo wyjaśniło, że brak nowelizacji oznacza, że "od dnia 1 stycznia br. obdarowany zostanie pozbawiony prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (...) otrzymanych w formie darowizny".

Projekt przewiduje też, na wniosek MSWiA, zwolnienie z podatku przychodów z tytułu pomocy finansowej otrzymanej od policji przez osoby chronione przez nią na podstawie ustawy o świadku koronnym. Chodzi o przychody tzw. małych świadków koronnych.

Zmiany dotyczą też doprecyzowania przepisów m.in. o opodatkowaniu dochodu ze zbycia akcji uzyskanych w ramach programów motywacyjnych; jednoznacznie mają wskazać też, że podatkowi nie podlega wniesienie do spółek i spółdzielni wkładów pieniężnych.

Projekt spotkał się z krytyką Rządowego Centrum Legislacji. Nie chodzi jednak o zarzuty merytoryczne, ale dotyczące legislacji. RCL zwraca uwagę w opinii do projektu (przygotowanej 1 grudnia zeszłego roku), że "w świetle zasady pewności prawa i zasady zaufania do państwa i stanowionego prawa wynikających z art. 2 Konstytucji, zastrzeżenia może budzić zarówno dokonywanie częstych zmian ustaw podatkowych, jak i +nakładające się+ na takie częste zmiany - wprowadzanie zmian ustaw nowelizujących ustawy podatkowe, jak czyni się to w opiniowanym projekcie".

"Takich piętrowych konstrukcji dokonywania zmian systemu prawnego nie można uznać za sprzyjające pewności prawa, co podkreślają też zasady tworzenia prawa, dopuszczając ich stosowanie jedynie +w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia luki w prawie" - zastrzega RCL.

W odpowiedzi na uwagi RCL resort finansów poinformował, że rozwiązania zawarte w projekcie służą poprawie sytuacji prawnej podatników oraz mają na celu wyeliminowanie ewentualnych wątpliwości w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. "W konsekwencji, zmiany zaproponowane w projekcie są korzystne dla podatników" - podkreśla MF. Dlatego, zdaniem resortu finansów, przewidziane krótkie vacatio legis (projekt mówi o wejściu w życie zmian 1 stycznia br.) nie stoi w sprzeczności z zasadami demokratycznego państwa prawa.

W grudniu Sejm i Senat poparły odroczenie o pół roku utworzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych, opowiadając się za odpowiednią nowelizacją ustawy tworzącej tzw. pakiet wierzycielski. Nowela zakłada, że Rejestr Należności Publicznoprawnych ma zacząć funkcjonować 1 lipca 2018 r., a nie 1 stycznia br., jak zapisano pierwotnie. Zmiana była potrzebna ponieważ, jak przekonywali w toku prac parlamentarnych jej autorzy - posłowie PiS, resort finansów potrzebuje więcej czasu m.in. na dostosowanie systemów informatycznych do utworzenia Rejestru.

Rejestr ma zawierać informacje dotyczące zaległości publicznoprawnych, takich jak zobowiązania podatkowe, kary administracyjne, należności celne i grzywny. Powstanie Rejestru miało zapewnić m.in. szersze możliwości uzyskiwania informacji o zobowiązaniach potencjalnego kontrahenta.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Resort finansów chce nowelizacji przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!