PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Rewolucja w bankowości - 2 mld ludzi nowymi klientami

Autor: Alfred Hannig (Źródło: Project Syndicate Polska)
02-12-2015 14:54 |  aktualizacja: 02-12-2015 15:32
Rewolucja w bankowości - 2 mld ludzi nowymi klientami
Fot. Shutterstock.com

Wprowadzenie na rynek dwóch miliardów „nieubankowionych” mieszkańców świata oraz włączenie ich do systemu finansowego wymagać będzie nowych partnerstw pomiędzy regulatorami, sektorem prywatnym, organizacjami non-profit, władzami regionalnymi i organizacjami międzynarodowymi - pisze Alfred Hannig, dyrektor wykonawczy Sojuszu na rzecz Integracji Finansowej.

Panuje powszechny pogląd, że działania regulatorów finansowych z definicji są precyzyjnie wyważone, a ich podejście do zmian – ostrożne. Tyle tylko, że obecnie wszystko zostało postawione na głowie. Bankierzy centralni z części najbiedniejszych krajów świata udowodnili, że potrafią podejmować śmiałe decyzje i stosować innowacyjne rozwiązania, jeśli w grę wchodzi rozszerzenie uczestnictwa w oficjalnym systemie finansowym, poprawa stabilności finansowej oraz wprowadzanie swoich państw na ścieżkę zrównoważonego, trwałego wzrostu gospodarczego.
Większa integracja finansowa wymaga zasadniczej przebudowy struktury i zasad funkcjonowania systemu bankowego danego kraju. Często istnieje potrzeba sięgnięcia po instrumenty niemieszczące się w tradycyjnym instrumentarium banku centralnego.

Na przykład Centralny Bank Kenii, aby umożliwić rozwój mobilnego pieniądza, musiał zmienić ramy regulacyjne. W Malezji to właśnie bank centralny odegrał główną rolę w likwidacji analfabetyzmu finansowego, a filipiński Bangko Sentral ng Pilipinas pomógł w podwojeniu liczby placówek świadczących usługi finansowe i otwarciu 517 mikrooddziałów – wiele z nich powstało w gminach, które do tej pory były bankową pustynią.  

W 2001 roku bank centralny Tanzanii, w Deklaracji Sojuszu na rzecz Integracji Finansowej Maya, zobowiązał się do działań zmierzających do uwolnienia potencjału społecznego i ekonomicznego obywateli z najuboższych warstw społecznych. Rezultaty przerosły oczekiwania. Postawiony przez Tanzanię cel, aby dostęp do usług finansowych uzyskało 50 proc. dorosłych obywateli, został osiągnięty na rok przed założonym terminem, a kraj stał się światowym liderem w dziedzinie cyfrowych usług finansowych. Podobnie jak w sąsiedniej Kenii, przełomowe okazało się przyjęcie mobilnego pieniądza. „Może się wydawać, że takie podejście jest wbrew zasadom, ale innowacje mają pierwszeństwo przed regulacjami" – powiedział Benno Ndulu, prezes kenijskiego banku centralnego.

Podczas gdy Afryka Wschodnia przeciera szlaki wiodące ku elektronicznemu pieniądzu, w innych częściach świata stosuje się nieco odmienne podejście do innowacji. W ubiegłym roku kolumbijski Kongres przyjął ustawę tworzącą nowy rodzaj instytucji finansowej, zwanej Wyspecjalizowaną Instytucją ds. Depozytów i Płatności Elektronicznych. Chociaż z technicznego punktu widzenia instytucje te nie są bankami, mogą one pobierać od klientów depozyty i płatności elektronicznie, poprzez telefony komórkowe lub korzystając z licencjonowanych placówek, jak urzędy pocztowe. Działania te są częścią realizowanej od 2014 roku szerszej strategii. Jej celem jest to, aby do końca 2016 roku 76 proc. dorosłych obywateli miało dostęp do usług finansowych, a 56 proc. – posiadało aktywne rachunki oszczędnościowe.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP